گروه بنگاه‌ها- کارخانه دومیلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن سیرجان در استان کرمان دیروز با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، کارخانه دومیلیون تنی تولید کنسانتره سنگ‌آهن سیرجان با سرمایه‌گذاری دویست میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی راه‌اندازی شده که برای ۷۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است. رییس‌جمهور با اشاره به وجود معادن گسترده در کشور و لزوم توسعه صنعتی در این بخش گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته مجوز معادن

غیرفعال لغو و دست سوءاستفاده‌کنندگان از این بخش کوتاه می‌شود.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ایران در تولید فولاد در دنیا از رتبه ۱۷ برخوردار است، اما می‌توان واحدهای فولادسازی زیادی در کشور ساخت و این رتبه را ارتقا داد.

وی افزود: برخی مجوزهایی برای اکتشاف و استخراج گرفته‌اند، اما با وجود گذشت سال‌ها هیچ فعالیتی انجام نداده‌اند که باید این مجوزها باطل شود و باطل کردن مجوزهای قلابی به نفع کشور است.

احمدی‌نژاد با اشاره به ذخایر ۱۰۰ میلیارد تنی سنگ‌آهن در کشور اظهار کرد: دست‌هایی بی‌جهت وارد صنعت معدن کشور شده است که باید کوتاه شود و از مردم و سرمایه‌گذاران باید حمایت شود.

رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که محصولاتی از قبیل پسته، قالی و صنایع کرمان در همه خانه‌های دنیا باشد، ادامه داد:این اتفاق وقتی محقق می‌شود که به توانایی و امکانات و فرهنگ خودمان اتکا کنیم.

وی در خصوص استعدادهای موجود در کرمان گفت: کرمان از استان‌هایی است که من معتقدم در زمینه توسعه می‌تواند پیشگام در کشور باشد.

ایران تا پایان فعالیت دولت دهم از واردات فولاد بی‌نیاز خواهد شد

مهدی غضنفری نیز روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از کارخانه دو میلیون تنی تولید کنسانتره سنگ‌آهن سیرجان افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید فولاد در کشور به ۴۵ میلیون تن افزایش می‌یابد و بخشی از این حجم نیز تا پایان فعالیت دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: ۱۸ طرح مهر ماندگار بخش خصوصی نیز تا پایان فعالیت دولت افتتاح می‌شود لذا پس از دولت دهم از صادرکنندگان فولاد در جهان خواهیم شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس آمارها ایران با تولید ۲۰ میلیون تن فولاد در سال رتبه ۱۷ جهان را به خود اختصاص داده است که تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری طرح‌های در دست اجرا این جایگاه را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای تولید ۳۶ میلیون تن فولاد مجوز گرفته که این علاوه بر ۲۰ میلیون تن است.

غضنفری ادامه داد: در شرایطی که دشمنان شعار تحریم فلج‌کننده را سر داده‌اند ما شاهد افتتاح طرح‌های مختلف صنعتی و معدنی در کشور هستیم که این نشانگر تلاش و همت صنعتگران و متخصصان داخلی است.

وی، با اشاره به شدت تحریم‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: افتتاح کارخانه تولید کنسانتره سیرجان داغ ناامیدی را بر پیشانی تحریم‌کنندگان گذاشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دولت نهم و دهم طرح‌های بسیار بزرگی در بخش دولتی و خصوصی به بهره‌برداری رسیده افزود: بهره‌برداری از این کارخانه توسط بخش خصوصی نشان می‌دهد در سرمایه‌گذاری ما آن قدر امنیت وجود دارد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این مسیر وارد شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ساخت تجهیزات این کارخانه توسط مهندسان داخلی صورت گرفته، ادامه داد: به سمتی پیش می‌رویم که هم در دانش فولاد و هم در کارخانه‌سازی به موفقیت‌هایی برسیم.

