تاکید بر ظرفیت‌سازی در صنعت فولاد

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: شانزدهمین سمپوزیوم فولاد با حضور فولادسازان کشور، کارشناسان بخش صنعت آهن و فولاد و اندیشمندان و تصمیم‌گیران این بخش دیروز در هتل هرمز استان هرمزگان آغاز به کار کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: برای رسیدن به برنامه چشم انداز۱۴۰۴ (تولیدسالانه ۵۵ میلیون تن فولاد) باید ۳۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی شود.

محمدرضا نعمت زاده، افزود: در۱۲سال فرصت باقیمانده باید هر سال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه شود.

وی، از گندله و کنسانتره آهن به عنوان مواد اولیه صنایع فولاد نام برد و تصریح کرد: با توجه به تولید ۲۰ میلیون تن فعلی، طبق برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید هر سال ۵ میلیون تن به ظرفیت تولید گندله جهت رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در کشوراضافه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر فعالیت مراکز علمی کاربردی خاطرنشان کرد: باید واحدهای صنعتی بزرگ را به داشتن و راه اندازی یک واحد تحقیقاتی ملزم کنیم. با توجه به اهمیت موضوع بهتر است یکی از مصوبه‌های شما این باشد که مراکز علمی در کنار صنایع تولید فولاد راه‌اندازی شود. نعمت زاده افزود: مدیران صنعتی باید جسارت و مسوولیت پذیری درکارشان داشته باشند، زیرا که در پروژه‌های بزرگ جسارت بزرگ لازم است و نمی‌توان بدون ریسک کارکرد.

وی در ادامه واردات سالانه ۱۵۰ هزارتن ریل آهن از ترکیه را کسر شأن و شرم آور دانست و ابراز کرد: باید این مشکل را متخصصان و مدیران صنایع فولادی در داخل کشور حل کنند. با توجه به طرح های گسترش راه‌آهن این نیاز در آینده نزدیک به سالانه ۲۰۰ هزارتن افزایش خواهد یافت، باید با برگزاری چنین گردهمایی هایی ضمن شناسایی موانع در جهت برطرف کردن آنها تلاش بیشتری به عمل آورد.

هرمزگان بهترین شرایط توسعه فولاد را دارد

در این راستا رئیس هیات مدیره شرکت فولاد هرمزگان از پیش‌بینی ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ خبر داد و اعلام کرد: استان هرمزگان بهترین شرایط توسعه فولاد و رسیدن به این افق را داراست. بهرام سبحانی در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی فولاد ۹۲ در بندرعباس، نزدیکی به دریا و دسترسی به آب‌های آزاد، همجواری با معادن و نیروی گاز و وجود بنادر تجاری در کنار صنعت فولاد را از مهم‌ترین مزیت‌های منحصر به فرد فولاد هرمزگان نام برد و تصریح کرد: ظرفت کنونی فولاد هرمزگان هم اکنون ۵/۱تن در سال است که در فاز دوم این ظرفیت به ۳ میلیون تن و در مرحله بعدی به ۶ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: این شرکت هم اکنون ۵۰ درصد سهم تولید فولاد کشور را دراختیار دارد که با رشد این صنعت در کشور فولاد مبارکه با اجرای طرح‌های توسعه این سهم را حفظ خواهد کرد. وی ظرفیت کنونی فولاد صبا را نیز ۷۰۰هزار تن اعلام کرد که در فاز بعدی ظرفیت آن به ۵/۱تن در سال افزایش می‌یایبد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این مراسم با خوش آمد گویی به مدعوین گفت: سمپوزیوم فولاد ۹۲ با موضوع مزیت‌های صنعت فولاد هرمزگان در ۲ بخش علمی و نمایشگاهی برگزار می‌شود.

مرتضی آقاجانی افزود: ۲۵۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه فولاد که در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های هرمزگان واقع شده به ارائه آخرین دستاوردهای علمی می‌پردازند.

