حدیث موسوی: روند معاملات بازار فولاد روز گذشته متاثر از نبود تقاضا و رکود خرید و فروش‌ها همانند روزهای قبل با کندی و بی‌تحرکی چشمگیری دنبال شد. دوشنبه در حالی که در بازار آهن برخی تولیدکننده‌ها از اعلام قیمت خودداری کردند، بعضی دیگر از آنها با همان قیمت‌های روز یکشنبه مقاطع تولیدی را راهی بازارهای فروش کردند. در همین حال فولادسازانی هم بودند که میلگرد را در اغلب سایزها نسبت به روز ماقبل ۵ تا ۱۰ تومان زیر قیمت به خریداران فروختند. البته روز قبل شاخه‌های سبک و سنگین تیرآهن نیز مشمول کاهش قیمت شد و مانند روزهای گذشته در بازه یک تا ۲ هزار تومان کاهش یافت. مساله دیگر در ارتباط با نوسانات روز گذشته بهای انواع محصولات فولادی، کاهش دوباره ۱۰ تا ۲۵ تومانی قیمت ورق فولاد مبارکه در بازار غیررسمی بود. این محصول که غالبا کاربرد صنعتی و تولیدی دارد بنا به گفته فعالان بازار ورق، نسبت به تغییرات کاهشی یا افزایشی قیمت مقاومت می‌کند، اما در روزهای اخیر به علت افت نسبی نرخ ارز در بازار آزاد، شدت یافتن رکود حاکم بر معاملات و از سوی دیگر واردات گسترده ورق که در طول دو ماه گذشته غالبا از کشور قزاقستان صورت گرفته است، متوسط بهای این محصول به‌خصوص ورق نورد گرم تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته است.

در بازار مقاطع طولی هم مانند میلگرد پس از آنکه در طول دو هفته گذشته نوسانات قیمت آن به شدت محدود و ناچیز شده بود، اما از ابتدای هفته جاری بهای اکثر سایزهای این محصول در بازار غیررسمی افت کرده که این اتفاق تحت تاثیر چند عامل رخ داده است. با توجه به اینکه در بازار تهران و شهرستان‌ها غالبا فولادهای ساختمانی را در انبارهای رو باز نگهداری می‌کنند بنا به خاصیت زنگ‌زدگی محصولات فولادی، میلگرد و تیرآهن را نمی‌توان بیش از یک دوره محدود در انبار نگهداری کرد، از این‌رو با هرچه نزدیک‌تر شدن به آغاز ماه رمضان اغلب دست‌اندرکاران بازار، فروشنده این محصول شده‌اند و نرخ‌های پیشنهادی را نسبت به دو هفته گذشته کاهش داده‌اند. در این میان کاهش نرخ ارز و تشدید رکود معاملات میلگرد هم در این نوسانات اثرگذار بوده و به مثابه اهرم فشار دیگری در جهت افت قیمت این محصول عمل کرده است.

عرضه انواع ورق فولاد مبارکه در تالار صنعتی بورس کالا

طبق روال دوشنبه‌های هر هفته فولاد مبارکه اصفهان با عرضه انواع ورق در معاملات تالار صنعتی شرکت کرد. دوشنبه ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن ورق گرم B با قیمت ۱۶۰۷ تومان عرضه شد که ۳۶۳۰ تن آن در زمان معاملات خریداری شد. ورق گرم C دیگر عرضه این شرکت در حجم ۴۱ هزار و ۸۰۰ تن با قیمت ۱۷۰۸ تومان بود که نزدیک به ۱۰ درصد آن مورد مبادله قرار گرفت.

ورق سرد B هم به میزان هزار تن در قیمت ۲۰۲۰ تومان از سوی فولاد مبارکه به تابلو معاملات آمد که ۸۰ درصد آن خریداری شد. در نهایت ورق گالوانیزه G و قلع اندود هم عرضه‌های پایانی این شرکت به ترتیب در حجم‌های ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ بودند که در حدود ۴۰ و ۱۲ درصد آنها مورد مبادله قرار گرفتند.

فولاد هرمزگان جنوب هم با قیمت ۱۴۳۲ تومان با عرضه تختال در معاملات روز گذشته رینگ فولاد شرکت کرد که توانست در مجموع ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن آن را به فروش برساند.