عقبگرد صنایع پلیمری

گروه بورس کالا: در پایان هفته جاری و برای محصولات جذاب پلیمری شاهد افزایش محسوس عرضه‌ها در بورس کالا بودیم که با افزایش تقاضا پاسخ داده شد. با توجه به اختلاف قیمتی موجود بین بورس و بازار این افزایش حجم تقاضا قابل توجیه است. از طرفی این شرایط نشان می‌دهد که بازار هنوز هم برای افزایش عرضه‌ها پتانسیل دارد و واحدهای تولیدی پذیرای افزایش عرضه‌ها خواهند بود. در‌خصوص انواع جذاب همچون پلی وینیل کلراید حجم تقاضا به نسبت عرضه به‌صورت نسبی کاهش یافته است. در مورد پلی‌اتیلن سبک فیلم گرید ۰۰۷۵ با توجه به افزایش حجم عرضه‌ها که در نوع خود قابل توجه است، حجم نسبت تقاضا به حجم معامله در هفته قبل یک به ۵/۲۲ بوده که برای روز سه‌شنبه این هفته این نسبت تا ۱ به ۸۷/۷ افزایش داشته است.

در نتیجه باید گفت که انواع جذاب پلیمرها در کنار افزایش حجم عرضه کل با کاهش تقاضا رو‌به‌رو شده‌اند. این مطلب در کنار ضعف مبرم تقاضا در بازار غیررسمی و کاهش روز افزون قیمت‌ها داده‌های مهمی را در ذات خود نهفته دارد. مهم‌ترین دلیل این مطلب را می‌توان ضعف تولید داخلی دانست که هم‌اکنون در شرایط بسیار سختی قرار دارد. با توجه به افزایش هزینه تولید به تبع مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کنار ضعف بازار محصولات نهایی، می‌توان روزهای سختی را برای تولیدکنندگان کوچک‌تر محصولات پلاستیکی انتظار کشید که در اینجا نیاز به حمایت دولت شدیدا حس می‌شود. به جز بازارهای ضعیف داخلی هم‌اکنون بازارهای صادراتی نیز برای محصولات نهایی شرایط جذابی ندارند. عراق درگیر جنگ داخلی بوده و افغانستان در کشاکش انتخابات است. کاهش نسبی قیمت ارزها در بازار غیررسمی نیز به عنوان داده‌ای برای کاهش جذابیت صادرات عمل خواهد کرد. در بازار داخلی نیز با توجه به کاهش تورم می‌توان به عدم افزایش محسوس قیمت‌ها امیدوار بود که البته فشار مضاعفی بر تولیدکننده وارد می‌کند. این در حالی است که دیروز سخنگوی دولت با اشاره به تاثیر افزایش قیمت برخی کالاها به جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام کرد که دولت در مورد افزایش قیمت‌ها هیچ برنامه‌ای ندارد. اساسا دولت با توجه به سیاست‌ مهار تورم با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد. این به آن معنی است که دولت به منظور عدم افزایش قیمت‌ها نظارت دقیقی بر بازار خواهد داشت. برآیند این موارد یعنی افزایش هزینه تولید و سیاست‌های کاهش تورمی از روزهای سخت تولید حکایت می‌کند. به عبارت بهتر آمارهای رسمی از افزایش هزینه تولید در فروردین و اردیبهشت خبر داده و از سویی دولت سعی در کاهش تورم دارد.

این به آن معنی است که تولیدکننده فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد زیرا احتمالا نخواهد توانست افزایش هزینه‌های تولید را به افزایش قیمت‌های خود انتقال دهد. در این چارچوب ساده‌ترین شیوه حمایتی از صنایع کوچک‌تر پایین‌دستی محصولات پتروشیمی، افزایش عرضه‌ها و ثبات قیمت‌های فعلی در بورس کالای ایران بالاخص برای انواع جذاب پلیمرها است تا شاید در خصوص ماده اولیه بتوان از این واحدهای تولیدی حمایت کرد. از طرفی فروش اعتباری مواد اولیه نیز می‌تواند بار بزرگی را از دوش تولیدکنندگان کوچک‌تر بردارد.