گروه بورس کالا - کاهش چشمگیر قیمت طلا در بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر و پس از نشست فدرال رزرو به تبع آن کاهش حجم خرید اوراق بدهی ایالات متحده به 75 میلیارد دلار در ماه، در روزهای اخیر توانست به خرید و افزایش تقاضا در این بازار منجر شود که این امر تغییرات افزایشی را برای قیمت طلا به وجود آورده است، به طوری که قیمت جهانی طلا که به زیر هزار و 200 دلار رسیده بود دوباره تا هزار و 227 دلار در روز پنج‌شنبه افزایش یابد و این رقم در روز پایانی هفته (جمعه) به هزار و233دلار رسید.
در مجموع در فاصله دو هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی با ۲/۷ درصد افزایش مواجه شده است. در این مدت بازار ارز نیز با شوکی کوتاه‌مدت مواجه شد که نتیجه آن افزایش ۷۰ تومانی قیمت دلار در کمتر از یک هفته بود. به این ترتیب با بروز مشکلاتی در انتقال ارز از طریق ‌هالک بانک ترکیه، دلار مرز روانی ۲ هزار و ۹۴۰ تومانی خود را شکست و از ۳ هزار تومان نیز فراتر رفت. البته همانطور که وزیر اقتصاد هفته گذشته اشاره کرد این افزایش ناپایدار بود و قیمت دلار دوباره به زیر مرز ۳ هزار بازگشت اما فعلا به نظر می‌رسد سطح مقاومتی جدیدی برای این ارز شکل گرفته که مدتی تا شکستن آن به زمان نیاز است.
به گزارش «ایسنا»، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در نشستی در حاشیه‌ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره‌ نوسانات اخیر در بازار ارز و طلا اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته به آرامش و وضعیت با ثباتی در بازار ارز رسیده‌ایم و آنچه اکنون در بازار ارز اتفاق افتاده مربوط به نوسانات فصلی است که در برخی ایام به دلیل افزایش تقاضا آثار جزیی خواهد داشت که موقتی،فصلی و گذرا است.
وی ادامه داد: خوشبختانه بازار ارز به آرامش و ثبات رسیده و فعالان اقتصادی می‌توانند نرخ ارز را برای آینده پیش‌بینی کنند. به گفته طیب‌نیا مسائلی که در خارج از کشور اتفاق افتاده، تاثیری بر نوسانات بازار ارز نداشته و آنچه رخ داده مربوط به ایام سال نو میلادی میلادی و افزایش تقاضا است.
این در حالی است که در هفته گذشته قیمت سکه در بازار تهران به دنبال افزایش نرخ ارز و نگرانی‌هایی که از احتمال کاهش واردات طلا به بازار ایران شایع شده بود، افزایش یافت و از ۸۵۴ هزار تومان تا ۸۸۶ هزار تومان افزایش یافت، هرچند دوباره با کاهش نگرانی‌ها در بازار روند کاهشی قیمت رقم خورد اما طولی نکشید که افزایش اونس به روند صعودی قیمت منجر شد. در بازار آتی نیز قیمت‌ها متناسب با قیمت‌های نقدی تغییر ‌یافت و خط مشی بازار آتی به تبعیت از قیمت اونس و دلار در بازار و همچنین تحرکات بازار نقدی سکه بود. این در حالی است که حجم معاملات اگرچه در برهه‌ای از زمان که امیدواری‌ها به بهبود بازار طلا افزایش یافته بود، صعودی شد دلیل تعطیلات و وقفه‌ای که در روند افزایشی قیمت پیش آمده بود دوباره کاهش یافت.
در این بین اما خبرهای بودجه‌ای و اخباری که این روزها مسوولان کشور از روند تغییرات تورم در کشور و ... منتشر می‌کنند همگی روی تصمیم‌گیری آتی معامله‌گران موثرند. سخنگوی دولت هفته قبل با استناد به آمارهای مرکز آمار که حکایت از روند کاهشی نرخ تورم اعم از تورم نقطه به نقطه و تورم ۱۲ ماهه دارد به «ایسنا» گفت: بر‌اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در کشور از آبان ماه به آذر از میزان ۸/۲۹ به ۸/۲۸ درصد تقلیل پیدا کرده و تورم ۱۲ ماهه نیز در آذر‌ماه نسبت به آبان‌ماه از میزان ۹/۳۵ به ۵/۳۵ کاهش یافته است.
