پرو، قطب بزرگ صنایع معدنی در جهان می‌شود

گروه بورس کالا- علی غفوری: آلن گارسیا، رییس‌جمهور پرو می‌گوید بخش معدنی کشور کلید استمرار رشد اقتصادی است به شرط آنکه تضادی با سایر بخش‌ها نداشته باشد. رییس‌جمهور پرو آلن گارسیا به دست‌اندرکاران صنایع معدنی تاکید کرد که شما معدن‌کاران باید کشور را به مهمترین کشور صنایع معدنی در جهان تبدیل کنید. این سخنان را گارسیا در جمع تولیدکنندگان روی (سومین تولیدکننده بزرگ روی در جهان) ایراد کرد که در آن شرکت‌هایی همچونBrocal، Milpo و votorantim Metal حضور داشتند و به دلیل افزایش تاریخی قیمت روی طرح‌های زیادی در این کشور در دست اجراست.قیمت روی در ظرف دو سال گذشته به ۳۶۰۰دلار در هر تن رسیده و همزمان تقاضا نیز بالاتر از عرضه است.

دولت گارسیا حامی بخش معدن است و آن را کلید اصلی استمرار رشد اقتصادی کشور دانسته و معتقد است که می‌تواند فقر ۵۰درصدی کنونی کشور را به ۳۰درصد کاهش دهد. به زودی پرو از طریق صنعت و معدن با تحول روبه‌رو خواهد شد. شرط آنکه با سایر بخش‌های دولتی تداخل و برخورداری نداشته باشد.

سرمایه‌گذاران معدنی به پرو سرازیر شده‌اند اما این کشور دارای صنایع فلزی متعددی است که مهمترین آن مس است. تخمین زده می‌شود که در ظرف پنج سال آینده ۱۰میلیارد دلار در بخش فلزات در این کشور سرمایه‌گذاری شود که ۸۰درصد آن برای صنعت مس و بقیه برای طلا و روی خواهد بود.

شاید ظرفیت روی نتواند در حد مس گسترش و توسعه پیدا کند اما تولیدکنندگان روی در واکنش به سخنان گارسیا در خصوص توسعه آن پیش‌بینی می‌کنند که تولید در سال ۲۰۰۷ نسبت به میزان تولید ۲/۱میلیون تن در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۰درصد افزایش داشته باشد.

توسعه از طریق ایجاد معاون جدید و افزایش میزان تولید از طریق معادن کنونی حاصل خواهد شد. روی همواره تحت‌کنترل دولت بوده و معمولا توسط شرکت‌های معدنی داخلی استخراج می‌شوند و همانند پروژه‌های مس و طلا سرمایه‌گذاری بالا و صادرات قابل‌ملاحظه‌ای در آن صورت نمی‌پذیرد.

به هر حال فعالیت‌های شرکت‌های پرو در زمینه تولید روی آغاز شد و توانایی‌های فنی خود را به نمایش گذاشته است به طوری که اولین واحد آب شیرین‌کن در این کشور احداث شده و ضایعات به‌وجود آمده به صورت خمیری‌شکل است تا از میزان نیاز به فضای انبار باطله کاسته شود.

در یکی از شرکت‌های استخراج روی پرو تحت عنوان Cerro Lindo از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌شود. این شرکت سالانه ۱۴۶هزار تن کنسانتره روی تولید می‌کند که کل تولید شرکت دولتی معدنی Milpo را به ۲۰۰هزار تن کنسانتره روی می‌رساند. علاوه‌بر این ۳۹۵۰۰تن در سال مس و ۱۴۸۰۰ تن در سال کنسانتره سرب تولید می‌کند. Milpo در نظر دارد این ظرفیت تولید کنسانتره روی را به ۳۵۰هزار تن در ظرف ۳ تا ۴سال آینده از طریق ۳۰۰-۲۵۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری در پروژه Hilaron در نزدیکی معدن مس و روی Antamina برساند.

تاکنون این شرکت توانسته است ۲/۱۲میلیون تن روی با عیار ۲۵/ ۵ درصد، سرب با عیار

۴۴/ ۱ درصد و طلا با عیار ۱۱/۲ اونس در هر تن را شناسایی کند. اگر این پروژه تاکید شد کارهای عملیاتی آن با همکاری شرکت‌های مهندسی صورت خواهد پذیرفت.

آنتامینا

با توجه به اینکه کشور پرو تقریبا پنج‌سال از رشد اقتصادی مستمر بهره‌مند شده است، ولی مساله‌ای که دولت را در جریان نارضایتی‌های اجتماعی قرار داده است این است که چگونه این درآمد را به نفع کشور هزینه کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۵ اعتصابات تند کمپ اکتشافی پروژه مس Rio Bianco را به ویرانی کشانید.

حال آنکه پروژه‌های معدنی روی یا معادن هیچ‌گاه چنین اعتصاباتی را نداشته‌اند، مسوولیت اجتماعی سازمان هم‌اکنون جنبه مهم استخراج معدن در پرو است.

