گروه بورس کالا- سحر نمایشی: معاملات ضعیف مس در تالار معاملاتی بورس کالای ایران که در ماه‌های اخیر روند کاهشی را تجربه کرده بود، طی هفته قبل به دلیل افزایش تقاضای معامله‌گران و انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش مجدد قیمت پایه این فلز تغییر جهت داد و موجب بروز بهبود نسبی در بازار این محصول شد که پیش‌بینی می‌شداین موضوع به بهبود اوضاع معاملات این فلز در هفته‌ جاری منجر شود، در حالی که معاملات روز گذشته نشان داد این خوش‌بینی چندان پایدار نیست.
این در شرایطی است که در روزهای پایانی هفته گذشته بازار شاهد تقاضای بیشتری نسبت به ابتدای هفته بود، چرا‌که به گفته معامله‌گران انتظار می‌رفت با توجه به افزایش تقاضا، معاملات مس با رشد قیمت در رینگ معاملاتی به ثبت برسد. اما این در شرایطی است که در روز پایانی هفته قیمت فلزات جهانی نیز روند نزولی در پیش گرفته و به دلیل این افت نرخ میانگین کل هفته نسبت به هفته‌های قبل کاهشی شد و طبعا این موضوع موجب افت قیمت مس در معاملات روزهای آینده نیز خواهد شد، به طوری که قیمت‌ها دیروز کاهش یافت. از طرفی نیز به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه اکنون تولید‌کنندگان با یک سوم ظرفیت تولید می‌کنند، چرا‌که به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و انتظار می‌رود با بهبود روند تولید، تقاضا از بورس کالا نیز افزایش یابد.
همچنین نوسان‌های قیمت نفت، نرخ این فلز را در بازارهای جهانی دچار نوسان کرده و همین امر موجب شده تا بازار داخلی مس نیز علاوه ‌بر رکود نسبتا طولانی بازار، متاثر از عوامل جهانی شاهد نوسانات غیرمنطقی قیمت‌ها نیز باشد. البته ثبات نسبی نرخ ارز طی ماه‌های اخیر تا حدی در نقش یک عامل تثبیت‌کننده در کنترل نوسانات قیمت مس ظاهر شد، اما اثراخبار جهانی بر روند بازار داخلی فلزات پایه به‌خصوص برای مس در این روزها بیشتر است.
به این ترتیب روز گذشته، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه انواع مس و آلومینیوم بود، به طوری که شرکت صنایع ملی مس ایران، با عرضه ۲ هزار تن مس مفتول در تالار معاملات حضور یافت. این شرکت همچنین ۴۵۰۰ تن مس کاتد را در این تالار عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۱۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن انواع کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه‌بر این، شرکت دنیای مس کاشان، ۳۰۰ تن مس مفتول را روی تابلوی معاملاتی برد.
در گروه آلومینیوم نیز ۷۲۰ تن انواع شمش آلیاژی و ۱۴۰ تن انواع بیلت شرکت آلومینیوم ایران به صورت نسیه عرضه شد.
بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۶۸۸ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۵۰ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول
۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده در حالی که با تقاضای یک هزار و ۶۲۰ تنی رو به رو بوده است.
همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۰ هزار و
۲۷۳ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افت ۴۹ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۷۰۰ تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۴۰۰ تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۰ هزار و ۳۲۳ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۵۳ تومانی مواجه گردید. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بود و با میزان تقاضا برابری می‌کرد.
از طرفی مس در بازار آزاد هم اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۳۵۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش ۵۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد.