معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌های گسترده در بخش مس تدارک دیده شده که با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در چارچوب اهداف و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به مورد اجرا گذاشته می‌شود. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو مهدی کرباسیان اظهار کرد: در کشور ما معادن گسترده مس وجود دارد که ساماندهی این بخش با ایجاد هلدینگ جهت توسعه صنعت مس لازم است.

وی اهم برنامه‌های مس را توسعه، اکتشاف، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و رشد بهره‌وری عنوان کرد و گفت: تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام مس از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) مورد حمایت قرار دارد و این‌گونه پروژه‌ها در مناطق کرمان و آذربایجان شرقی وجود دارد.

کرباسیان میزان تولید مس کاتد در سال گذشته را ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ تن ذکر کرد و افزود: کاهش تولید نسبت به سال ۹۱ حدود ۱۰ درصد اعلام شده که از دلایل آن مشکلات بخش تولید به‌ویژه افت عیار معدن بوده و کاهش قیمت جهانی و شرایط تحریم نیز اثرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: بررسی عملکرد سال ۹۲ نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۴ درصد برنامه پیش‌بینی شده تحقق یافته است.

برنامه پیش‌بینی شده برای ظرفیت تولید مس در سال ۱۳۹۴ دستیابی به رقم ۲۸۰ هزار تن است و انتظار می‌رود این رقم در سال ۹۵ به ۳۰۰ هزار تن برسد و قرار است در سال‌های ۹۷ - ۱۳۹۶ به ترتیب به ظرفیت ۳۵۰ و ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن دست یابیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، اجرای طرح توسعه مس در آذربایجان شرقی را یادآور شد و گفت: قرار است این کارخانه اوایل مهر یا آبان سال جاری افتتاح شود و انتظار می‌رود با راه‌اندازی طرح توسعه مرحله دوم سونگون آذربایجان شرقی و طرح توسعه مرحله دوم سرچشمه کرمان در سال جاری به میزان ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس کشور افزوده شود.

وی ادامه داد:‌تولید مس در گذشته کمتر از ۲۰۰ هزار تن بود، اما از نظر ظرفیت تجهیزات نصب شده و توسعه آن، امکان تولید ۲۶۰ هزار تن مس خالص فراهم شده بود، این در حالی است که در گذشته تنها منبع تولید مس در ایران، مس سرچشمه بود که علاوه‌بر آن، معدن سونگون نیز آماده‌سازی و کارخانه آن برای تولید کنسانتره مس نصب شد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پتانسیل تولید مس در کشور حدود ۴۰۰ هزار تن مس خالص است که البته تولید بیش از این میزان هم بستگی به اکتشافات دارد که به‌طور مستمر در حال انجام است و نتایج آن به تدریج آشکار می‌شود.

وی از برنامه واگذاری سهام واحدهای مس به بخش خصوصی و مردم خبر داد و گفت: مس آذربایجان شرقی تا آخر سال جاری به سهامی عام تبدیل می‌شود و مردم سهامدار آن خواهند شد.