گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری افغانستان از ناتو به «دلیل ناکامی در برقراری ثبات در افغانستان» انتقاد کرد.
به گزارش بی.‌بی.‌سی، حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان در برنامه نیوزنایت بی‌.‌بی‌.‌سی گفت: «در عرصه امنیت، عملکرد ناتو - سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- باعث رنج افغانستان شد، جان‌های بسیاری گرفته شد و هیچ پیشرفتی به دست نیامد و افغانستان امنیت ندارد.»
کرزی اضافه کرد که تمرکز ناتو بر جنگ در روستاهای افغانستان، به جای هدف قرار دادن پایگاه‌های امن طالبان در پاکستان، نادرست بوده‌است.
کرزی که تنها شش ماه دیگر به پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش باقی ماند‌ه ‌است، افزود: «من خشنود نیستم که بگویم امنیت نسبی داریم. این موضوعی نیست که به دنبال آن باشیم. آنچه ما می‌خواستیم امنیت کامل و جنگ مشخص و واضح بر ضد تروریسم بود.»
کرزی ادامه داد: «اولویت او اکنون آوردن صلح و امنیت به افغانستان، از جمله توافقی برای شریک کردن طالبان در قدرت است.»
او گفت که برای این هدف، حکومتش فعالانه با رهبران طالبان در حال گفت‌وگو است.
رییس‌جمهوری افغانستان افزود: «آنها [طالبان] افغان هستند. اگر در صلاحیت رییس‌جمهوری یا دولت افغانستان باشد که آنها را در سمتی دولتی بگمارد، این کار خواهد شد. اما در کشوری که مردم افراد را از طریق انتخابات به ساختار‌های حکومتی می‌فرستند، طالبان باید بیایند و در انتخابات شرکت کنند.»
رییس‌جمهوری افغانستان همچنین این نگرانی‌ها را رد کرد که با بازگشت طالبان، پیشرفت‌های به دست آمده در عرصه حقوق زنان در افغانستان از دست خواهد رفت.
او در این‌باره گفت: «بازگشت طالبان باعث تضعیف پیشرفت‌ها نخواهد شد. این کشور نیازمند صلح است. من حاضرم هر کاری که صلح را به افغانستان می‌آورد انجام دهم و از طریق صلح، می‌توانیم اهداف زنان افغان را بهتر ارتقا دهیم.»
کرزی تاکید کرد: «هیچ تردیدی ندارم که (بعد از صلح با طالبان) شمار زنان و دختران جوان افغانی که درس می‌خوانند و فرصت تحصیلات عالی و اشتغال بهتر را به دست می‌آورند، افزایش خواهد یافت. هیچ تردیدی در آن نیست؛ حتی اگر طالبان برگردند، این روند پایان نخواهد یافت یا کند نخواهد شد.»

موافقتنامه دوجانبه امنیتی
رییس‌جمهوری افغانستان در بخش‌دیگری از این گفت‌و‌گو بار دیگر تاکید کرد که هیچ عجله‌ای برای امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی با آمریکا ندارد.
ایالات متحده خواهان آن است که این سند امنیتی، که روابط آمریکا و افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ و خروج نیروهای ناتو را ترسیم می‌کند، پیش از انتخابات به امضا برسد. آمریکایی‌ها می‌خواهند این سند توسط رییس جمهور کرزی به امضا‌ برسد تا این توافقنامه تبدیل به یک موضوع انتخاباتی در افغانستان نشود.
کرزی در این زمینه گفت: «اگر این توافقنامه در درازمدت برای ما مفید نباشد، آنها (آمریکایی‌ها) می‌توانند افغانستان را ترک کنند. این سند باید برای اهداف و منافع افغانستان مناسب باشد. اگر به حال ما مناسب نباشد و اگر به حال آنها هم مناسب نباشد، طبیعتا هرکدام از طرفین راه جداگانه خود را پیش خواهند گرفت.»
این در شرایطی است که آمریکایی‌ها در حال از دست دادن امید خود به امضای این توافقنامه هستند و گفته‌اند خروج کامل نیروهای خود را از افغانستان مدنظر قرار خواهند داد.

خروج نیروها
کرزی در سال‌های اخیر روابط دشواری با حامیان غربی خود داشته و بخشی از آن به دلیل انتقاد علنی او از ناتو بوده است. رییس جمهوری افغانستان ناتو را متهم می‌کند که به حاکمیت ملی افغانستان احترام نمی‌گذارد.
در سال ۲۰۰۹، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، حامد کرزی را «همکاری غیرقابل‌ اتکا و غیرموثر» توصیف کرد.
با این وجود، کرزی در این مصاحبه، این موضوع را رد کرد و گفت به این دلیل این نسبت‌ها را به او می‌دهند که «در جایی که می‌خواهند با آنها همراهی کنیم، ما همراهی نمی‌کنیم. آنها می‌خواهند وقتی غیرنظامیان کشته می‌شوند، سکوت کنیم، اما ما سکوت نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم سکوت کنیم.»
رییس‌جمهوری افغانستان همچنین اعتراف کرد که در سال‌های پس از ورود نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان، او روابط خوبی با جورج بوش رییس‌جمهوری پیشین داشت.
کرزی گفت: «در آن سال‌های آغازین تفاوت نظر بسیار زیادی بین ما (با بوش) وجود نداشت. وخامت روابط ما از سال ۲۰۰۵ آغاز شد، زمانی که ما شاهد اولین کشتارهای غیرنظامیان بودیم، زمانی‌که ما دیدیم که جنگ بر ضد تروریسم در جایی که باید انجام بگیرد، انجام نمی‌گیرد.»
کرزی اضافه کرد که جنگ باید «بر ضد پناهگاه‌ها و مراکز آموزشی خارج از افغانستان انجام گیرد، نه اینکه سربازان آمریکایی و ناتو در روستاهای افغانستان عملیات به راه بیاندازند و به مردم افغانستان آسیب وارد کنند.»

فساد اداری
انتقادهای زیادی نسبت به ناکامی حکومت افغانستان در زمینه مبارزه با فساد وجود داشته ‌است. این موضوع و نیز پیشرفت نکردن در زمینه حقوق زنان، منجر به آن شد که نروژ به تازگی اعلام کند که کمک‌های خود را به افغانستان را کاهش می‌دهد.
کرزی در مصاحبه خود گفت: «حکومت ما ضعیف است و در مقایسه با دیگر حکومت‌ها ناموثر. ما تازه شروع به کار کرده‌ایم. اما فساد بزرگ، فسادهای صدهامیلیون دلاری، کار افغان‌ها نبود. حالا همه این موضوع را می‌دانند. این فساد خارجی‌ها بود.»
رییس‌جمهوری افغانستان اضافه کرد: «قراردادهای اصلی و قراردادهای فرعی، قراردادهای کورکورانه که به مردم داده و پولی که به هر طرف پرداخت شد تا وفاداری خریده شود، پولی که به هر طرف داده شد که مقامات حکومت افغانستان را مطیع برنامه‌هایی سازند که مردم افغانستان با آن موافق نیستند، اینها بخش اصلی فساد بود.»