گروه بورس کالا- حدیث موسوی: نگاهی به مبادلات روزهای اخیر بازار آهن و بورس کالا نشان می‌دهد، عمده‌ترین خریداران محصولات فولادی از هفته گذشته تاکنون، تنها آهن فروشان و تجار بازار بوده‌اند نه خریداران واقعی. در همین مدت مسیر قیمت‌ها در بازار و بورس کالا نیز حاکی از روند افزایشی است، هرچند بنا به دلایل گوناگون در برخی روزها آهنگ رشد قیمت‌ها تندتر است و در بعضی روزهای دیگر با عقب‌نشینی فولادسازان از افزایش نرخ، شیب آن کندتر.
بر همین اساس روز گذشته نیز شاهد نوسان دوباره بهای آهن‌آلات در بازار تحت تاثیر اخبار مربوط به آزادسازی قیمت‌ حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و اعلام نرخ نهایی بنزین بودیم. مضاف بر اینکه در این شرایط نرخ ارز نیز از تاریخ بیستم فروردین ماه به بعد تحرکات مثبتی را تجربه کرده و رقم‌های بالای ۳۱۰۰ تومان را در مبادلات روزانه بازار آزاد ثبت کرده است، از این‌رو بهای محصولات فولادی به این دلیل نیز تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته است. در این روز برخی فولادسازان خصوصی قیمت‌های پیشنهادی تولیدات خود را در بازه ۵ تا ۳۰ تومان افزایش دادند، اما بعضی دیگر از نوردکاران مایل به کاهش قیمت‌های فروش بودند که در نتیجه برآیند تمامی این نوسانات حاکی از کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد روز دوشنبه داشت.
به نظر می‌رسد در شرایطی که بورس تهران ریزش پی در پی شاخص و خروج سرمایه‌ها از این بازار را تجربه می‌کند، نرخ سود بانکی به‌رغم عدم اعلام رسمی از سوی بانک مرکزی افزایش یافته و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با خود تورم به همراه می‌آورد، معامله‌گران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در بازار کالاهایی نظیر آهن و فولاد به جریان اندازند، تا به این شیوه علاوه‌بر اینکه از ریسک کاهش ارزش پول خود به دلیل تورم می‌کاهند، خریدهای ارزانتری از آهن‌آلات (به دلیل پیش‌بینی رشد قیمت این دسته از محصولات در آینده نزدیک) انجام دهند. البته روز گذشته معاون نظارت و راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرد: به هر میزان که از دریافت یارانه انصراف داده شود، شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کمتر می‌شود. نوبخت، با بیان اینکه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به معنای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نزدیک شدن به قیمت‌های منطقه‌ای این فرآورده‌ها است، گفت: قرار نیست دولت از این افزایش قیمت‌ها استفاده کند، بلکه قصد دارد بخشی را برای خانوارها و بخش دیگر را با هدف بهبود خدمات در بخش‌های مختلف درمانی، بهداشت و غیره هزینه کند. اما گویا فولادسازان به این دلیل که اجرای این فاز از هدفمندی برای آنها افزایش هزینه‌های تولید را به همراه دارد، مایلند با تعدیل نرخ‌های پایه خود در بورس کالا قیمت‌های بالاتری برای محصولات تولیدی اعلام کنند؛ چراکه هم اکنون نرخ پایه میلگرد از رقم‌ زیر ۱۷۰۰ تومان در هفته گذشته به ۱۷۰۰ و بعضا ارقام بالاتری در روز یکشنبه رسیده است. هرچند نرخ پایه شمش به دلیل فروش اعتباری آن از سوی فولاد خوزستان کماکان نرخ ارزنده‌ای برای خریداران به شمار می‌رود.به این ترتیب طی دو روز گذشته در بورس کالا شاهد فروش تمامی محصولات فولادی روی تابلو و رقابت خریداران و بالطبع افزایش نرخ‌های پایه سبد میلگردهای عرضه شده از سوی فولادسازان خصوصی بودیم. به‌طور مثال، دوشنبه فولاد خوزستان بالغ بر ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم را با شرایط بازپرداخت ۹۰ روزه و اعتبارات اسنادی ماهانه ۵/۲ درصد به خریداران فروخت. فولاد هرمزگان جنوب نیز ۴۶ هزار و ۵۰۰ تن سلف تختال را با قیمت پایه ۱۴۳۲ تومان مورد معامله قرار داد.