محمد‌حسین بابالو: در بازار محصولات پتروشیمی شرایط خوبی حکمفرما نیست. حجم تقاضای موثر کاهش یافته و در کنار کاهش قیمت‌ها، خریداران احتیاط می‌کنند و تمایلی به خرید ندارند. هم‌اکنون صبر و انتظار میهمان بازار شده و با توجه به دورنمای افزایش عرضه‌ها در بورس و روند نزولی قیمت‌ها، شرایط سختی در بازار حاکم شده است. عرضه‌ها در بورس کالا در حال افزایش است که این روند رو به رشد می‌تواند پتانسیل دیگری برای نزدیک شدن قیمت‌ها در بورس و بازار باشد. در روز دوشنبه شاهد عرضه ۱۰ هزار و ۹۳۳ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالای ایران بودیم. پلی‌استایرن مقاوم (‌۷۲۴۰ و ۱۵۴۰) پلی‌استایرن انبساطی (۲۰۰ و ۴۰۰‌)، پلی‌اتیلن سنگین دورانی، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، پلی‌اتیلن سبک فیلم، پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی، پلی‌اتیلن سنگین بادی، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳، پلی‌اتیلن سبک خطی و اکریلونیتریل بوتادین استایرن عرضه‌های دیروز را تشکیل می‌دادند. همچون گذشته غالب مواد پلیمری با جذابیت بسیار بالایی رو‌به‌رو شد. بیشترین حجم تقاضا را پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ و پلی‌استایرن‌ها تشکیل دادند. با توجه به نوسانات بازار، در روز گذشته شاهد افزایش عرضه محصولات پتروشیمی تبریز بودیم که عرضه پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰، پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰، پلی‌استایرن انبساطی ۴۰۰ و پلی‌استایرن انبساطی ۲۰۰ و پلی‌اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰UA را شامل می‌شد. البته عرضه پلی‌استایرن انبساطی ۲۰۰ و پلی‌استایرن انبساطی ۴۰۰ هر یک ۵۰ تن بود که این حجم عرضه شاید کافی نباشد. به‌صورت نسبی در این هفته حجم عرضه‌ها در بورس از روند آرام و روبه رشدی برخوردار بوده که روزهای پایانی هفته و زمان سنتی عرضه محصولات پلیمری می‌تواند چهره این بازار را بیش از پیش روشن کند. دورنمای پیش روی بورس هنوز هم افزایش عرضه هاست که با توجه به عرضه نقدی آنها، تاثیر محسوسی بر بازار داخلی خواهد داشت.

بازار داخلی محصولات پلیمری

کمتر از یک ماه است که قیمت‌ها در بازار غیررسمی مواد پتروشیمی در مسیر کاهشی قرار دارد. این روند نزولی که به نزدیک‌تر شدن قیمت‌های بورس و بازار منتهی شده در بیشتر انواع محصولات پتروشیمی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این روند نزولی ادامه‌دار باشد که ضعف بیشتر بازار و توجه بیشتر خریداران به بورس را باعث می‌شود.

هم اکنون حجم عرضه‌ها در بورس افزایش یافته و به نظر می‌رسد این روند رو به رشد باز هم ادامه یابد. این شرایط دقیقا در بازار غیررسمی نیز دیده می‌شود و با افزایش حجم عرضه در بازار داخلی هم رو‌به‌رو هستیم. این در حالی است که با کاهش نسبی قیمت دلار جذابیت صادرات کاهش داشته و پتانسیل قدرتمندی برای کاهش قیمت‌های پیشنهادی در بازار داخلی است. موجودی انبارهای فروشندگان نیز غالبا پر است و تقریبا تمام انواع پرکاربرد محصولات پتروشیمی و پلیمری به وفور وجود دارد. تمامی این موارد پتانسیلی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها به تبع شرایط مطلوب عرضه است. هنوز دورنمای عرضه مثبت است و با توجه به پیگیری‌های مسوولان و برخی خبرها می‌توان به افزایش عرضه‌ها در بورس کالا هنوز هم امیدوار بود. شرایط تقاضا اصلا جذاب نیست و با توجه به ضعف بنیه مالی خریداران و تولیدکنندگان داخلی، تقاضای موثر به ندرت دیده می‌شود. از طرفی شرایط تولید داخلی اصلا مطلوب نیست و تولید کارخانجات کم شده که مهم‌ترین‌ دلیل کاهش تقاضا در بازار است. این موارد در حالی وخیم‌تر می‌شود که با توجه به کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار طی هفته‌های اخیر بسیاری از خریداران جانب احتیاط را در پیش گرفته و در حد ضرورت خرید می‌کنند. رفتارهای محافظه‌کارانه خریداران در کنار دورنمای افزایش عرضه‌ها و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها، توانسته بازار را شدیدا تضعیف کند.

همان‌گونه که ذکر شد قیمت‌ها در غالب محصولات پلیمری در مسیر کاهشی قرار دارند. افزایش عرضه‌ها در بورس نیز هشداری برای کاهش بیشتر قیمت‌ها است. این روند نزولی غالب محصولات پلیمری در حالی است که بسیاری از انواع پلیمرها به تبع کاهش عرضه توسط برخی تولیدکنندگان خاص با کم شدن زمینه (کاهش عرضه) و افزایش شدید قیمت‌ها رو به رو است. با توجه به نوسان قیمت ارز و احتمال عرضه مجدد، حتی واردات این قبیل محصولات نیز خطرناک است و بازار برخی انواع خاص شرایط شکننده و خطرناکی پیدا کرده است که افزایش بیشتر حجم عرضه‌ها را چه در بازار و چه در بورس می‌طلبد.

به عقیده یکی از فعالان بازار قیمت‌ها رو به پایین است و او ضعف تقاضا را مهم‌ترین‌ دلیل کاهش قیمت‌ها می‌داند. وی گفت: در روزهای ابتدای هفته عرضه‌ها بیشتر مربوط به کالاهایی بود که خریداران از طریق سایت بهین یاب معرفی نمی‌شدند بنابراین تاثیر چندانی در بازار نداشت. او در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش حجم خرید گفت: کاهش قیمت نتوانسته به عنوان فاکتوری برای افزایش تقاضا و بهبود حجم معاملات عمل کند، حجم خرید افزایش نداشته و خریداران احتیاط می‌کنند. هم‌اکنون فاصله قیمت‌ها بین بورس و بازار کاهش پیدا کرده و برای برخی گریدها فاصله قیمت تمام‌شده در بورس و بازار بین ۱۰۰ تا ۹۰۰ تومان متغیر است. برخی پتروشیمی‌ها همچون پتروشیمی بندر امام عرضه مطلوبی دارند و برخی کاملا برعکس عمل می‌کنند که نوسان قیمت‌ها به این دلیل است. او معتقد است: قیمت تمام محصولات پتروشیمی به جز تولیدات پتروشیمی تبریز کاهش محسوسی داشته‌اند.

یکی دیگر از فعالان بازار با تایید کاهش قیمت‌ها و ضعف تقاضای موثر، افزایش عرضه را دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها دانست و گفت: وضعیت بازار جالب نیست و در روزهای گذشته تغییری در وضعیت خرید ایجاد نشد. با توجه به روند رو به پایین قیمت‌ها، بازار به کاهش بیشتر قیمت مشکوک است بنابراین خریداران جانب احتیاط را رعایت می‌کنند.

احتیاط خریداران در بازار