حدیث موسوی: بازار رسمی و غیررسمی فولاد روز گذشته را با ثبت نرخ‌هایی ثابت یا نزولی و معاملاتی بی‌رونق و کم‌حجم پشت سر گذاشتند. به گزارش «دنیای اقتصاد» روز پایانی معاملات بورس کالا در هفته جاری با عرضه سه سبد میلگرد از سوی فولادسازان خصوصی دنبال شد که هیچ‌کدام از عرضه‌ها خریداری نشد. محصولات فولادی ارائه شده در این روز نقدی سه سبد میلگرد با قیمت پایه ۱۷۱۰ تومان از سوی مجتمع فولاد خراسان، فولاد آذربایجان و فولاد آلیاژی ایران بود که در مجموع ۴۴۰۰ تن حجم عرضه‌، تقاضایی ثبت نشد. در همین حال در بازار تهران نیز به دلیل تعطیلی واحدهای فروش آهن در اعتراض به نرخ مالیات بر ارزش افزوده که از روز دوشنبه آغاز شده و تا جمعه ادامه دارد نوسانات قیمت‌ها و روند معاملات در این روز بسیار محدود بود. در بازار شهرستان‌ها نیز به دلیل مقاومت عرضه کننده‌های میلگرد نرخ انواع سایزهای این محصول برای چندمین روز متوالی ثابت باقی ماند، اما تیرهای ذوبی در اغلب شاخه‌ها کاهش قیمت یافت؛ چراکه به رغم رکودی که در بازار میلگرد وجود دارد اما بازار این محصول معاملاتی هرچند محدود را تجربه می کند.

معامله‌گران می‌گویند، مادامی که قیمت شمش اعم از وارداتی و تولید داخل کاهش نیابد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت میلگرد را داشت؛ چرا که کاهش بیش از این میزان، تولید و عرضه این محصول را وارد فاز ضرر کرده و در میان مدت فشار زیادی به تولیدکننده‌ها وارد خواهد کرد، هرچند روند بازار مصرف این محصول آمیخته با رکود باشد. هم‌اکنون اگر قیمت نهایی میلگرد را با احتساب شمش بورسی در نظر بگیریم، در نقطه سربه‌سر یا حتی متمایل به ضرر نوردکاران میلگرد تولید می کنند، اگر بهای شمش وارداتی اعم از محموله‌هایی که در بندر انزلی یا بندر امام تحویل داده می‌شوند را نیز ملاک تعیین بهای محصول نهایی قرار دهیم باز هم باید اختلافی در حدود ۲۰۰ تومان بین قیمت میلگرد و شمش باشد که در حال حاضر اینگونه نیست و گاهی این شکاف قیمتی به ارقامی کمتر از این میزان تنزل یافته که زنگ خطر بزرگی برای فولاد سازان در صورت تداوم این شرایط به شمار می‌آید.

هم‌اکنون متوسط قیمت شمش در بندر انزلی حدود ۱۷۷۰ تومان به ازای هر کیلو است در حالی که بهای میلگرد ۱۸۵۵ تومان در مبادلات روزانه ثبت شده که شکافی ۸۵ تومانی را در هر کیلو انعکاس می‌دهد. به نظر می‌رسد روزهای سخت تولیدکنندگان فولاد که از ماه‌ها پیش آغاز شده خیال تمام شدن ندارد.