محمد حسین بابالو: روز شنبه بیش از ۷۱ هزار تن انواع محصولات مختلف در بورس کالای ایران عرضه شد که از این بین نزدیک به ۷۰ هزار تن آن را محصولات نفتی و پتروشیمی تشکیل می‌داد. با توجه به برخی گمانه‌زنی‌های مرتبط با لزوم افزایش حجم عرضه مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا، افزایش نسبی حجم عرضه‌ این قبیل محصولات آن هم در ابتدای هفته نوید بهبود روند معاملات این محصولات را در روزهای آتی در بورس کالای ایران داد. روز گذشته حجم معامله کل محصولات عرضه شده بیش از ۳۳ هزار تن بود که از پیشی گرفتن عرضه کل به نسبت تقاضا حکایت داشت. در این بین ۴۲ هزار و ۱۲۰ تن قیر و ۱۲ هزار و ۵۳۰ تن پلیمر عرضه شد که از اهمیت بیشتری برخوردار بود. در این روز مهم‌ترین‌ عرضه‌های مواد پلیمری عبارت بودند از انواع پلی وینیل کلراید، اپوکسی رزین، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و پلی بوتادین رابر. این در حالی است که غالب این قبیل محصولات از جذابیت بالایی برای معاملات برخوردار نبودند تا جایی که با توجه به عرضه ۱۲ هزار و ۵۳۰ تنی پلیمرها با تقاضای ۲۰۹۴ تنی مواجه شدیم که نهایتا ۲۰۵۰ تن از انواع پلیمرها معامله شد.

به نظر می‌رسد حجم عرضه‌ها در بورس کالا بالاخص برای پلیمرها و پلی‌اتیلن‌های نساجی در مسیر افزایش قرار گرفته باشد. عرضه این قبیل کالاها نزدیک به ۳۹۰۰ تن بود که ۱۱۲۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.

مهم‌ترین‌ دلایل عدم توجه بازار به محصولات پلیمری را می‌توان در ضعف بازار داخلی و کاهش حجم خرید، عدم جذابیت بسیاری از این کالاها با توجه به ضعف صنایع تبدیلی، محدودیت‌های مالی برخی خریداران، تغییر شیوه برخی معاملات از نقدی به سلف و ... جست‌وجو کرد.

شاید مهم‌ترین رخداد بورس در روز گذشته را می‌توان تغییر شیوه معامله از نقدی به سلف دانست. با توجه به ثبت شیوه معامله سلف یا اعتباری به جای نقدی برای برخی انواع جذاب از جمله پلی‌اتیلن‌های ترفتالات نساجی می‌توان به تقویت حضور مصرف‌کنندگان نهایی به جای واسطه‌ها در بازار امیدوار بود. از طرفی با توجه به کاهش محسوس جذابیت بسیاری از این قبیل کالاها در بازار غیررسمی و کاهش آرام قیمت‌ها، می‌توان دورنمای کاهش بیشتر قیمت‌ها را نیزپیش‌بینی کرد.

در روزهای گذشته شایعات گوناگونی مبنی بر الزام مجدد شرکت‌های پتروشیمی به عرضه کامل محصولات خود در بورس کالای ایران به گوش رسید. با توجه به روال رایج بورس کالا برای عرضه محصولات پتروشیمی و پلیمری در پایان هفته، افزایش عرضه‌ها آن‌هم در ابتدای هفته را می‌توان نکته قابل توجهی دانست. با توجه به این شرایط و برخی شنیده‌ها می‌توان گفت که افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالای ایران کلید خورده است.