وی با بیان مزیت های تولید فولاد در هرمزگان تصریح کرد: دسترسی به آب‌های آزاد، مجاورت با منابع گازی، نزدیکی به معادن و برخورداری از منابع آبی از مزیت های سرمایه گذاری در هرمزگان است. مدیر عامل فولاد هرمزگان با اشاره به این موضوع که در سال ۸۹ طی مزایده‌ای فولاد هرمزگان به شرکت فولاد واگذار شد، خاطرنشان کرد: شاید به جرات می‌توان عنوان کرد بهترین خصوصی‌سازی در عمر خصوصی‌سازی‌های کشور در فولاد هرمزگان انجام شده است. بر این اساس، تولید فولاد در عرض ۲ سال به ظرفیت اسمی آن نزدیک شده است.

نماینده مردم بندر عباس همچنین در مراسم سمپوزیوم فولاد ۹۲ در هرمزگان اظهار کرد: توسعه ظرفیت‌های صنعتی کشور برای افزایش ارزش آفرینی و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی ضرورتی بسیار مهم است.

محمد آشوری با بیان اینکه هرمزگان یکی از قطب‌های تولید فولاد و آلومینیوم در کشور به شمار می‌رود، افزود: ایجاد فرصت‌های مناسب برای همفکری صاحب نظران و متخصصان این عرصه در کنار توجه به ظرفیت‌های علمی هرمزگان موجب ارتقای ظرفیت‌های صنعتی استان خواهد شد.

آشوری تصریح کرد: باید در تدوین شاخص‌های توسعه‌ای به آینده صنعت فولاد در کشور نگاه ویژه‌ای داشت، زیرا که این صنعت پایه و محور بسیاری از صنایع دیگر کشورمان نیز به شمار می‌آید.

نماینده قشم، ابوموسی، بندرخمیر و حاجی آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موقعیت منطقه‌ای هرمزگان به واسطه قرارگیری در جوار آب‌های خلیج‌فارس امکان استقرار شمار بیشتری از واحدهای صنعتی کشورمان در این استان را با توجیه اقتصادی بودن آن به دلیل نزدیکی در کانون عرضه آن به کشورهای دیگر جهان فراهم آورده است.

آشوری با اشاره به اهمیت برگزاری سمپوزیوم فولاد ۹۲ ابراز کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی برای شناخت استعدادها، معضلات و ظرفیت‌های فولاد و جلب سرمایه‌گذاری‌ها بسیار مهم است.

سمپوزیوم فولاد ۹۲ آغاز تبدیل هرمزگان به قطب فولاد کشور

از سوی دیگر معاون فناوری فولاد هرمزگان جنوب با اشاره به برگزاری سمپوزیوم فولاد ۹۲ به میزبانی شرکت فولاد هرمزگان گفت: این سمپوزیوم آغازگر تبدیل هرمزگان به قطب فولاد کشور است. مهدی زارعی افزود: این سمپوزیوم که امسال با شعار «مزیت‌های محیطی، مواد، نیروی انسانی و دانش فنی در صنعت فولاد» برگزار می‌شود میزبان بیش از ۲۵۰ شرکت داخلی و خارجی و بالغ بر ۷۰۰ نفر از مدیران، کارشناسان، صنعتگران و دانشجویان صنعت فولاد و صنایع وابسته است.

وی تصریح کرد :در این نمایشگاه بالغ بر ۲۰۰ مقاله ارائه شده است که از این میزان ۱۰۷ مقاله پذیرفته شده که نزدیک به ۵۰ مقاله در این سمپوزیوم ارائه و خوانده می‌شود. معاون فناوری فولاد هرمزگان جنوب افزود: این سمپوزیوم فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در تمامی عرصه‌های صنعتی استان و همچنین استفاده از تجربیات و دانش شرکت‌کنندگان در مرتفع ساختن مشکلات صنایع استان به ویژه صنعت فولاد است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان از پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی کشور را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: سمپوزیوم فولاد ۹۲ فرصتی مناسب برای اثبات این حقیقت است که هرمزگان توانایی تبدیل به قطب صنعت، پایتخت تجاری، صنعتی و اقتصادی کشور را دارد. زارعی با تاکید بر موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های طبیعی استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان با توجه به ویژگی‌های طبیعی خود، حضور شرکت فولاد هرمزگان و دیگر شرکت های فولادی از بهترین نقاط برای تولید فولاد در خاورمیانه است که توجه بیشتر مسوولان را طلب می‌کند.

