منیره نظامیوند: دیروز بازارهای داخلی تحت تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای، هفته خود را با افت و خیز شروع کردند. روز جمعه انتشار خبر عدم توافق بین ایران و غرب و اعلام نتیجه این دور از مذاکرات، موجب رشد قیمت دلار در معاملات بازار تهران شد به طوری‌که قیمت این ارز مهم به ۳ هزار و ۳۱۰ تومان رسید. بازار آتی نیز متاثر از این اخبار و افزایش قیمت دلار دیروز در ساعات ابتدایی معاملات شاهد رشد قیمتی بود و تقریبا در سررسیدهای مختلف افزایش بیش از ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد؛ اما در ادامه بازار به تدریج همگام با ریزش و نوسان دلار، کار خود را با افت دنبال کرد؛ با این حال بازار در نهایت مثبت بود. دیروز همچنین آخرین روز معاملاتی سکه سررسید اردیبهشت بود. کاهش تعداد موقعیت‌های باز این سررسید از ساعات آغازین کلید خورد و رفته رفته این روند کاهشی تشدید شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که بازار آتی هرچه بیشتر از پیش در حال نزدیک‌تر شدن به‌خصوصیت ذاتی خود است که کمتر منتهی به تحویل می‌شود. البته کارشناسان معتقدند این اتفاق در عموم بازارهای آتی جهان قابل مشاهده است.

همچنین دیروز اختلاف قیمتی سررسیدها از عددهای پایین‌تر از نرمال به اعداد منطقی‌تر افزایش پیدا کرد. لازم به ذکر است روز پنجشنبه در سررسیدهای آبان و دی در حدود ۱۰۰۰ موقعیت معاملاتی بسته شد که رقم قابل توجهی است و نشان داد معامله گران در تلاشند تا با موقعیت‌های باز به استقبال مذاکرات نروند و از ریسک آن اجتناب کنند. دیروز مجددا با ورود فعالان به سررسیدهای آبان و دی؛ شاهد باز شدن تعداد زیادی موقعیت جدید بودیم. همچنین در بازارهای جهانی شاهد ثبات قیمت اونس بودیم که این اوضاع با افزایش قیمت دلار همزمان شد و در نتیجه قیمت سکه روندی افزایشی را در پیش گرفت.

از امروز مجددا بازار آتی کار خود را با چهار سررسید از سر خواهد گرفت و همچنین طی امروز و فردا فرآیند تحویل این سررسید انجام می‌شود. به عقیده کارشناسان؛ بازار که در مدت اخیر در انتظار نتیجه مثبت مذاکرات بود؛ سعی کرده از حرکات صعودی هیجانی اجتناب کند و از این پس راحتتر برای گام برداشتن مسیر خود را انتخاب خواهد کرد. پیش بینی می‌شود با توجه به اخبار مذاکرات و نیز با خروج سرمایه‌ها از بازار سهام و بورس و همچنین ورود سرمایه‌های شخصی افراد به بازار سکه و بازار ارز به‌منظور حفظ ارزش دارایی، و نیز با خریدهای احتیاطی صنایع و کسب و کارها به‌منظور تامین نیازهای آینده به دلار؛ شاهد موج صعودی جدیدی در این بازارها باشیم. آن گونه که از شواهد امر پیداست گویا بازار آتی خیلی زودتر از بازار نقدی به استقبال این افزایش قیمت‌ها رفته است. در بازارهای جهانی اما روز جمعه اونس با روندی نزولی همراه بود. پیش بینی‌ها بر این است که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده در محدوده ۱۲۸۰ تا ۱۳۱۵ دلار در نوسان خواهد بود و شاهد تغییرات و نوسان چندانی نخواهد بود. میانگین قیمت جهانی طلا طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ روز گذشته بین ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۰ دلار در نوسان بوده است. همچنین قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با رشد ۶ دلاری معادل ۵/۰ درصدی روبه‌رو شده است. کارشناسان بر این باورند تنها عاملی که می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا شود بحران اوکراین است؛ هرچند در شرایط کنونی این فاکتور توانایی ایجاد نوسان چندانی در قیمت طلا ندارد. از سوی دیگر؛ برخی کارشناسان بازار طلا بر این باورند که قیمت این فلز گرانبها در تابستان امسال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد که یکی از مهم‌ترین‌ دلایل آن، می‌تواند افت تقاضا از سوی سفته بازان و دلالان باشد. علت دیگر آن، افت فصلی تقاضای فیزیکی طی ماه‌های مه‌تا ژوئن است. علت سوم نیز بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و افزایش ارزش دلار خواهد بود.

همچنین موسسه یو‌بی‌اس بر این باور است که افزایش ارزش دلار و انتظار سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به کاهش نرخ بهره بانکی اروپا و ادامه روند خروج طلا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان فشار زیادی را بر قیمت طلا طی ماه‌های آینده وارد می‌کند.

خداحافظی «آتی» با سررسید اردیبهشت