نوسان قیمت‌ها موجب رکود معاملات شد

سحر نمایشی: افت و خیز نرخ فلزات پایه طی هفته گذشته موجب ادامه رکود معاملات در بازار داخلی شد. برخی کارشناسان حوزه فلزات پایه این پدیده را علاوه‌بر نوسان پارامترهای تاثیر گذار مانند نرخ ارز به کاهش میزان عرضه و البته نبود تقاضا در بازار این محصولات مربوط دانسته و معتقدند: باید سیاست‌هایی اتخاذ شوند که میزان عرضه و تقاضا در هر شرایطی متناسب با کشش بازار موجود باشد. حمایت از تولید و رفع موانع آن و بهبود ساز و کارهای بازار از جمله سیاست‌هایی است که برای رفع این مشکل ضروری به نظر می‌رسد. کارشناسان می‌گویند: دلیل اینکه مبادلات در بازار کاهش یافته، کمبود تقاضا است، از این رو باید قدرت خرید در مصرف‌کننده ایجاد شود، تا تقاضا افزایش یابد و جلوی رکود گرفته شود. البته این میزان عرضه و تقاضا در بازار غیررسمی که هیچ نظارتی بر روند مبادلات آن نیست در بسیاری از مواقع موجب ضرر و زیان فعالان بازار می‌شود که به پیشنهاد کارشناسان حوزه فلزات بهتر است فاصله قیمتی فلزات پایه در بازار آزاد را با فلزات عرضه شده در بورس کاهش دهند تا در مواقع رکود بازار، این مشکلات بروز نکند.

همچنین کم‌رونقی بازار فلزات در این روزها به‌خصوص در محصولاتی نظیر قلع و روی به این دلیل است که تجار می‌گویند خریدار و مصرف‌کننده واقعی در بازار وجود ندارد. بر این اساس شرایط بازار باید به گونه‌ای باشد که قیمت‌های تمام شده متناسب با شرایط و پارامترهای موجود باشد اما این در شرایطی است که موقعیت فعلی بازار توجیهی برای افت و خیز قیمت‌ها ندارند. هم‌اکنون در بازار یک نوع فضای انتظاری برای افزایش قیمت‌ها به وجود آمده که باعث شده تحرک بازار گرفته شود. به این ترتیب حمایت از مصرف‌کننده و افزایش نقدینگی در طرف تقاضا از جمله سیاست‌هایی است که از سوی فعالان آگاه برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود.

از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز کاهش محسوس موجودی انبارها، بهبود برخی ساز و کارها و افزایش ثبات اقتصادی، افزایش نسبی قیمت نفت، افزایش هزینه تولید، رشد نسبی تقاضا در برابر عرضه، صعود قیمت‌ها در بازار چین، بازگشت بسیاری از معامله گران فلزات پایه به بازار و... از جمله دلایلی بودند که روند عمومی بازارهای فلزی را صعودی کردند. همچنین در روزهای پایانی هفته غالب بازارهای مهم فلزی در اقصی نقاط جهان در مسیر صعود قرار گرفتند. در این بین روی، آلومینیوم، سرب و مس با شتاب بیشتری صعودی شدند و نیکل در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرد. به عنوان مقایسه موجودی انبارهای نیکل بسیار بالا است که در کنار افزایش شدید قیمت‌ها در هفته‌های قبل پتانسیل اثرگذاری برای کاهش قیمت نیکل خواهد بود، اما مقاومت این فلز در برابر کاهش قیمت‌ها داده مهمی محسوب شده که از روند بهبود غالب بازارهای جهانی حکایت می‌کند. آلومینیوم نیز در مسیر افزایش قیمت‌ها قرار دارد که گواهی از تقویت تقاضا در برابر عرضه‌ها است و می‌تواند به کاهش موجودی انبارها منتهی شود. کاهش نسبی و آرام موجودی انبارها مهم‌ترین دلیل برای افزایش قیمت آلومینیوم است اما با توجه به حجم بالای موجودی انبارها نیز انتظار افزایش شتابان قیمت بعید به نظر می‌رسد. از طرفی روی شرایط جذابی پیدا کرده که آخرین گزارش‌ها حکایت از عمیق‌تر شدن کسری حجم تولید این فلز در برابر تقاضای آن است. این موارد پتانسیل مهمی برای افزایش قیمت این فلز و افزایش تقاضا برای آن به شمار می‌رود.

همچنین شاخص مدیران خرید چین در برآوردهای بانک HSBC به ۷/۴۹ واحد در ماه مه افزایش پیدا کرد که بالاترین حد در پنج ماه گذشته است. این مطلب می‌تواند پتانسیل بسیار مهمی در افزایش تقاضای مواد اولیه و فلزات چین باشد که داده قدرتمندی برای افزایش قیمت‌های جهانی است.