گروه بورس کالا - قیمت ارز که در ماه جاری روند رو به رشد خود را به‌رغم انتظارات موجود از احتمال کاهش قیمت ادامه داده، دیروز هم افزایش قیمت داشت و در محدوده 3 هزار و 120 تومان در نوسان بود. تحلیلگران معتقدند احتمال افزایش نرخ تورم در اقتصاد ایران افزایش قیمت ارز را گریز‌ناپذیر می‌سازد، با این حال هنوز تحرکات دلار در بازار «خطرناک» نیست و باید گفت حتی حرکت دلار در مسیر کنونی آن طبیعی است، چراکه همچنان قیمت تابع سفته بازی در بازار تغییر نمی‌کند و تقاضا برای این ارز متناسب با نیاز بازار است. با این حال احتیاط بازار سکه در حرکت‌های افزایشی آن در هر دو بخش اونس جهانی و قیمت‌های داخلی آن مشهود است؛ احتیاطی که در تالار آتی بورس کالا بیشتر دیده می‌شود.
قیمت‌های جهانی طلا هنوز منتظر تصمیمات فدرال رزرو آمریکا هستند. البته قطعیتی برای آنکه امسال محرک‌های مالی به‌طور کامل متوقف خواهند شد وجود ندارد اما با این حال فعالان بازارهای جهانی طلا هر لحظه در انتظار کاهش این محرک‌ها هستند. در این میان اما موضوعات ژئوپلتیک که همیشه بر بازار موثر بوده و هست بار دیگر در شرف تشدید است. اوکراین یکی از مهمترین موضوعاتی است که در حال حاضر انتظار می‌رود بر بازار جهانی طلا موثر واقع شود، به همین دلیل نوعی آمادگی برای افزایش قیمت‌های داخلی نیز مورد تحلیل کارشناسان قرار گرفته؛ به‌طوری‌که تحلیلگران معتقدند با توجه به تبعیت بازار سکه از قیمت جهانی طلا بیش از قیمت دلار، انتظار می‌رود با افزایش تنش‌ها در اوکراین، بار دیگر شاهد یک روند افزایشی در یک ماه پیش رو باشیم.
در این بین تحلیل قطعی از روند پایدار قیمت‌های طلا و سکه در بازار داخلی وجود ندارد. برخی فعالان بازار معتقدند همین که نقدینگی آزاد شده از بورس طی روزهای اخیر جذب بازار سکه نشده و رقابت خاصی بین این دو بخش صورت نگرفته، به معنای آن است که انتظار پایداری شرایط از منظر روانی وجود ندارد. بازار دلار اما شرایط متفاوت‌تری را پشت سر می‌گذارد و با توجه به اینکه برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش بیشتر قیمت دلار وجود دارد بنابراین ممکن است قیمت‌های سکه از این محل تحریک شود.
در این بین نگرانی دیگری که مطرح می‌شود آن است که چرا ارز به اخبار سیاسی واکنش نشان نمی‌دهد و تنها نگرانی موجود گویا هدفمندی یارانه‌ها و تصمیمات در این رابطه است؟ به عقیده کارشناسان اقتصادی، طبعا باید حساسیت بازار ارز به اخبار اقتصادی بالا باشد؛ چراکه یکی از بخش‌هایی که تعادل بخشی بین بخش‌های مختلف را به عهده دارد نرخ ارز است، با این حال با مشخص شدن روند هدفمندی یارانه‌ها، انتظار می‌رود به زودی به تعادل در بازار برسیم.
در بازار آتی نیز تحرکات فعالان اقتصادی به‌خصوص در مورد سررسیدهای نزدیکتر مثل اردیبهشت ماه حکایت از احتیاط بیشتر فعالان بازار دارد، این موضوع در سررسیدهای دورتر مشهود نیست و این مساله حکایت از آن دارد که معامله‌گران بیشتر مترصد آن هستند که ببینند بازارهایی همچون دلار و اونس در روزهای آتی چه روندی را در پیش خواهند گرفت تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند. البته روند مثبت بازار آتی در سررسیدهای دورتر نشان می‌دهد معامله‌گران نسبت به افزایش قیمت‌ها در آینده خوش‌بین هستند و معتقدند بازار در ماه‌های آینده به‌خصوص در فصل تابستان روند افزایشی را پشت سر خواهد گذاشت اما همچنان پیش‌بینی تعدیل این مبادلات
وجود دارد.