طی هفته گذشته  در بازار فلزات پایه چه گذشت؟

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: هفته گذشته با اینکه فلزات پایه جهانی با روند صعودی حرکت می‌کردند، بازار این محصولات در داخل با کاهش رو‌به‌رو شد. رکود طولانی مدت و جو روانی ایجاد شده به دلیل افزایش قیمت قراضه نسبت به محصول نهایی و نبود مواد اولیه برای تولید طی هفته گذشته، به کلی بازارهای کالایی را تحت تاثیر قرار داده بود، اما اثر این اتفاق بر بازار فلزی همچون مس بیشتر از دیگر بازارهای فلزی دیده می شد. از طرفی نیز با اینکه قیمت‌ها طی این مدت افت و خیز زیادی را تجربه کرد، اما همچنان فلزات پایه بی تقاضا بود. سایه سنگین رکود درهفته گذشته بیش از هفته‌های قبل بر بازار فلزات‌پایه احساس می‌شد، البته این در شرایطی است که فروشندگان بعد از چند ماه همراهی با روند بی‌رمق بازار، یعنی از ابتدای تابستان تا کنون، با این وضعیت کنار آمده‌اند و معتقدند این روند تا زمان ریزش ارز ادامه خواهد داشت.

به این ترتیب رکود حاکم بر بازار‌ فلزات‌پایه داخلی منجر به نزول قیمت‌ها در این مدت شد؛ البته این در شرایطی است که در این مدت نرخ ارز ثابت بود و قیمت فلزات در بورس لندن با رشد مواجه شده بود، به طوری که روز جمعه هر تن آلومینیوم ۱۸۳۰ دلار ، هر تن مس ۷۱۲۵ دلار، هر تن سرب ۲۰۷۳ دلار، هر تن نیکل ۱۳۷۳۰ دلار، هر تن قلع ۲۳۳۲۵ دلار و هر تن فلز روی ۱۸۷۳ دلار به فروش رسیدند.

از طرفی نیز فلزات پایه داخلی از ابتدای هفته گذشته با کاهش قیمت‌ کار خود را آغاز کردند و تا پایان هفته با همین روند به معاملات ادامه دادند. البته در میان فلزات رنگی تنها مس در روز دوشنبه با افزایش ۵۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد که به گفته کارشناسان، این امر به دلیل افزایش قیمت این فلز در روز یکشنبه و در بورس کالا بوده است. همچنین آلومینیوم نیز در هفته اخیر روند ثابتی را تجربه کرده است.

همچنین از گفت و گو با کارشناسان حوزه فلزات پایه در روزهای گذشته می توان اینگونه نتیجه گرفت که رکود فعلی بازار طبیعی است؛ چرا که در شرایط کنونی مسائل روانی بر ترجیحات خرید و فروش سایه افکنده است، به طوری که در نتیجه کاهش قیمت‌ها سیگنال‌هایی به خریداران ارسال می‌شود که به افزایش تقاضای کاذب در بازار منجر خواهد شد، اما بازهم معامله گران در این شرایط حاضر به خرید نیستند.

از سوی دیگر هم‌اکنون هراس تجار از کاهش بیشتر قیمت‌ها و کاهش سود معاملات آنها باعث شده است تا فروش‌ها افزایش یابند و در حالی که متقاضیان معتقدند قیمت‌ها به زودی کاهش بیشتری را تجربه خواهند کرد از خرید امتناع ورزند که در نتیجه احتمال افت بیشتر قیمت‌ها در هفته پیش رو می‌رود.

در همین حال گزارش‌هایی که در روزهای اخیر از سوی دفتر ملی آمار چین و موسسه اچ‌اس‌بی‌سی درباره وضعیت فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه‌ای و خدمات چین منتشر شده حاکی از آن است که وضعیت کلی اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی در جهان به شمار می‌رود، امیدوارکننده است به همین دلیل انتظار می‌رود، وعده دولت درباره تلاش برای تثبیت نرخ رشد اقتصادی در نیمه دوم امسال تحقق خواهد یافت.

طی هفته گذشته در بازار فلزات پایه چه گذشت؟