فارس - عضو هیات‌مدیره خانه صنعت در رابطه با انتقاد وزیر صنعت از واگذاری عجولانه طرح‌های فولاد استانی به سرمایه‌گذاران چینی گفت: در مذاکره با طرف‌های خارجی باید منافع ملی مدنظر قرار گیرد و شرکا بر اساس مستندات قانونی و تاریخی انتخاب شوند. آرمان خالقی همچنین اظهار کرد: در این مورد باید ببینیم چه ضرورتی برای واگذاری این طرح‌ها وجود داشته که در این رابطه باید گفت نمی‌توانستیم برای حضور سرمایه‌گذار بهتر صبر کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ مذاکره‌‌کننده‌ای مدعی وجود ایراد در مذاکراتش نیست گفت: یک مذاکره‌کننده خوب، کسی است که نه فقط برای انجام یک تکلیف قانونی، بلکه برای منافع ملی مذاکره کند.

خالقی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نمونه‌هایی از خطا در مذاکره با طرف‌های خارجی و انعقاد قراردادهای عجولانه با دقت کم اتفاق افتاده است، گفت: در قراردادها باید مستندات قانونی و تاریخی از نوع مذاکرات و پیشنهادها و دلیل پذیرش پیشنهاد وجود داشته باشد و بر این اساس، دلیل انتخاب سرمایه‌گذار خارجی مشخص شود.

وی افزود: همچنین باید مشخص باشد که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی از چه روشی استفاده شده، آیا آگهی بین‌المللی منتشر شده یا با یک بازاریابی جزئی این اتفاق افتاده است.

خالقی در مورد چگونگی جذب سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت ایران اظهار کرد: وضعیت محیط کسب‌و‌کار هر کشور برای یک سرمایه‌گذار خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جذب سرمایه‌گذار خارجی در یک کشور زمانی رونق خواهد داشت که محیط کسب‌و‌کار آن کشور وضعیت مطلوبی داشته باشد.

وی با اشاره به نزول رتبه ایران در رده‌بندی جهانی فضای کسب‌و‌کار گفت: با وجود اینکه امکانات لازم برای بهبود این رتبه فراهم بود، ولی در برخی شاخص‌ها با افول روبه‌رو بودیم.

خالقی ادامه داد: ایران از نظر ظرفیت‌های اقتصادی جزو ۲۰ تا ۲۵ کشور اول اقتصادی دنیا قرار دارد که باید متناسب با این مساله، فضای کسب‌و‌کار و تولید نیز مساعد شود.

این کارشناس صنعت با بیان اینکه مناسبات بین‌المللی کشور نقش موثری در جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد، گفت: در واگذاری طرح‌های صنعتی به سرمایه‌گذاران خارجی باید بهترین سرمایه‌گذاران را انتخاب کنیم که این مساله از طریق مذاکره با سرمایه‌گذاران مختلف و بازاریابی مناسب محقق می‌شود.