منیره نظامیوند: در بازار آتی سکه به نظر می‌رسد که معاملات در حال حاضر از جذابیت همیشگی برخوردار نیست و فعالان در بازار آتی ترجیحا منتظر هستند تا روند دادوستدها در بسیاری از بازارها از جمله ارز، طلا و...، خود را بیشتر نشان دهد. دیروز در بازار آتی؛ با توجه به بسته بودن بازارهای جهانی و ثابت ماندن قیمت اونس و از سوی دیگر ریزش دلار در بازارهای داخلی؛ سررسیدهای مختلف بین ۲ تا ۷ هزار تومان کاهش قیمت یافتند. فعالان بازار آتی با توجه به اینکه از ریزش اونس بیم دارند و نیز با وجود حباب منفی سکه؛ فعلا از اقدام به خرید دست نگه داشته‌اند. اختلاف قیمتی سررسیدها همچنان در همان محدوده گذشته خود باقی مانده است. در مورد حجم معاملات آتی نیز باید به کاهش تعداد قراردادهای باز اشاره کرد.

همان‌طور که هفته پیش نیز انتظار می‌رفت بازار ارز درگیر هیجانات زودگذر ناشی از مذاکرات ایران و ۱+۵ بود که این هیجانات به سرعت تخلیه شد و نتوانست دلار را وارد محدوده قیمتی جدیدی کند. گزارش آژانس در مورد پایبند بودن ایران به توافق‌ها نشان داد که مذاکرات روند عادی و اصولی خود را طی می‌کند و اتفاق ناخوشایندی در این مذاکرات نیفتاده است. از طرفی نوسانات بازار ارز حاکی از آن است که فعلا برای تغییرات آن جهت خاصی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و موید این موضوع نیز نوسان در محدوده قیمتی ۳۲۵۰ تا ۳۳۰۰ تومانی دلار است، از این‌رو باید منتظر روشن‌تر شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور برای جهت‌دهی به نرخ ارز باشیم. اما با این وجود آنچه اظهارات مقامات اقتصادی کشور و تازه‌ترین آن گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد این است که نوسانات دلار در محدوده فعلی ناپایدار بوده و قیمت تعادلی دلار عددی پایین‌تر از اعداد جاری بازار خواهد بود. در مجموع عوامل بنیادین دلار به عنوان یکی از مولفه‌های مهم بازار آتی بیانگر نرخی پایین‌تر از سطوح فعلی است. به عقیده رسا اردوبادی، یکی از کارشناسان بازار آتی؛ در بازارهای جهانی همه سرمایه‌گذاران نگاه خود را به صورت‌جلسه بانک فدرال رزرو آمریکا معطوف کرده بودند تا در مورد اوضاع اقتصادی ایالات متحده و زمان تصمیم به افزایش نرخ بهره سرنخ‌هایی به دست بیاورند.

ولی صورت‌جلسه منتشر شده آنچه که مورد دلخواه سرمایه‌گذاران برای شناسایی جهت دلار جهانی و اونس باشد نبود و نوسان خاصی بعد از انتشار این خبر اتفاق نیفتاد. از طرفی آمار مربوط به فروش خانه‌های نوساز در ایالات متحده با صعود مواجه شد که این خبر یکی از مهمترین دلایلی بود که باعث شد شاخص‌های سهام ایالات متحده صعودی شوند. شاخص S&P با رسیدن به عدد ۱۹۰۰ واحد رکورد جدیدی را ثبت کرد. از سوی دیگر دراگی، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه سخنرانی خواهد داشت که سرمایه‌گذاران نیم‌نگاهی نیز به سخنان وی دارند. زیرا زمزمه‌هایی از احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی توسط بانک مرکزی اروپا وجود دارد که در صورت وقوع این اتفاق یورو در مقابل دلار تضعیف خواهد شد و این می‌تواند باعث صعود شاخص دلار و نزول اونس شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین نیز امروز (یکشنبه) در این کشور برگزار می‌شود که می‌تواند عامل سیاسی مهم در نوسان قیمت‌ها در هفته جاری باشد؛ اما پوتین روز جمعه اعلام کرد با رئیس‌جمهوری که انتخاب شود همکاری خواهد کرد که این امر می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند. در مجموع باید اذعان کرد، فاکتورهای نزولی بودن اونس بیشتر از فاکتورهای صعودی آن است. بر اساس پیش‌بینی «دنیای اقتصاد»، با مشخص شدن روند اونس طی هفته پیش رو و همچنین از بین رفتن احتمالی حباب سکه، آتی نیز مسیر حرکتی خود را تعیین خواهد کرد.

افت جذابیت بازار «آتی»، موقتی است