گروه بورس کالا- حدیث موسوی: پس از چند روز سکوت معاملات رینگ فولاد، سرانجام طی دو روز گذشته رونق و تحرک جای خود را در خرید و فروش‌های تالار محصولات صنعتی و معدنی باز کرد. یکشنبه بالغ بر ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات فولادی به روی تابلوی عرضه رفت که استقبال خریداران از تیرآهن‌های ذوب آهن اصفهان بیش از همه چشمگیر بود. این در حالی است که دوشنبه هم ۵۲ هزار تن انواع کالای فولادی عرضه شد که در مجموع ۲۰ هزار و ۴۰۰ تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. ذوب آهن در دو تناژ سبک و سنگین به ترتیب عرضه ۱۱۰۰ و ۸۸۰۰ تن سلف تیرآهن شاخه ۱۴ را با قیمت‌‌های ۱۸ هزار و ۲۰۰ و ۱۸ هزار و ۱۰۰ ریال در اطلاعیه روز شنبه اعلام کرده بود که عرضه سنگین‌تر این کالا در مواجهه با بیش از ۵۷ هزار تن تقاضا در روز یکشنبه، رشد قیمتی ۲/۱ درصدی را تجربه کرد و موجب شد ذوب آهن از ۳۵ هزار و ۲۰۰ تن افزایش عرضه برای پاسخگویی به این حجم تقاضا استفاده کند. این محصول را مجتمع جهان فولاد غرب هم در قالب سلف عرضه کرده بود که بی‌خریدار ماند.

از سوی دیگر در این روز ذوب آهن، سبد تیرآهن ۲۰ و ۲۲ را هم به ترتیب در حجم‌های ۶۴۶۸ و ۷۶۵۶ تن به روی تابلو معاملات برد که با مازاد تقاضایی به میزان ۱۹ هزار و ۴۰۴ و ۹ هزار ۵۷۰ تن برای این کالاها روبه‌رو شد. از دیگر عرضه‌های این شرکت می‌توان به سبد تیرآهن شاخه‌های ۲۴ و ۲۷ هم اشاره کرد که باز هم استقبال معامله‌گران قیمت پایانی این محصولات را نسبت به بهای پایه به ترتیب ۸۹/۴ ۶۲/۰ درصد افزایش داد. به علاوه در این روز گروه ملی صنعتی فولاد ایران هم اقدام به عرضه نقدی سبد میلگرد۳ A سایز ۱۴ تا ۲۵ کرد که در مقابل ۳۳۰۰ تن عرضه این سبد، ۱۱۰۰ تن تقاضا شکل گرفت. باقی عرضه‌ها هم از جمله سبد میلگردهای مجتمع کارخانجات فولاد نطنز، میلگرد فولاد کرمان و سبد نبشی فولاد اصفهان بی‌تقاضا ماندند.

به هر طریق معاملات بورس کالا در روزهای رونق و تحرک، تاثیر خود را بر سطح قیمت‌ها در بازار آزاد می‌گذارد، به گونه‌ای که یکشنبه قیمت انواع تیرآهن و میلگرد با رشد چند درصدی مواجه شد. به گفته یکی از آگاهان بازار در هفته‌هایی که پشت سر گذاشتیم و به خصوص یکی دو روز اخیر معاملات واسطه‌گری در بازار آهن در حداقل میزان خود بوده است و هرچند در برخی روزها قیمت‌ها افزایشی بوده‌اند، اما از آنجا که تجار احتمال می‌دهند قیمت‌ها دوباره کاهش یابند؛ بنابراین از خرید در بازار اجتناب می‌کنند و در حال حاضر به جز معاملاتی کم حجم که مربوط به نیازهای مصرفی خرد است، خرید عمده‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد.

به هر طریق روز گذشته شرکت فولاد آذربایجان هم در قالب دو معامله نقدی و سلف اقدام به عرضه سبد میلگرد کرد که استقبال از نقدی این کالا بیشتر بود؛ چرا که در شرایط رشد بهای این کالا در بازار آزاد، این محصول کماکان با همان قیمت ۱۷ هزار و ۸۵۰ ریال هفته گذشته عرضه شده بود. از سوی دیگر سلف تختال C هم که آخرین عرضه آن مربوط به دوم مرداد ماه بوده است به میزان ۳۰ هزار تن به روی تابلو عرضه رفت که در نهایت ۱۴ هزار تن از آن در دو زمان رسمی و مچینگ به فروش رسید. در نهایت فولاد مبارکه اصفهان هم بیش از ۳۸ هزار تن انواع ورق از جمله ورق گرم B، C و ورق گالوانیزه G را در سیستم معاملات مچینگ ثبت کرد که ارزش معاملات آنها بالغ بر ۶۶۹ میلیون و ۳۴۱ هزار ریال بود.

مدیر عامل کارگزاری سی ولکس کالا پیرامون بهبود روند معاملات مقاطع در بورس کالا طی دو روز اخیر گفت: نوسانات افزایشی نرخ ارز در این چند روز عامل اصلی رونق خرید و فروش‌ها بوده است و به نظر می‌رسد با کاهش نرخ ارز در روز گذشته از آنجا که تقاضای واقعی در حداقل میزان خود قرار دارد باز هم شاهد بی‌تحرکی معاملات تا پایان هفته با تاثیر پذیری از رکود فعالیت‌های اقتصادی در ماه رمضان باشیم. محمدرضا الهی فرد ابراز امیدواری کرد: اگر دولت یازدهم سیاست‌های انبساطی را به منظور کمک به چرخه تولید و رونق آن به کار گیرد و از سوی دیگر نقدینگی لازم برای فعالیت‌های اقتصادی در اختیار فعالان قرار گیرد، شاهد رونق معاملات در بازار و بورس کالا خواهیم بود.