بازار ساز خود را می‌زند
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، تولیدکنندگان داخلی در حالی ساز افزایش قیمت فلزاتی همچون مس و آلومینیوم را در سال آینده کوک کرده‌اند که ثبات نرخ ارز، طی ماه‌های اخیر تسهیل مبادلات تجاری و افزایش تیراژ تولید به دلیل واردات مواد اولیه مورد نیاز منطقا باید زمینه کاهش هزینه تمام‌شده این فلزات را فراهم آورده و انتظار مشتریان برای شکست قیمت‌ها را تشدید کند. این در حالی است که قیمت‌ها در حال حاضر به دلیل جو به وجود آمده از روزهای پایانی سال افزایش یافته‌اند و انتظار می‌رود به دلیل ریزش قیمت‌ها در سال آینده بازار فلزات رنگی تقاضای کمتری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کند.
از طرفی انتشار اخباری مبنی بر احتمال کاهش محرک پولی فدرال رزرو آمریکا باعث شده تا قیمت محصولات فلزی در بورس جهانی لندن با افت همراه شود، این در شرایطی است که به گزارش بلومبرگ، رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا روز گذشته اعلام کرد، اگر ضعف آمارهای اقتصادی این کشور موقتی باشد فدرال رزرو طی ماه‌های آینده اجرای محرک پولی را با کاهش بیشتری مواجه خواهد کرد.
به این ترتیب مبادلات فلزات پایه روز جمعه در بورس لندن با روند کاهشی به پایان رسید. البته قلع بر‌خلاف سایر فلزات روند مثبتی را تجربه کرد. در کل می‌توان گفت میانگین هفتگی معاملات طی این مدت کاهشی بود، اما اکثر فلزات روز چهارشنبه روند مثبتی را به دلیل سرد شدن ناگهانی هوا و تاثیر نسبی آن بر افت فعالیت های اقتصادی آمریکا تجربه کردند.
این در حالی است که فلزات پایه در بازارهای داخلی به دلیل جو به وجود آمده در بازار با رشد قیمت‌ مواجه شده‌اند؛ آن هم در شرایطی که هم نرخ ارز تغییر حادی نداشته و بازارهای جهانی روند نزولی در پیش گرفته‌اند.
به گفته فعالان آگاه به طور حتم کاهش قیمت‌های جهانی تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات نیز تاثیر خواهد گذاشت، اما نباید فراموش کرد که علاوه بر قیمت‌های جهانی این افت و خیز نرخ ارز و محدودیت‌های صادرات و واردات ناشی از سیاست‌های دولت است که در نهایت بر تغییرات تقاضای داخلی و روند قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.
از طرف دیگر با توجه به ‌پیش‌بینی آگاهان اقتصادی به نظر می‌رسد رشد قیمت فلزات صنعتی به خصوص برای قلع و نیکل ادامه‌‌دار و بلندمدت نباشد و باقی ماندن قیمت‌های این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم‌انداز میان مدت محتمل‌تر است، چرا‌که هم‌اکنون قیمت این فلزات در بازار آزاد با توجه به قیمت‌های جهانی مناسب است و رشد بیش از حد آن موجب به‌هم‌ریختگی مجدد بازار این فلزات خواهد شد.

بازار ساز خود را می‌زند