سحر نمایشی: قیمت فلزات پایه اگرچه از اوایل هفته جاری رو به کاهش گذاشته، اما این روند نزولی روز سه‌شنبه اندکی شدت گرفت، در حالی که کارشناسان تصور می‌کردند این افت قیمت که بیشتر به دلیل ریزش اندک نرخ ارز بوده، به دلیل تقویت قیمت‌های جهانی این محصولات تغییر مسیر دهد.

از سوی دیگر برخی صاحب‌نظران روند صعودی فلزات در بورس لندن را ناشی از عوامل بنیادین اقتصادی می‌دانند. واقعیت این است که اقتصادهای نوظهور، به ویژه چین، هندوستان و برزیل با آنکه از گزند بحران جهانی اقتصاد در امان نماندند اما به سرعت بحران را پشت سر گذاشته و طی یک سال گذشته از نرخ‌های رشد بهتری برخوردار بوده‌اند.از طرفی نیز به گزارش بلومبرگ بانک مشهور سوسیت جنرال در جدیدترین گزارش خود پیرامون بازار فلزات پایه پیش‌بینی‌های قیمتی پیشین خود را تقلیل داده است.

طبق این گزارش روند فروش در بازار فلزات پایه در ماه‌های اخیر بسیار شدید بوده و پیش‌بینی می‌شود که با اتمام این جهت‌گیری، در نیمه دوم سال به‌تبع افزایش خرید از جانب چینی‌ها روند رشد تقاضای این محصولات آغاز ‌شود.

با این وجود تحلیلگران اعتقاد دارند در حال حاضر ظرفیت تولیدی قابل ملاحظه‌ای در بازار به حالت تعلیق درآمده و مسلما با افزایش تقاضا در نیمه دوم سال، این ظرفیت‌های تولیدی بار دیگر به چرخه باز خواهد گشت و همین امر از رشد قابل ملاحظه قیمت جلوگیری می‌کند.

به گفته فعالان بازار اگر نوسان قیمت‌ها طی هفته‌های آینده کمتر شود، احتمال اینکه روند معاملات در آخرین ماه از فصل تابستان اندکی رونق یابد، وجود دارد. همچنین فعالان بازار معتقدند رشد تقاضا در بازار در حقیقت منجر به افزایش قیمت فلزات پایه خواهد شد، اما ثبات و حتی کاهش مجدد نرخ ارز این فرصت را از بازار گرفته است.

از طرفی هم به نظر می‌رسد به‌ دلیل بی‌اعتمادی موجود تولیدکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد؛ چرا که نوسان قیمت‌ها این عدم اطمینان را در بازار به وجود آورده است، در حالی که مصرف‌کننده انتظار دارد از کالای مرغوب‌تری بهره‌مند شود، اما با وجود کمبود مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تولید در کنار ریزش قیمت‌ محصول نهایی عرصه برای تولیدکنندگان روزبه‌روز تنگ‌تر می‌شود و دیگر نمی‌توان انتظار کالاهای مرغوب را با توجه به شرایط فعلی از تولیدکننده داشت.

از سوی دیگر همان طور که گفته شد روند مصرف فلزات پایه در بازارهای جهانی احتمالا به زودی رو به افزایش خواهد گذاشت که احتمال رقابتی شدن بازار در این میان بالا است؛ اما این موضوع در کشور ما نیازمند خروج نسبی از رکود معاملات خواهد بود. در بازارهای جهانی اما فعلا روند قیمت فلزات پایه طی هفته جاری رو به صعود است و تنها در اواخر هفته گذشته فلزاتی همچون روی، نیکل و مس چه در داخل و چه در بازارهای جهانی نوسان قیمت‌ را تجربه کردند.

تغییرات نرخ نیکل نیز طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی این محصول با رکود مواجه شود البته قیمت نیکل در بازارهای جهانی افزایش یافته که به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی زمینه افزایش قیمت نیکل را فراهم کرده است. هم‌اکنون نیکل در بازارهای داخلی با نرخ ۶۸ هزار تومان در هر کیلو محاسبه می‌شود که فاصله قیمتی قابل توجهی بین نرخ جهانی و داخلی این فلز منعکس می‌کند.

جهت‌گیری متناقض دو بازار