سحر نمایشی: قیمت فلزات پایه اگر چه از اوایل هفته گذشته رو به افزایش گذاشتند، اما در آخرین روزها از هفته معاملاتی با روند نزولی مواجه شدند که به تثبیت بازار انجامید. این در حالی بود که کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند این روند کاهشی موقتی بوده و روند بازار با توجه به پارامترهای موجود با افت و خیزهای مقطعی، همچنان ادامه خواهد داشت، ولی برآیند کلی قیمت‌ها صعودی است و این روند رو به رشد می‌تواند ادامه یابد.

به این ترتیب افت نرخ فلزات پایه در بورس لندن و ریزش اندک نرخ ارز در روز گذشته از مهم‌ترین عوامل افت این محصولات در بازار آزاد محسوب می‌شوند. از سوی دیگر برخی صاحب‌نظران کاهش قیمت فلزات پایه در بازار داخلی را تعطیلات بازار به مناسبت مبعث پیامبر می‌دانند، اما واقعیت این است که رکود عجیبی بازار را فرا گرفته و خرید و فروشی انجام نمی‌شود. البته در این میان آگاهان اقتصادی نظریه‌های متفاوتی در مورد عوامل افت قیمت‌‌ها در بازارهای جهانی ارائه می‌دهند. برخی از آنها معتقدند چون طلا به عنوان رهبر و لیدر فلزات در بازارهای جهانی ریزشی بوده پس بازارها تغییر مسیر داده‌اند البته این در حالی است که روند ریزشی موقتی بوده و بر اساس پیش‌بینی‌ها امکان افزایش مجدد آن وجود دارد، مضاف بر اینکه کاهش نسبی قیمت‌ها در اواخر هفته جاری به دلیل کسب سود بسیاری از فعالان بازار بوده است. تمامی این موارد به عنوان دلیلی برای کاهش نسبی قیمت‌ها عنوان شد که عمق کم این داده‌ها نتوانست روند عمومی بازار فلزات پایه را تغییر دهد. از سوی دیگر آخرین آمارهای مخابره شده از افزایش شدید حجم واردات فلزات پایه چین برای غالب انواع آنها حکایت می‌کند که این موضوع داده‌ای برای کاهش قیمت‌ها است، البته تمام این شرایط در حالی رخ می‌دهد که این کاهش نرخ یک عقب‌نشینی و دورخیز برای افزایش‌های بیشتر تلقی می‌شود. از یک طرف هم ارزش دلار در ماه آوریل به نسبت سبدی از ارزها ۵۲/۷۹ واحد بوده که در ماه مه به ۳۵/۸۰ واحد افزایش پیدا کرده که این افزایش نسبی ارزش دلار باعث کاهش قیمت فلزات شده است. به این ترتیب روز چهارشنبه ارزش دلار به صورت محسوسی در برابر سایر ارزهای جهان صعودی شد. همچنین یورو بزرگ‌ترین ریزش ماهانه خود را در ۴ ماه گذشته ثبت کرد.

به گفته فعالان بازار، روند صعودی قیمت‌ها در روزهای ابتدایی هفته جاری باز هم منجر به اعتماد تجار شده است و از آنجا که تولیدکنندگان و معامله‌گران قبل از سال جاری خریدهایشان را انجام داده‌اند در نتیجه بازار با کاهش تقاضا مواجه شده، به‌طوری که خرید و فروش‌ها راکد مانده است. فعالان بازار معتقدند که کاهش تقاضا در بازار در حقیقت باید منجر به کاهش قیمت فلزات پایه شود، اما رشد مجدد نرخ ارز این فرصت را از بازار دریغ کرده است. از طرفی به نظر می‌رسد به‌ دلیل بی‌اعتمادی موجود تولیدکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد؛ چرا‌که نوسان قیمت‌ها این بی‌اعتمادی را در بازار به وجود آورده است. از طرفی با افزایش قیمت‌ها، مصرف‌کننده انتظار دارد از کالای مرغوب‌تری بهره‌مند شود اما با وجود محدودیت‌ها، حلقه عرضه‌ها برای تولیدکنندگان روزبه‌روز تنگ‌تر شده است و دیگر نمی‌توان انتظار کالاهای مرغوب را با توجه به شرایط فعلی از تولیدکننده داشت. از سوی دیگر در میان فلزات پایه، قلع تنها فلزی بود که نسبت به روز گذشته با روند ثابتی همراه شد، البته این در حالی است که فعالان آگاه پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به نوسان مثبت نرخ ارز و کمبود این فلز در انبارهای داخلی، به زودی شاهد افزایش قیمت قلع در بازار آزاد خواهیم بود به طوری که ممکن است بهای این فلز به مرز ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو برسد.