گروه بورس کالا- سحر نمایشی: قیمت فلزات پایه طی هفته گذشته تقریبا با ثبات همراه بود، البته این در حالی است که در اولین روز از هفته معاملاتی قیمت‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز و فلزات پایه جهانی رشد بیشتری را نسبت به آخرین روز از دو هفته گذشته تجربه کردند اما از روز یکشنبه قیمت‌ها اندکی افت کرد و تا پایان هفته با همین روند به معاملات ادامه داد. کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند این روند در هفته‌های آینده کاملا ثابت نخواهد ماند و ممکن است افت و خیزهای مقطعی را تا پایان ماه خرداد تجربه کند، اما با شروع فصل تابستان و افزایش ساخت و سازها قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا رو به صعود خواهد گذاشت؛ این در حالی است که قیمت فلزات جهانی و نرخ ارز نیز شاهد نوسان‌های شدید نباشند.

به این ترتیب کاهش نرخ فلزات در بورس لندن و افت و خیزهای مقطعی نرخ ارز طی هفته گذشته از عوامل ثبات فلزات پایه در بازار آزاد به حساب می‌آمد، البته با این شرایط طبیعتا قیمت‌ها باید کاهشی می‌شد اما با توجه به شرایط موجود و وجود محدودیت‌ها بازار در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت کرد.

از سوی دیگر، برخی از صاحبنظران اقتصادی به افزایش قیمت فلزات پایه امیدوارند در حقیقت واقعیت این است که اقتصادهای نوظهور، به ویژه چین، هندوستان و برزیل تا حدود زیادی از گزند بحران جهانی اقتصاد در امان مانده‌اند و بحران را پشت سر گذاشته‌اند. انتشار این اخبار نشان می‌دهد که چه در بازارهای جهانی و چه در بازارهای داخلی شاهد رشد قیمت‌ها خواهیم بود.

به گفته یکی از فعالان بازار انتشار این اخبار تاثیر زیادی در بازارهای داخلی دارد و دلالان با اضافه کردن شایعات ، بازار مبادلاتی را ملتهب می‌کنند. به این ترتیب رشد سریع اقتصادی چه در بازارهای داخلی و چه جهانی به معنای افزایش تقاضا برای فلزات پایه است و افزایش تقاضا، با توجه به کشش قیمتی پایین عرضه برای اغلب این کالاها، افزایش قیمت آنها را در پی

خواهد داشت.

از طرفی خرید و فروش‌ها نیز از روز دوشنبه رونق بیشتری گرفت چرا که قیمت‌ها ثابت بود و معامله‌گران تمایل بیشتری به خرید نشان می‌دادند. به گفته فعالان بازار، نوسان قیمت‌ها در هفته‌های ماقبل باز هم منجر به بی‌اعتمادی تجار شده بود و از طرفی به دلیل آنکه تولیدکنندگان و معامله‌گران قبل از سال جاری خریدهایشان را انجام داده بودند، بازار با کاهش تقاضا مواجه شده بود، به طوری که خرید و فروش‌ها راکد ماند، اما طی هفته اخیر به دلیل ثبات قیمت‌ها تا پایان هفته معامله‌گران توجه بیشتری به بازار نشان دادند و معاملات از رکود خارج شد.

قلع با وجود ثبات باز هم گران است

اخبار و شایعاتی که در این مدت در بازار قلع پیچیده بود سبب شد تا قیمت این فلز به صورت

غیر منطقی افزایش یابد اما این در حالی است که برخی دلالان، با وارد کردن این فلز و استفاده از ارز مرجع در این میان از سودهای کلانی بهره برده‌اند.

از طرفی نیز با توجه به انتشار این اخبار هنوز هیچ پیگیری از سمت مسوولان صورت نگرفته است. به گفته فعالان بازار از آنجا که هیچ کنترلی بر بازار قلع نیست حتی اگر تجار با ارز آزاد نیز این فلز را وارد کنند باز هم فاصله زیادی بین قیمت واقعی این فلز با قیمت فعلی آن هست. به این ترتیب برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا بازار قلع واقعی نشده خریدهایشان را انجام ندهند چرا که اکنون مشخص نیست این فاصله قیمتی ۱۰ هزار تومانی در هر کیلو بر چه اساس و معیاری است.

مس سقوط خود را جبران کرد

از سوی دیگر طی هفته گذشته مس با کاهش قیمت همراه شد این در حالی است که این فلز در بورس لندن طی هفته گذشته مثبت بود اما به گفته فعالان آگاه این میانگین نسبت به دو هفته اخیر کمتر بوده است . البته این در حالی است که قیمت این فلز در بازار آزاد نیز کاهش یافته بود اما همچنان با قیمت بورس بیش از یک هزار تومان در هر کیلو اختلاف داشت، به همین دلیل تقاضا برای این فلز بالا رفته بود در نتیجه انتظار می‌رفت که افزایش بی‌سابقه تقاضا نسبت به کمبود عرضه به افت قیمت این فلز یاری رساند اما نه تنها قیمت‌ها افزایش نیافت بلکه نسبت به دو هفته گذشته نیز کاهش بیش از ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد.

آگاهان حوزه فلزات معتقدند که کاهش عرضه نسبت به تقاضا دو دلیل داشت یکی آنکه بتوان مانعی برای واسطه‌گرها گذاشت تا به دلیل تفاوت هزار تومانی این فلز بین بازار و بورس دلالی رونق نگیرد و دیگر آنکه تولیدکنندگان با توجه به شرایط سخت اقتصادی با کاهش تولید رو‌به‌رو هستند و همین عامل عرضه‌ها را کاهش می‌دهد.

از طرفی کاهش قیمت این فلز تا دوشنبه ادامه داشت اما در روز سه‌شنبه به دلیل افزایش قیمت مس جهانی در بورس لندن، بازار داخلی رشد ۲۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد و تا پایان هفته با همین روند به معاملات ادامه داد. فعالان آگاه پیش‌بینی کرده‌اند که مس در هفته آینده افت و خیزهای اندکی را تجربه خواهد کرد.

آغاز و پایان باثبات برای پایه‌ای‌ها