گروه بورس کالا- حدیث موسوی: همزمان با تداوم فضای ابهام و تردید در بازار فولاد، طی دو روز گذشته انواع مقاطع به خصوص سایزهای مختلف میلگرد ثبات نرخ را تجربه کردند.‌ بر اساس این گزارش دور جدید کاهش قیمت‌ها در این بازار که از اواسط هفته گذشته و با اعلام خبر لغو برخی از تحریم‌ها آغاز شده بود همزمان با رکود حاکم بر معاملات موجب شد تا از چند سو فشارهای کاهنده منجر به ثبت نرخ‌های جدیدی از میلگرد و تیرآهن که برخی از آنها زیر نرخ مواد اولیه هستند، شود، اما در این دو روز بازار تا حدودی از جریان نزولی فاصله گرفت و با ثبات همراه شد. این موضوع در حالی است که اغلب فولادسازان خصوصی نیز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه کمترین تمایلی نسبت به تغییر قیمت را از خود نشان ندادند و ترجیح دادند محصولات خود را با ثبات راهی بازارهای فروش کنند.

در بازار شمش‌های وارداتی نیز انواع شمش بلوم اعم از نوع روس، ترک و کره‌ای در حالی‌که پس از شوک رفع تحریم‌ها در روز پایانی دی ماه و افت نرخ ارز تا ۲۹۰۰ تومان، به زیر ۱۵۰۰ تومان رسید، حدود ۹ روزی است که ثبات قیمت را تجربه می‌کند. به گفته یکی از معامله‌گران روند معاملات این کالا و سیستم عرضه و تقاضای آن به حالتی از تعادل رسیده و از آنجا که نرخ ارز نیز در ثبات نسبی به‌سر می‌برد، کمترین انگیزه‌ای برای تغییر نرخ شمش در مبادی ورودی کشور وجود ندارد.

این معامله‌گر افزود: با توجه به رفع یکسری از تحریم‌ها از جمله کشتیرانی زمزمه‌هایی مبنی بر واردات تناژ سنگین شمش به کشور شنیده شده که اگر این اتفاق در هفته‌های آتی بیفتد قیمت این کالا - در شرایطی که تقاضا به اندازه آن نتواند رشد کند- چند درصدی کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر در دو روز گذشته نیز رینگ فولاد میزبان محصولاتی مانند انواع ورق و تختال بود که تا پایان زمان معاملات، این محصولات چندان مورد اقبال خریداران قرار نگرفت. دوشنبه فولاد مبارکه سه نوع ورق تولیدی خود را اعم از گرم B، گرم C و سرد B در مجموع حجم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن با همان قیمت‌های پیشین عرضه کرد که تنها حدود ۱۴ درصد از آنها به فروش رسید. سه‌شنبه نیز فولاد خوزستان سلف تختال را با قیمت ۱۴۲۵ تومان در حجم ۹ هزار و ۲۵۰ تن به فولاد اکسین خوزستان فروخت. فولاد هرمزگان جنوب نیز ۱۰ هزار تن از این کالا را با بهای ۱۳۷۰ تومان به تابلو آورد که خریداری نشد. امروز نیز این رینگ تنها شاهد حضور مقاطع ذوبی در دو قالب نقد و سلف است و نکته قابل تامل در این میان اینکه برای چندمین روز متوالی هیچ فولادساز خصوصی ترغیب به عرضه محصول در تالار صنعتی نشده است. به گفته برخی از کارگزاران انگیزه حضور از خصوصی‌ها در تالار صنعتی به علت تداوم روند کاهشی قیمت‌ها گرفته شده و فولادسازان با علم به برگشت عرضه‌ها و نبود خریدار ترجیح می‌دهند تنها روی سیاست‌های فروش محصولات تولیدی خود به طور مستقیم از خود کارخانه‌ها اقدام کنند.

رشد ۷۰ دلاری قیمت شمش در ماه ژانویه

همزمان با سکوت بازارهای داخلی، اما قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی در مسیر صعودی قرار دارد. در بورس کالایی لندن (LME) در حالی‌که قیمت شمش، ۲۹۵ دلار به ازای هر تن در روز نخست ماه ژانویه بود، این محصول رشد ۷۰ دلاری را در طول این ماه تجربه کرد به طوری‌که در ۲۷ ژانویه به ۳۶۵ دلار در هر تن رسید. به گفته کارشناسان تداوم این سیر صعودی در روزها و ماه‌های آتی چندان دور از انتظار نیست.

بازار فولاد در مسیر تثبیت؟