به گفته نوبخت این آمار بیانگر این است که میزان نرخ تورم در حال مهار شدن و کاهش است و می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال جاری نرخ تورم که میزان ۳۵ درصد برای آن پیش‌بینی شده بود حتی به ارقامی کمتر دست یابد. به پیش‌بینی نوبخت برای سال ۹۳ پیش‌بینی دولت برای نرخ تورم ۲۵ درصد است، در حالی که با توجه به سیاست‌های دولت برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که این میزان از ۲۵ درصد کمتر خواهد بود و اعلام ۲۵ درصد اعلام بدبینانه یا محتاطانه است.
این موضوع می‌تواند تاییدی بر کاهش رشد فعالیت‌های سفته‌بازانه در کشور در هر دو بازار ارز و سکه باشد و اگر اتفاقی خاص در حوزه سیاسی نیفتد که به ایجاد جو روانی منجر شود، آنگاه می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها در این بازارها کاهش بیشتری را تجربه کند. البته قیمت اونس جهانی در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند محاسبات بازار را دستخوش تغییر کند.
این در حالی است که در حوزه سیاسی نیز در شرایط نرمالی قرار داریم، اگرچه هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد. دیپلمات‌های غربی ۲۰ ژانویه را زمان مذاکرات جدید ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرده اند و نشست کارشناسی دو طرف را که هفته گذشته برگزار شد مطلوب ارزیابی کرده اند. مری‌هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه در واشنگتن با اشاره به مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱+۵، اعلام کرد: روند مذاکرات میان طرف‌های مذاکره ادامه می‌یابد و انتظار داریم که برنامه اجرای این توافق هرچه سریع‌تر نهایی شود. سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه انگلیس نیز با اشاره به مذاکرات کارشناسی دو طرف معتقد است به‌رغم پیشرفت‌های خوبی که در آخرین دور از مذاکرات در ژنو به دست آمده، اما هنوز هم برخی مسایل باقی مانده که باید مورد حل و فصل قرار گیرد.
عراقچی نیز درباره برنامه پنج ماهه ایران در مذاکرات با ۱+۵ اعلام کرد: اگر مذاکرات کارشناسی در ژنو به نتیجه برسد تاریخی برای آغاز اجرای توافق ژنو در نظر گرفته خواهد شد. اگر مشکلی پیش نیاید حدس می‌زنم این تاریخ اواخر ژانویه باشد. زمانی که اجرای توافق را آغاز کردیم همان زمان مذاکرات درباره گام پایانی و راه‌حل جامع را آغاز خواهیم کرد؛ بنابراین اگر همه چیز به خوبی پیش برود ظرف پنج ماه آینده احتمالا یکی دو دور مذاکره در سطح خانم اشتون و آقای ظریف مربوط به جمع‌بندی برای راه‌حل نهایی خواهیم داشت.
به این ترتیب دور جدید مذاکرات ایران و غرب می‌تواند بار دیگر به تغییراتی در بازار ارز و سکه منجر شود. نشست قبلی دو طرف به حدی بر بازارهای مختلف اثرگذار بود که در عرض ۴۸ ساعت پس از توافق ژنو قیمت ارز به کانال ۲ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید و در بازار سکه، قیمت از ۸۵۰ هزار تومان پایین تر آمد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که روند کاهشی اونس طی این مدت کاهش قیمت سکه را تقویت کرده بود.
با این حال نشست آتی امتحان سختی برای طرفین است. اگر توافقی بین دو طرف شکل گیرد، با فرض ثبات قیمت اونس، دلار و سکه با روند کاهشی مواجه خواهد شد، در غیر این صورت ممکن است روند کنونی حفظ شود. در این بین احتمال سوم «پیش خور» شدن اخبار مذاکرات از هم اکنون است. الان قیمت دلار برای بازگشت به سطوح دو هفته پیش نیازمند کاهش حدودا ۴۰ تومانی است که دستیابی به آن امر چندان مشکلی نخواهد بود.

بازگشت ثبات و سکون به بازار آتی

بازگشت ثبات و سکون به بازار آتی

بازگشت ثبات و سکون به بازار آتی

بازگشت ثبات و سکون به بازار آتی