محمدحسین بابالو: در بازار محصولات پتروشیمی شرایط خوبی حاکم نبوده و بازار از فعالیت مطلوبی برخوردار نیست. این شرایط که تاکنون دو هفته میهمان بازار غیررسمی است باعث شده تا تحرک بازار به کمترین حد ممکن تقلیل یابد. تعطیلی روز سه‌شنبه هفته گذشته و تعطیلات پایان هفته جاری نیز به تضعیف بازار کمک شایان توجهی کرده است. این شرایط باعث شد که حجم معاملات بسیار کاهش یافته و در کنار افزایش حجم عرضه‌ها‌، به کاهش روزافزون قیمت‌ها منتهی شود. تقریبا غالب انواع پلی‌اتیلن‌ها‌، پلی پروپیلن‌ها و پلی‌استیرن‌ها با کاهش قیمت روبه‌رو‌ بوده‌اند. غالب فعالان بازار بر این عقیده‌اند که کاهش حجم نقدینگی کارخانه‌ها و خریداران دلیل اصلی این شرایط سخت بوده و اصطلاحا در بازار پول کمیاب است. این در حالی است که قیمت محصولات وارداتی نیز کاهشی بوده وجذابیت این قبیل کالاها نیز تضعیف شده است. به گفته یکی از فعالان بازار به تبع کاهش قیمت‌ها سود حاصل از واردات بسیار کاهش داشته و از ۳۰ درصد سود در ماه‌های قبل به نزدیک ۱۰ درصد رسیده است. این در حالی است که برخی از انواع خاص با تولید داخلی کمتر از نیاز هم با کاهش جذابیت رو‌به‌رو شده‌اند. او تضعیف بازارهای داخلی و حتی ضعف بازار مسکن را دلیل اصلی تضعیف بازار برخی فوم‌ها دانست.

به گفته یکی از فعالان بازار ، هم‌اکنون برای بسیاری از انواع پلیمرها زمان جذابی نیست و برای روزهای آینده به بهبود بازار امیدواریم. یکی دیگر از فعالان بازار نظر دیگری دارد و معتقد است بازار بیشتر از امید ، منتظر آینده است تا شاید بتواند رونق گذشته خود را باز یابد.

نهایتا می‌توان گفت که هفته آینده با پایان یافتن تعطیلات، بازار به افزایش حجم معاملات خوش بین بوده و می‌توان انتظار افزایش حجم معاملات را در بازار غیررسمی داشت. از طرفی با توجه به افزایش نسبی حجم عرضه‌ها در بورس کالا برای غالب انواع پلیمرها، می‌توان به افزایش بیشتر آن امیدوار بود که تقویت بنیادین بازار را موجب خواهد شد. به نظر می‌رسد بازار باید باز هم برای تقویت خود و همچون برخی از خریداران صبور، صبر و انتظار را در پیش بگیرد.

مهم‌ترین داده‌های موثر بر بازار داخلی پلیمرها:

- کاهش محسوس حجم تقاضای موثر کارخانه‌ها و عقب‌نشینی خریداران؛

- کاهش محسوس حجم نقدینگی و کاهش سرعت چرخش پول؛

- تضعیف توان مالی خریداران و تمایل بیشتر به خرید اعتباری به جای خرید نقدی؛

- عدم وجود دورنمای مشخصی برای بازار؛

- بالابودن حجم عرضه‌ها در بازار غیررسمی؛

- افزایش پیشنهاد قیمت‌ها به تبع بالابودن حجم عرضه؛

- افزایش آرام حجم عرضه‌ها در بورس کالای ایران بالاخص برای انواع محصولات پلیمری.