گروه بورس کالا - سردار خالدی: قراردادهای آتی سکه دیروز صبح باز هم به تاثیر از افزایش قیمت دلار دامنه نوسان نزدیک 5 درصد را تجربه کرد؛ اما عصر با تعدیل قیمت دلار، نوسانات رو به پایین سکه افزایش یافت.

تحلیلگران با اشاره به انتشار برخی اخبار بر این باورند تحرکات دلار به دلیل این است که عرضه ارز از هفته قبل متوقف شده و در حالی افزایش قیمت دلار ادامه دارد که هیچ مقام دولتی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است. برخی شایعات حاکی از آن است که سختگیری‌های بانکی و محدودیت‌های تجارت خارجی باعث کاهش ثبت سفارش واردات شده و بخشی از التهاب بازار از این مساله ناشی می‌شد؛ این در شرایطی است که مسوولان تاکید می‌کنند: ثبت سفارش‌ها و ارسال درخواست واردکنندگان به بانک‌ها طبق روال گذشته در حال
انجام است. محمدرضا رفیعی یکی از کارشناسان بورس کالا با بیان اینکه قضاوت‌ها در بازار ارز و سکه براساس مولفه‌های اقتصادی و فاکتورهای سیاسی صورت می‌گیرد بر این باور است؛ در وضعیت کنونی پارامترهای سیاسی تاثیر قابل‌توجهی بر روند معاملات داشته است. از نظر این کارشناس، انتشار برخی اخبار همچون تحولات در روابط خارجی، سخنرانی رییس بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی در رابطه با وضعیت بازار ارز و سکه از جمله مباحثی بوده که بر روند معاملات بازار نقدی و آتی سکه تاثیر گذاشته است. البته تغییرات قیمت اونس نیز عامل مهمی بوده که توانسته روند مبادلات را عوض کند. بیان و تکذیب برخی اظهار نظرها در رابطه با دلار با توجه به در پیش رو بودن راه‌اندازی بورس ارز شرایط را به سمتی برده که بیشتر تحلیلگران و فعالان بازار بالا رفتن قیمت دلار را پیش‌بینی می‌کنند. کاهش درآمد ارزی در پنج ماهه ابتدایی سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از جمله نشانه‌های نگران‌کننده در اقتصاد کشورمان بوده که به نظر می‌رسد در دامن زدن به التهاب بازار ارز و سکه بی تاثیر نبوده است. البته وزن هر یک از فاکتورهای موجود بر روند مبادلات تفاوت داشته است؛ اما مولفه‌های سیاسی وزن بیشتری داشته‌اند.براساس گفته رفیعی، در بازار روز گذشته برای چندمین روز متوالی دامنه نوسان قیمت‌ها به 5 درصد رسید و حتی برای لحظاتی صف خرید ایجاد شد. با توجه به اینکه دلار در 8 روز گذشته 400 تومان افزایش قیمت داشته و به تبع آن، قیمت سکه طی چند روز متوالی دامنه نوسان مثبت 5 درصدی را به ثبت رسانده به نظر می‌رسد ادامه وضعیت کنونی پیام خوبی به همراه ندارد و متغیرهای سیاسی در شرایط کنونی به عنوان فاکتورهای ملتهب بر روند دادوستدها شرایط افزایشی را
فراهم کرده‌اند. روند معاملات سکه در مجموع با افزایش قیمت‌ها در دادوستدهای صبح و کاهش قیمت‌ها در دادوستدهای عصر دنبال شد؛ به طوری که قیمت سکه سررسید شهریورماه با افزایش ۵ درصدی در محدوده ۹۳۵ تا ۹۶۷ هزار تومان، سررسید مهرماه با افزایش ۶۲/۴ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۰۱/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۹۵۰ تا ۹۹۴ هزار تومان، سررسید آبا‌ن‌ماه با افزایش ۳۴/۴ درصدی در محدوده ۹۷۹ تا یک میلیون و ۱۶ هزار تومان و سررسید آذرماه با افزایش ۴۵/۳ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۹۱/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و یک هزار و ۳۰۰ تومان و یک میلیون و ۴۵ هزار تومان قرار گرفت. کاهش تعداد موقعیت‌های تعهدی باز برای دو سررسید شهریور و مهرماه در شرایطی کاهشی بود که برای آبان و آذرماه این تعداد افزایشی بود. البته از مجموع معامله ۴۰ هزار قرارداد، ارزش مبادلات بازار آتی همانند روز گذشته به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که ادامه موقعیت‌های خرید را به دنبال داشته است.

دویچه بانک تداوم افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی ‌می‌کند
مبادلات طلا در بازارهای جهانی دیروز صبح با نوسان اندکی در همان محدوده قبلی در افت و خیز بود. کارشناسان بر این باورند در شرایط کنونی بازار بیشتر در انتظار خبر است و به دلیل اینکه خبر و گزارش خاصی در این باره منتشر نشده به همین دلیل نمی‌توان تحرکات ادامه دار قیمت‌ها را قطعی دانست. گزارش‌های اقتصادی مربوط به ایالات‌متحده و چین در حالی قرار است انتشار یابد که برخی گمانه‌زنی‌ها از دور جدید سیاست‌های محرک پولی در نیمه دوم سال جاری میلادی خبر می‌دهند و بر این باورند کمک به افزایش نرخ رشد اقتصادی از دلایل این سیاست پولی است. البته اخبار مربوط به اقتصاد چین و ایالات‌متحده در حالی پی گرفته می‌شود که نشست روز 12 و 13 سپتامبر کمیته فدرال رزرو(FOMC) در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه می‌تواند تعیین‌کننده دور جدیدی از سیاست‌های پولی باشد. کمک به پایین آوردن نرخ بیکاری از جمله اهداف اجرای برنامه معروف سیاست پولی QE3 است؛ با توجه به اینکه افزایش نرخ اشتغال در ایالات‌متحده به میزان قابل‌توجهی در ماه اوت کاهش یافته و تصویر تاریک و دلگیری از بازار کار ایالات‌متحده از سوی تحلیلگران ترسیم شده است به نظر می‌رسد بتوان شاهد دور جدیدی از سیاست‌های پولی ایالات‌متحده بود. کاهش کسری بودجه و تمایل به نگه داشتن نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در کنار برنامه‌های بانک مرکزی اتحادیه اروپا مبنی بر خرید دور جدیدی از اوراق قرضه برای کاهش بحران بدهی‌ها در منطقه یورو از دلایل امیدواری به افزایش قیمت دلار در بازار عنوان شده است. این درحالی است که تحلیلگران دویچه بانک روز گذشته اعلام کرده‌اند با توجه به شاخص‌های اقتصادی انتشار یافته مبنی بر نرخ بهره و کاهش کسری بودجه، ادامه افزایش قیمت فلزات گرانبها دور از انتظار نخواهد بود.