گروه بنگاه‌های اقتصادی- اعضای هیات مدیره «انجمن تولید‌کنندگان لوله‌های فولادی و پوشش خطوط انتقال» با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دیدار و به بیان مشکلات صنفی خود پرداختند. در این جلسه، مهابادی، رئیس هیات مدیره انجمن ضمن معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی اعضا، مشکلات و چالش‌های موجود دراین صنعت را تشریح کرد.

وی توقف برخی از پروژه‌های عمرانی و در نتیجه خالی ماندن ظرفیت‌های تولیدی شرکت‌های لوله ساز و پوشش کار را متذکر شد و گفت: این واحد‌ها اغلب طی سه سال اخیر با حداقل ظرفیت کار کرده‌اند.

وی همچنین عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت‌ها توسط کارفرمایان دولتی را که با توجه به هزینه‌های جاری موجب روی آوردن شرکت‌ها به منابع بانکی شده است، از دیگر معضلات این واحد‌های صنعتی دانست و گفت: واردات لوله‌های فولادی با پوشش یا بدون پوشش از خارج کشور، در حالی که امکان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد، باعث عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولیدی کشور و بیکاری نیروی انسانی شده است.

وی تصریح کرد: استفاده از لوله‌های فولادی ساخت داخل کشور و پوشش کارهای داخلی در اجرای پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و آب و پرداخت به موقع و بدون تاخیر مطالبات شرکت‌های لوله سازی و شرکت‌های پوشش کار که دریافت به موقع مطالبات می‌تواند نقش مهمی در توانائی آنها برای تامین مواد اولیه ایفا نماید، از دیگر مسائلی بود که در این نشست مطرح شد. دیگر موارد گزارش شده در این نشست از سوی اعضای انجمن تولید‌کنندگان لوله‌های فولادی و پوشش خطوط انتقال عبارت بود از: حذف ضمانت‌نامه‌های بانکی در مناقصات برای شرکت‌های سازنده لوله‌های فولادی و پوشش لوله داخل کشور و جایگزینی آن از طریق دریافت چک یا سفته و الزام کارفرمایان به تعیین تکلیف مناقصه هادر مهلت‌های مقرر و الزام به بازگرداندن تضامین دریافتی در صورت ابطال مناقصه‌ها و اتخاذ رویه یکسان و سریع در قبال شرکت‌های سازنده لوله‌های فولادی و پوشش داخل کشور، همانندروشی که در پرداخت LC طرف‌های خارجی به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

در همین راستا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز پس از استماع گزارش ضمن اعلام آمادگی هرگونه همکاری از سوی کمیسیون صنایع جهت برون رفت از مشکلات، وظیفه کمیسیون صنایع مجلس را، تلاش در جهت حمایت از تولید داخل و پیش‌بینی ساز و کار‌های قانونی و اجرایی جهت برون‌رفت حوزه تولید از مشکلات دانست.

وی با توجه به وضعیت بودجه سال ۱۳۹۳ و فعال شدن بسیاری از پروژه‌ها ی عمرانی در حوزه‌های نفت، گاز و آب، ابراز امیدواری کرد: تا با کمک تشکل‌ها و دولت، شرایط رکود در این صنایع مرتفع شود.