می‌بایستی معادن زیادی مانند Antamina، Tintaya و Barrick وجود داشته باشند تا مردم پرو اطمینان یابند که صنعت معدن به نفع جامعه می‌باشد.

معدن آنتامینا یک معدن روی مس است که در سال ۲۰۰۸ پس از نصب یک سنگ‌شکن ۳۹میلیون دلاری به ظرفیت آن ۱۰درصد افزوده خواهد شد. این شرکت که مناطق روی‌خیز را استخراج می‌کند در ظرف یخچال آتی قبل از کاهش، میزان تولیدش را که ۶۶۰-۶۰۰هزار تن کنسانتره روی (حدود ۳۰۰هزار تن در سال فلز روی) است حفظ خواهند کرد.

در منطقه دیگر (El Brocal) شرکت Buenaventura که تولیدکننده طلا است طبق برنامه در نظر دارد با ۳۰۰میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری ظرفیت تولید سالانه‌اش را به ۲۰۰-۱۵۰هزار تن در سال برساند. قرار است شرکت Buenaventura امسال ۳۰۱۸۲تن روی تولید کند.

پروژه‌های کوچک‌تر

با راه‌اندازی معادن Fortuna Silver و Vena به ظرفیت تولید روی پرو افزوده خواهد شد.

Fortuna می‌‌خواهد ۵۴۰۰تن روی از معدن Cuylloma در سال ۲۰۰۷ تولید کند علاوه بر این ۳۲۰۰تن سرب و ۵۰۰هزار تن اونس نقره و تاحدی طلا استخراج کند و می‌تواند در سال ۲۰۰۸ حدود ۴۷درصد به ظرفیت‌های خود توسعه دهد. ظرفیت فرآیند روزانه معدن ۱۱۰۰ تن است.

شرکت کانادایی Vena تولید روی از معدن Azulcocha را در ژوئیه آغاز کرده است و مشغول اکتشاف بیشتر در این معدن است. شرکت امسال ۱۱میلیون دلار صرف اکتشاف و استخراج خواهد نمود که شامل یک واحد فرآیند ۵۰۰تن در روز سنگ است که در‌حال‌حاضر محصولات خود را برای تولید نقدینگی به فروش می‌رساند. زمانی که کارخانه نصب گردد شرکت سالانه ۱۸هزار تن کنسانتره روی (با ظرفیت ۹۳۶۰تن محتوی فلز) تولید خواهد کرد که می‌تواند به دو برابر افزایش پیدا کند. رییس هیات‌مدیره شرکت می‌گوید با سرمایه‌گذاری ۲/۱میلیون دلار ظرفیت شرکت به ۱۰۰۰تن در روز خواهد رسید اما باید ابتدا مشخص شود که ذخائر به حد کافی وجود داشته باشد.

روی تصفیه‌ شده

تصفیه روی نیز بخشی از برنامه‌های دولت است که در این راستا برای بهبود عملکرد زیست‌محیطی نیز اقداماتی به عمل آمده است. این بدین معنی است که دولت به تعهدات خود نسبت به محیط‌زیست توجه داشته و تولید واحد ذوب‌ روی Doe Run Peru را تا ۵۰درصد کاهش داده و آن را به ۴۲هزار تن در سال رسانیده است.

زمانی که Doe Run Peru به دلایل مسائل زیست‌محیطی از میزان تولید خود کاست، شرکت برزیلی Metais Votorantim یکصد میلیون دلار صرف واحد تصفیه Cajamarquilla در Lima کرد تا با ۲۰درصد افزایش تولید آن را به ۱۶۰هزار تن فلز تصفیه شده برساند.

این واحد تصفیه در‌حال‌حاضر ۱۳۵هزار تن فلز تصفیه شده تولید می‌کند که ظرفیت خود را توسعه خواهد داد. ظرفیت کارخانه Cajamarquilla نیز در نهایت در ظرف ۲سال آینده با ۳۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری بر ۳۴۰هزار تن خواهد رسید.

Votorantim ا۲۴/۹ درصد معدن روی پرو یعنی Milpo را در اختیار داشته و Cojamarquilla را به قیمت ۲۱۰میلیون دلار در سال ۲۰۰۵ از کانادایی‌ها (Teck Cominco) خریده است.

رییس‌جمهور آقای گارسیا علاقه‌مند است که پرو از منابع معدنی خود برای تولید بیشتر محصولات تصفیه شده و نیمه نهایی استفاده کرده و ارزش درآمد کشور را به حداکثر برساند. این کار بسیار گران تمام خواهد شد اما ۳ تا ۵برابر در بخش معادن ایجاد اشتغال خواهد نمود. با وجود اینکه هنوز دولت متعهد به حفظ شرایط اقتصادی و سیاسی است که سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند مصرف‌ داخلی پایین روی نشان‌دهنده این است که ایجاد واحد جدید تصفیه و ذوب روی نامحتمل به نظر می‌رسد.

پرو دارای بازار داخلی بسیار کوچکی است که روی تصفیه‌شده چندان خریداری ندارد. زمانی قدرت خرید در پرو بالا خواهد رفت که شرکت‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری در واحدهای تصفیه انجام دهند.