منیره نظامیوند: دیروز در بازار داخلی قیمت ارز تحت تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ با روندی کاهشی معاملات خود را آغاز کرد. با توجه به ریزش قیمت دلار بازار آتی نیز افت قیمت را تجربه کرد. در واقع دیروز وزنه کاهش ۱۵ تا ۲۰ تومانی دلار به نسبت افزایش ۳ دلاری اونس سنگین تر بود و توانست بازار آتی را با خود همگام سازد. به این ترتیب دیروز بازار آتی کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرد اما این ریزش محدود بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ بازار آتی در حال تعدیل اختلاف سررسیدها و سودهای آربیتراژی است؛ چرا که بسیار بیشتر از گذشته به روند مذاکرات هسته‌ای خوش بین بوده و در انتظار روزهایی سبز است؛ مگر اینکه مذاکرات روندی دیگر و دور از انتظار اتخاذ کند و همچنین امکان بروز هرگونه اتفاق جدید در عراق به تغییر اهداف و پیش بینی ها خواهد انجامید.

دیروز سررسیدهای مختلف بازار آتی ریزش قیمت‌هایی حدودا بین ۸ هزار تومان در سررسید نزدیک تیر و ۱۵ هزار تومان در دورترین سررسید یعنی دی را تجربه کردند. همچنین حجم معاملات انجام شده دیروز در حدود ۷۴۰۰ قرارداد بود که در این میان در تمام سررسیدها به‌جز تیر، شاهد آفست کردن موقعیت های باز بودیم.

در حال حاضر همچنان روند دنباله‌دار حباب منفی سکه نیز ادامه دارد تا جایی که دیروز این میزان به حدود ۱۰ هزار تومان رسید. البته سایه رخدادهای ژئوپلتیک همچنان بر سر بازارهای جهانی و داخلی سنگینی می‌کند.

وضعیت عراق موجب صعود چشمگیر قیمت نفت و بالاتر رفتن بهای طلا شد، اما به این معنا نیست که کاهش قیمت بیشتری برای این فلز وجود نخواهد شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که آمریکا تلاش می‌کند تا از این هفته برای بحث در مورد اوضاع امنیتی عراق، با ایران وارد مذاکره شود.

یک مقام آمریکایی اعلام کرده هنوز مشخص نیست که چه کانالی برای گفت‌وگو با ایران انتخاب شود، اما حضور دیپلمات‌های طرفین در وین برای مذاکرات هسته‌ای، می‌تواند فرصتی برای انجام این رایزنی باشد.

جریان مهم دیگری که نقشی تعیین‌کننده در روند بازارها دارد، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ است که این بار تحت عنوان وین ۵ برگزار می‌شود.

در بازارهای جهانی اما قیمت جهانی طلا تحت تاثیر تحولات داخلی عراق و در ادامه روند صعودی خود با افزایش روبه‌رو‌ شد و به ۱۲۸۰ دلار رسید.

طی هفته گذشته قیمت طلا نیز با رشد ۲‌درصدی روبه‌رو‌ شده است.

«آتی» در آستانه مذاکرات