شرایط عمومی بازار جهانی سنگ‌آهن روزهای سخت بازار

گروه بورس کالا:بازار سنگ‌آهن با محوریت چین در شرایط سختی قرار دارد. هم‌اکنون قیمت‌های نقدی کاهش بسیاری یافته و غالب رسانه‌ها قیمت ۱۰۲ دلار یا بیشتر را مخابره می‌کنند. این در حالی است که حتی قیمت ۱۰۰ دلار در هر تن نیز ثبت شده است. این شرایط تا جایی پیش رفته که در بازار آتی سنگاپور قیمت آتی سنگ‌آهن به کمترین حد از سال ۲۰۱۳ تاکنون رسیده است.

افزایش نگرانی‌ها در خصوص تقاضای سنگ‌آهن وارداتی به چین در کنار استخراج داخلی به عنوان مهم‌ترین‌ و تاثیرگذارترین شاخص در قیمت تمام شده فولاد در داخل این کشور، مهم‌ترین‌ دلیل برای کاهش قیمت سنگ‌آهن عنوان شد. هم‌اکنون حجم استخراج سنگ‌آهن توسط تولیدکنندگان بزرگ آن بالاخص در کشورهای استرالیا و برزیل بسیار افزایش داشته و به نظر می‌رسد باز هم افزایش یابد. در بازار سنگاپور قیمت آتی سنگ‌آهن با ۶/۱ درصد کاهش به ۶/۱۰۰ دلار برای تحویل در ماه ژوئن رسید. قیمت سوآپ سنگ‌آهن نیز در روز جمعه با ۶/۱ درصد کاهش به ۲۵/۱۰۲دلار کاهش یافت. در بندر تیانجین قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد با ۷/۰ درصد کاهش به ۸۰/۱۰۲دلار برای سنگ‌آهن خشک (با احتساب حذف رطوبت) رسید. این در شرایطی است که قیمت سنگ‌آهن خام در این بندر حتی تا ۱۰۰ دلار در هر تن نیز رسیده است که کمترین حد از سال ۲۰۱۲ تاکنون می‌باشد.

قیمت این ماده اولیه استراتژیک از سال ۲۰۰۹ تاکنون به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر تن نرسیده که کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌تواند داده مهمی را برای دورنمای عمومی این بازار مخابره کند. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن هم اکنون خود را برای قیمت‌های نزدیک به ۹۵ دلار آماده کرده‌اند. این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان نیمه دوم سال جاری را زمان بهبود تقاضا و افزایش قیمت‌ها عنوان نموده‌اند. برآوردهای گلدمن ساچس نشان می‌دهد که مازاد عرضه سنگ‌آهن در سال جاری میلادی با ۱۴ میلیون تن افزایش به ۷۷ میلیون تن خواهد رسید و برای سال ۲۰۱۵ این میزان به ۱۴۵ میلیون تن بالغ خواهد شد. این در حالی است که شرکت واله رسما اعلام کرده که در نیمه دوم سال قیمت‌ها بالاتر از ۱۱۰ دلار در هر تن معامله خواهد شد.

نهایتا ضعف نسبی تقاضا برای سنگ‌آهن وارداتی چین و افزایش محسوس موجودی انبارهای این کشور ، افزایش حجم استخراج در داخل کشور چین و اقصی نقاط جهان و مشکلات بازار فولاد شرق آسیا و ... دورنمای بازار سنگ‌آهن را تشکیل خواهد داد. به جرات می‌توان گفت که دورنمای سنگ‌آهن دورنمای روشنی نیست و شاید این روند نزولی ادامه‌دار باشد. نیمه اول سال جاری قطعا دوران سختی برای بازار سنگ‌آهن خواهد بود و هنوز نمی‌توان برای نیمه دوم سال جاری اظهار نظر قاطعی داشت.