گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز گذشته در تالار محصولات صنعتی و معدنی، ۱۱۳ هزار تن انواع محصول با ارزش بیش از ۲۷۳۲ میلیارد ریال معامله شد که در این میان می‌توان به معامله ۴ هزار و ۷۰۰ تن انواع مس به ارزش بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال به صورت نقدی اشاره کرد. شرکت صنایع ملی مس ایران معامله ۲۳۰۰ تن مس کاتد و ۶۰۰ تن مس کاتد ۲ را روی تابلوی معاملات ثبت کرد. این شرکت همچنین، ۱۵۰۰ تن مس مفتول را به فروش رساند. از دیگر معامله‌کنندگان محصولات مسی در این روز می‌توان به صنایع تولیدی دنیای مس کاشان اشاره کرد که ۳۰۰ تن مس مفتول را دادوستد کرد. بر این اساس مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۸ هزار و ۹۲۵ تومان در هر کیلو به فروش رسید و بدون رقابت مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته افزایش ۶۹۵ تومانی را تجربه کرده است . کل عرضه برای این محصول دو هزار و ۳۰۰ تن بوده که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

از طرفی مس کاتد۲ شرکت ملی مس نیز با همین قیمت به فروش رسید. کل عرضه برای این محصول ۶۰۰ تن بوده که تولیدکنندگان نیز خواستار همین میزان کاتد۲ در این رینگ معاملاتی بوده‌اند.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۵۰۴ تومان عرضه شد که با ایجاد رقابت کمتر از یک درصد با قیمت ۱۹ هزار و ۶۱۴ تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به آخرین عرضه، افزایش ۳۹۴ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۵۰۰ تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار یک هزار و ۵۴۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۵۵۹ تومان عرضه شد که با ایجاد رقابت اندک با قیمت ۱۹ هزار و ۶۱۸ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۳۹۴ تومانی مواجه گردید. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بوده، اما معامله‌گران خواستار ۵۰۵ تن از این محصول بوده‌اند.

از طرفی این فلز در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته افزایش ۱۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، عامل اصلی این افزایش قیمت، نرخ مثبت میانگین قیمت مس در بورس لندن بوده، اما دلیل افزایش تقاضا در بعضی از عرضه‌های این فلز، افزایش اندک قیمت‌ها در بازار آزاد بعد از پایان ماه مبارک رمضان است.

از سوی دیگر دولت چین در مسیر اصلاحات اقتصادی، طی چند روز اخیر دو فرمان مهم صادر کرده است که تاثیر مهمی بر روند قیمت فلزات به ویژه مس گذاشته است: یکی اینکه دولت به شرکت‌ها در ۱۹ صنعت بزرگ دستور داده است از ظرفیت تولید خود بکاهند و دیگر اینکه دستور حسابرسی دفاتر دولت در حوزه بدهی‌ها و استقراض‌ها صادر شده است. تحلیلگران دستور اول را نشانه‌ای از کاهش تقاضا برای انواع مواد خام طی ماه‌های آینده و دستور دوم را عاملی برای کاهش دسترسی به نقدینگی توصیف کرده‌اند.

از طرفی فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به ثبات نرخ ارز، قیمت‌ها در هفته آینده به همین منوال ادامه خواهد داشت، البته اگر نرخ فلزات در بورس جهانی لندن نوسان زیادی را تجربه نکنند.