وی ابراز کرد: عدم نگرش صنعتی در استان مشکلات عدیده‌ای برای صنعت کاران استان به وجود آورده است که امید است با توجه به اتفاقات و رکوردهای اخیر شرکت فولاد هرمزگان جنوب در کشور نگرش صنعتی در هرمزگان بهبود یابد.

معاون فناوری فولاد هرمزگان جنوب با بیان اینکه صنعت درهرمزگان باتوجه به نقش عظیم خود در این استان مظلوم واقع شده است، افزود: نگاه ویژه مسوولان استانی و کشوری به بعد صنعتی هرمزگان مطالبه برحق صنعتگران استان است.

دستیابی صنایع فولاد کشور به نقطه قابل قبول

در همین حال رئیس انجمن آهن و فولاد کشور نیز در شانزدهمین سمپوزیوم فولاد وجود امکانات گسترده در شهر بندرعباس و استان هرمزگان را قابل تحسین یاد کرد و گفت: این استان در زمینه صنعت فولاد به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده است. عباس نجفی‌زاده روند حرکت در صنعت فولاد هرمزگان را خیلی خوب ارزیابی کرد و افزود: این اتفاق براساس آمارهای موجود حرکت جهشی داشته و توانسته در ۲ سال به ظرفیت تولید اسمی خود دست یابد. وی ارتقای این صنعت در کشور را سرمایه ملی خواند و گفت: فولاد هرمزگان در زمینه اشتغال‌زایی و جذب سرمایه در رتبه‌های بالای ملی قرار دارد و امیدوارم صنعت فولاد هرمزگان در آینده نزدیک در بخش اشتغال‌زایی استان به اغنا برسد.

رئیس انجمن آهن و فولاد کشور منطقه جغرافیایی استان، نزدیکی به بنادر و وجود سیستم ریلی وهمچنین وجود معادن وامکانات دیگر را از سرمایه‌های این استان و پیشرفت صنعت و معدن برشمرد و گفت: زیر ساخت‌های اساسی لازم برای تبدیل هرمزگان به قطب فولاد کشور در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه معمولا مکانی برای قطب فولاد در نظر گرفته می‌شود که دسترسی به دریا، شبکه حمل‌ونقلی، منابع آبی و همچنین مواد اولیه آسان باشد، تصریح کرد: هرمزگان از همه شرایط لازم و کافی برای تحقق این مهم برخوردار است. در کنار این سمپوزیوم نمایشگاه فولاد نیزبا هدف ارائه دستاوردها و جدید‌ترین یافته‌ها در زمینه صنعت فولاد با حضور ۲۵۱ شرکت داخلی و خارجی در ۱۸۰ غرفه به مساحت ۹ هزار و ۳۰۰ متر مربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس در حال برگزاری است.

هرمزگان به زودی یکی از قطب‌های بسیار مهم فولاد کشور خواهد شد

رئیس‌جمهور ایران اسلامی در جمع مردم هرمزگان گفت: برای توسعه صنعت و بنادر خصوصا صنعت فولاد و کشتی‌سازی در هرمزگان برنامه‌ریزی شده است و به زودی هرمزگان یکی از قطب‌های بسیار مهم فولاد کشور خواهد شد.

دکتر حسن روحانی افزود: ظرف ۴ تا ۵ سال آینده ظرفیت تولید فولاد هرمزگان از ۵/۳ میلیون تن در سال به حدود ۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت و در این زمینه تمامی تسهیلات لازم در اختیار بخش صنعت قرار خواهد گرفت، تا بخش‌های مختلف در کنار این صنایع فعال شود و به این ترتیب زمینه اشتغال نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه توسعه صنعت کشتی‌سازی، شیلات و آبزی‌پروری نیز گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.