اوپک در گزارش آماری سالانه خود برای سال ۲۰۱۳ با تخمین ۱۵۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون هزار بشکه‌ای ذخایر نفتی اثبات شده ایران در سال گذشته میلادی از رشد ۸/۱ درصدی آن نسبت به سال ۲۰۱۱ خبر داد و رتبه دوم در خاورمیانه و سوم در جهان را از این لحاظ به ایران اختصاص داد. به گزارش خبرگزاری فارس، اوپک در گزارشی با عنوان «گزارش آماری سالانه اوپک برای سال ۲۰۱۳»، میزان ذخایر نفتی اثبات شده ایران در سال گذشته میلادی را بالغ بر ۱۵۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه و در سال پیش از آن ۱۵۴ میلیارد و ۵۸۰‌میلیون بشکه برآورد کرده است.

از این لحاظ ایران رتبه دوم ذخایر نفتی اثبات شده در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. عربستان با ذخایر ۲۶۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون بشکه‌ای در جایگاه اول قرار دارد. پس از ایران، عراق، کویت، امارات، قطر، عمان و سوریه به ترتیب در جایگاه سوم تا هشتم قرار دارند. ذخایر نفتی اثبات شده عربستان در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن ۲/۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، ونزوئلا با دارابودن ۲۹۷ میلیارد و ۷۳۵ میلیون بشکه ذخایر نفتی اثبات شده، رتبه نخست از این لحاظ را در میان ۴۰ کشور مورد بررسی این گزارش به خود اختصاص داده است.

عربستان با ۸۵/۲۶۵، ایران با ۳/۱۵۷، عراق با ۳/۱۴۰، کویت با ۵/۱۰۱،امارات با ۸/۹۷، روسیه با ۴۰۳/۷۷، لیبی با ۴۷۲/۴۸، نیجریه با ۱۳۹/۳۷ و قطر ۲۴۴/۲۵ میلیارد بشکه در رتبه‌های دوم تا دهم از این لحاظ در جهان قرار گرفته‌اند. اوپک ذخایر نفتی اثبات شده آمریکا را در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بدون تغییر ۲۳ میلیارد و ۲۶۷ میلیون بشکه برآورد کرده است.