رونمایی از طرح یک میلیارد دلاری معدنی در منطقه سنگان

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: این سازمان درنظر دارد دو پروژه معدنی به ارزش یک میلیارد دلار را در نیمه اول تیرماه به سرمایه‌گذاران معرفی کند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ مهدی کرباسیان در حاشیه بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با اعلام این خبر اظهار کرد:‌ این برنامه با هدف تامین سرمایه دو پروژه تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در منطقه سنگان انجام می‌شود. به گفته وی ظرفیت تولید هر کدام از این طرح‌ها ۵ میلیون تن خواهد بود.

توسعه منطقه معدنی سنگان به دلیل وجود ظرفیت بالا در توسعه معدن و صنایع معدنی یکی از اولویت‌های ایمیدرو به شمار می‌آید و به همین سبب اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نیز انجام برنامه‌های جدید اکتشافی در این ناحیه معدنی از برنامه‌های ایمیدرو بوده که از اواخر سال گذشته آغاز شده است. برنامه‌های اکتشافی این منطقه در حال حاضر در مرحله اکتشاف هوایی قرار دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با اعلام اینکه در طرح‌های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از هر نوع مشارکت بخش خصوصی استقبال می‌کنیم، تصریح کرد:‌ هم‌اکنون برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی، ‌ایرانیان خارج کشور و شرکت‌های خارجی در تلاش هستیم.

کرباسیان مهم‌ترین‌ محور فعالیت‌های ایمیدرو را تامین سرمایه برای فعال کردن طرح‌های متعدد این حوزه دانست و گفت:‌ با توجه به کمبود منابع دولتی و محدودیت اصل ۴۴ قانون اساسی برای سرمایه‌گذاری دولتی، تمرکز خود را روی تامین سرمایه از بخش خصوصی داخلی و ایرانیان خارج کشور گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ شرکت‌های خارجی نیز تمایل زیادی برای مشارکت یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این حوزه دارند و مهم‌ترین‌ دلیل این امر بازدهی بالای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی است.

کرباسیان افزود: طرح‌هایی همچون معدن روی مهدی آباد یزد با سرمایه خارجی و تولید کنسانتره سنگ‌آهن با همکاری شرکت فولاد کویت در دست اجرا و توسعه هستند و علاوه‌بر آن طرح‌هایی هم برای‌ تولید محصولات صنایع معدنی در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس و منطقه آزاد چابهار آماده شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد:‌ طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در مناطق جنوبی کشور تنها در بخش فولاد، ظرفیت تولید ۱۰میلیون تن از این محصول ایجاد شود.