پایین بودن عرضه و احتمال رشد شدید قیمت سنگ‌آهن

مرکز خدمات فولاد ایران- کردیت بانک سوئیس پیش‌بینی می‌کند که متوسط قیمت سنگ‌آهن در سال جاری رشدی ۲۱ درصدی را تجربه کند. مقامات این بانک اظهار داشته‌اند که متوسط قیمت نقدی سنگ‌آهن تحویل چین همراه با هزینه حمل به ۱۷۸ دلار هر تن خواهد رسید که نسبت به متوسط قیمت ۱۴۷ دلار هر تن در سال ۲۰۱۰ افزایش خواهد یافت. این بانک پیش‌بینی می‌کند که تعادل میان عرضه و تقاضای سنگ آهن طی نیمه اول سال آینده بر هم خورده و بازار سنگ‌آهن با کمبود موجودی روبه‌رو شود. به دنبال این امر احتمالا قیمت نقدی سنگ‌آهن نیز رکورد ۲۰۰ دلار هر تن را پشت سر گذاشته و طی فصل دوم به ۲۵۰ دلار هر تن خواهد رسید.

از آنجایی که احتمالا ذخایر جدید سنگ آهن طی نیمه دوم سال ۲۰۱۱ به بهره برداری خواهند رسید، پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول طی این مدت به بالاترین حد خود برسد. هر گونه تاخیر در اتمام این پروژه‌ها بازار سنگ آهن را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

افزایش تقاضای زغال‌سنگ صادراتی در چین

با وقوع سیل اخیر در استرالیا و احتمال کاهش موجودی زغال‌سنگ در دنیا، تقاضای زغال‌سنگ صادراتی چین افزایش یافته است. اما قیمت این محصول ثابت است و هنوز بالا نرفته است.

سیل اخیر در استرالیا نگرانی‌هایی را برای خریداران این محصول در کره جنوبی و هند در جهت تامین موجودی مورد نیازشان به وجود آورده است. به رغم بالا بودن قیمت زغال‌سنگ چین و تعرفه ۴۰ درصدی صادرات این محصول، کارخانه‌ها برای برآوردن نیاز خود، چاره‌ای جز خرید زغال‌سنگ ندارند.

قیمت زغال‌سنگ صادراتی چین ۴۳۰ تا ۴۵۵ دلار هر تن فوب همراه با ۴۰ درصد مالیات ارزش افزوده است که تغییر چندانی را نسبت به قیمت ۴۳۰ تا ۴۶۰ دلار هر تن در ماه دسامبر ۲۰۱۰ نشان نمی‌دهد.