شیوه قیمت‌گذاری مس تغییری نکرده است

سحر نمایشی: بیش از دو هفته است که قیمت مس در بازار آزاد و بورس کالای ایران بر خلاف رکود فعلی معاملات روند صعودی در پیش گرفته است. معامله‌گران مهم‌ترین عامل این افزایش قیمت را علاوه‌بر رشد نرخ این فلز در بازارهای جهانی، انتشار شایعاتی مبنی بر تغییر فرمول مجدد مس شرکت ملی مس عنوان کرده و می‌گویند: فرمول شرکت ملی مس از لحاظ محاسبه‌ای تغییری نکرده بلکه فقط ظاهر فرمول عوض شده است، به طوری که در این فرمول، میانگین قیمت جهانی مس در هفته گذشته و ارز متقاضی مانند قبل است و تنها ۹۷ درصد بابت همکاری با خریداران و تسهیل صادرات در نظر گرفته‌شده درحالی‌که این رقم نیز همان ۳ درصد تخفیفی است که در بیش از ۳ ماه گذشته ملی مس در معاملات خود در بورس کالا لحاظ کرده است.

به همین دلیل نیز اواخر هفته گذشته شایعاتی در بازار پیچید مبنی بر اینکه قیمت مس مجددا با ارز مبادله‌ای محاسبه خواهد شد، از این‌رو معامله‌گران تصمیم گرفتند خریدهای خود را به تعویق بیندازند تا از ثبات ارز مبادله‌ای در فرمول قیمت مس اطمینان حاصل کنند.

مدیر فروش شرکت ملی مس در گفت‌و‌گو با خبر‌گزاری فارس با بیان اینکه فرمول فعلی مس همان (میانگین نرخ جهانی مس در هفته گذشته × ارز متقاضی × ۹۷ درصد) است و این شیوه قیمت‌گذاری به تازگی تغییر نکرده است، گفت: قیمت مس ازابتدای سال ۹۳ این تغییر را تجربه کرد و نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافت که با توجه به شناور بودن فرمول محاسبه نرخ مس، برنامه‌ای برای افزایش دوباره قیمت آن نخواهیم داشت‌.

همچنین در این خبر آمده به گفته مرتضوی، مدیر فروش ملی مس، در فرمول قیمت‌گذاری مس، برای پرمیوم عدد صفر در نظر گرفته‌ شده درحالی‌که باید افزود منظور وی از حذف پرمیوم برای محصول کاتد بوده است و مفتول همچنان با پرمیوم ۲۲۰ دلاری در هر تن محاسبه می‌شود.