ایرنا- صادرات آلومینیوم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

سازمان برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی دبی اعلام کرد: با انعقاد قرارداد تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و لغو مالیات، صادرات آلومینیوم به این اتحادیه افزایش خواهد یافت. در حال حاضر اتحادیه اروپا برای واردات آلومینیوم از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شش‌درصد مالیات دریافت می‌کند.

بزرگ‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تا سال ۲۰۱۱ در امارت ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده احداث خواهد شد.

این کارخانه با مشارکت یک شرکت استرالیایی و سرمایه‌ای معادل ۲۰میلیارد دلار ساخته می‌شود و ظرفیت تولید آن تا چهارمیلیون تن در سال قابل افزایش است. ظرفیت تولید این کارخانه دو‌میلیون تن در سال است که در فاز نخست سالانه ۷۵۰هزار تن آلومینیم تولید خواهد کرد.

همچنین کارخانه تولید آلومینیوم دبی برای به دست آوردن بازار اروپا با هزینه‌ای معادل هشت‌میلیارد دلار ظرفیت تولید خود را تا سال ۲۰۱۰ به یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تن در سال خواهد رساند.

تولیدات این کارخانه تا پایان سال ۲۰۰۷ نسبت به سال گذشته میلادی با ۱۲/۸‌درصد افزایش به ۸۹۰هزار تن خواهد رسید. بنا بر آمارهای موجود، مصرف آلومینیوم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از ۲۸میلیون تن در سال ۱۹۹۰ به ۴۰میلیون تن در سال ۲۰۰۶ رسیده است. بنا بر پیش بینی‌های انجام شده این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۶۵میلیون تن در سال خواهد رسید.