سحر نمایشی: روز گذشته در نشست خبری سومین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران که با حضور مهدی کرباسیان، مسوول شورای مرکز تحقیقات آلومینیوم، دبیر کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، جزئیات روند برگزاری این کنفرانس‌ مورد بررسی قرار گرفت. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن (ایمیدرو) در این نشست خبری اظهار کرد: حضور شرکت‌های بین‌المللی در این کنفرانس نشان‌دهنده علاقه و اشتیاق آنها برای سرمایه‌گذاری در این صنعت است. همچنین برای این کنفرانس ۲۵۰ مقاله تحقیقاتی و عملی ارسال شده که نشان‌دهنده علاقه دانشمندان ایرانی و افرادی است که در این حوزه در داخل و خارج کشور به فعالیت مشغولند.

کرباسیان افزود: در حقیقت صنعت آلومینیوم دارای چند خصوصیت مهم است که یکی از آنها سازگار بودن با محیط زیست است، چراکه این صنعت جزو صنایعی محسوب می‌شود که آلایندگی کمتری برای محیط‌ زیست دارد، به همین علت در دنیا خیلی از صنایع به فکر جایگزینی آلومینیوم به جای فولاد و سایر صنایع فلزی دیگر افتاده‌اند.

وی در ادامه گفت: دومین خصوصیتی که صنعت آلومینیوم دارد این است که جزو صنایع انرژی‌بر بوده و از آنجا که کشور ما سرشار از منابع عظیم گازی است بنابراین می‌توانیم از این ارزش افزوده بالا به خوبی استفاده کنیم. مانند اتفاقی که هم اکنون در حوزه خلیج فارس افتاده است، چرا که در آنجا منابع آلومینا و اکسید وجود ندارد، اما به دلیل فراوانی انرژی هر روز تولیدشان در این حوزه رو به افزایش است. کرباسیان گفت: در حال حاضر چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در دنیا ۵۰ درصد از حجم تولید آلومینیوم در جهان را به خود اختصاص داده است. در ایران نیز ما از نظر منابع اکسید که از مواد اولیه اصلی آلومینا محسوب می‌شود با کمبود این ماده مواجهیم، اما به دلیل وجود منابع عظیم گاز جذب سرمایه‌گذار می‌کنیم و با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی راه پیشرفت را برای این صنعت باز می‌کنیم.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران اظهار کرد: متاسفانه خیلی از معادن ما هنوز اکتشاف نشده‌اند، اما در حال حاضر به دنبال ساخت یکسری کارخانه‌ در مناطقی که منابع عظیم معدنی دارند هستیم. به‌طور مثال در جاجرم که دارای معادن اکسید می‌باشد، قرار است یک کارخانه با ظرفیت ۳۶ هزار تنی آلومینیوم احداث شود که خوشبختانه اخیرا هم تجهیزاتی برای این کارخانه وارد شد و پیش‌بینی می‌شود که این پروژه با سرعت زیاد به سمت تولید حرکت کند.

وی تاکید کرد: در افق ۱۴۰۴ تولید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آلومینیوم برای کشور پیش‌بینی شده اما از سال ۹۲ تاکنون ۳۵۰ هزار تن از این محصول تولید شده که متاسفانه حتی از میزان ظرفیت اسمی واحد تولید ما نیز کمتر بوده است. وی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل این مساله، کاهش تولید برق است، به طوری که در حال حاضر واحدهای تولیدی آلومینیوم هرمزگان با ۷۰درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

کرباسیان در ادامه از افزایش بودجه ایمیدرو برای طرح‌های توسعه‌ای خبر داد و گفت: ایمیدرو امسال ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی کرده که نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن با مشارکت ۴۹ درصدی ایمیدرو و ۵۱ درصدی گروه سرمایه‌گذاری غدیر در منطقه ویژه لامرد اجرا خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار و با تامین مالی چین تا یک ماه آینده گشایش اعتبار شود.

وی افزود: همچنین یک طرح ۱۷۵ هزار تنی تولید آلومینیوم توسط بنیاد مستضعفان در مسجد سلیمان اجرا خواهد شد که مراحل گشایش اعتبار آن در دست بررسی است.

کرباسیان ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید آلومینیوم اراک (ایرالکو) ۲۳۰ هزارتن و ظرفیت تولید هرمزال و المهدی ۲۵۰ هزار تن است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: در حال حاضر میزان مصرف و تولید آلومینیوم در کشور تقریبا با هم برابر است؛ از این رو سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم به دلیل داشتن مزیت انرژی سبب ایجاد اشتغال و افزایش صادرات خواهد شد.

کرباسیان همچنین از اصلاح خطوط تولید در شرکت‌های ایرالکو، هرمزال و المهدی خبر داد و گفت: در این زمینه همزمان با برگزاری کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم از تجارب صاحب‌نظران جهانی این صنعت استفاده خواهد شد تا بهره وری در این شرکت ارتقاء یابد و مصرف انرژی و قیمت تمام شده کاهش پیدا کند. وی افزود: ایمیدرو با توجه به اهمیت مساله مصرف انرژی، کمیته‌ای را برای این منظور تشکیل داده و با سیاست‌های دولت در این زمینه هماهنگ عمل می‌کند. وی یکی از وظایف ایمیدرو را حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای با هدف کمک به اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: ایمیدرو همچنین از هر نوع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی درحوزه معدن و صنایع معدنی حمایت می‌کند.