غضنفری همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس سران عدم متعهد در تهران افزود: با برگزاری این اجلاس که جمهوری اسلامی حضور ۱۲۰ کشور را مدیریت کرد، مدیریت ایران در سطح جهان درخشید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: برگزاری این اجلاس برگ زرینی در سیاست خارجی کشور بود و فواید زیادی را در سیاست خارجی به همراه دارد و این اجلاس اعلام کرد که بحث انزوای ایران باطل است.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیادی در بخش صنعت و معدن استان کرمان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: از فروردین ماه سال ۷۷ تا اسفندماه سال ۸۳ حدود ۵۵۰ واحد صنعتی در این استان به بهره‌برداری رسیده و از ابتدای دولت نهم تاکنون تعداد این طرح‌ها به هزار و ۴۶۰ واحد صنعتی رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین از سال ۸۴ تا اسفند ۹۰ تعداد ۲۷۰ طرح معدنی در کرمان به بهره‌برداری رسیده و هنوز فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز چند طرح بزرگ توسط شرکت مادر تخصصی هلدینگ خاورمیانه (میدکو) شامل فولاد، مس و زغال‌سنگ در دست اجرا است که از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.

غضنفری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری از معدن تا فولاد را دنبال می‌کنیم و در این زمینه آماده همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم.

وی اظهار کرد: در سفر اخیر به استان اصفهان در معدن سنگان ۲۰ میلیون تن گندله را به بخش خصوصی واگذار کردیم و این فرصت نیز در کرمان وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اینک ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان کرمان در حال انجام است.

وی با اشاره به مصوبات سفر رییس‌جمهور به استان کرمان نیز افزود: در سه سفر گذشته در بخش صنعت، معدن و تجارت ۵۰ مصوبه به تصویب رسید که از این تعداد ۳۵ مصوبه به اتمام رسیده و ۱۵ مصوبه دیگر در دست اجرا است.

غضنفری تصریح کرد: هشت طرح فولاد در استان کرمان در حال اجرا است که با بهره‌برداری از آنها و اختصاص چهار میلیون تن فولاد میدکو، آمار تولید فولاد استان کرمان به ۱۲ میلیون تن افزایش می‌یابد.

ظرفیت هشت میلیون تنی کنسانتره

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) نیز در مراسم افتتاح کارخانه دومیلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن سیرجان در استان کرمان ضمن تشریح پروژه‌های شرکت گفت: هم اکنون میدکو بالغ بر ۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان طرح توسعه را در دست اجرا دارد.

علی اصغر پورمند، طرح‌های فولادسازی، کک سازی، کنسانتره، گندله، مس کاتد، زغال کک شو و لوله‌های مسی را از جمله طرح‌های در دست اجرای میدکو برشمرد و افزود: کارخانه ۵۰ هزار تنی مس کاتد این شرکت از جدیدترین روش تولید در دنیا برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن سیرجان با ظرفیت دو میلیون تن در سال پس از ۲۸ ماه اجرا، اکنون به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: با بهره‌برداری از سایر طرح‌های توسعه مجموع تولیدات این شرکت در زمینه کنسانتره به ۸ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) خاطرنشان کرد: این شرکت هم اکنون پروژه‌های ۲/۴ میلیون تنی فولاد، ۵/۷ میلیون تنی گندله، ۸۰۰ هزار تنی کک‌سازی و ۵۰ هزار تنی مس کاتد را در دست اجرا دارد.

وی اظهار کرد: کارخانه دومیلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن سیرجان بالغ بر۲۳۰ میلیارد تومان هزینه دربرداشته که از این میزان ۴۰ درصد شامل هزینه‌های ارزی است.

به گفته پورمند، با افتتاح طرح مذکور برای ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است که با اتمام تمامی پروژه‌های شرکت برای بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این شرکت با همدلی و توان نیروهای متخصص تا سال ۹۴ تمامی پروژه‌های در دست اجرای خود را به پایان خواهد رساند.