دورنمای مبهم نیکل - ۱۶ شهریور ۹۳

منیره نظامیوند چگینی: قیمت نیکل درآخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود از هفت هفته گذشته تا‌کنون رسید؛ چرا که دلالان به دلیل نگرانی از اینکه فیلیپین نیز دنباله‌روی اندونزی در زمینه ممنوعیت صادرات سنگ نیکل فرآوری نشده است، به بازار بازگشته‌اند.

به گفته معامله‌گران، در آخرین معاملات انجام شده در روز جمعه با افزایش خریدها، بهای سه ماهه نیکل در بورس فلزات لندن به بیش از ۱۹ هزار و ۴۵۵دلار در هر تن رسید که بالاترین میزان از ۱۴ جولای سال جاری است. بر اساس آمارها قیمت این فلز پایه در سال جاری تا کنون نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از فایننشال تایمز، قیمت نیکل در معاملات روز چهارشنبه در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه یک سناتور فیلیپینی لایحه ممنوعیت صادرات مواد اولیه را پیشنهاد کرده بود، ۸/۲درصد افزایش یافت. از آنجا که تصویب این لایحه موجب ایجاد تغییرات زیادی در میزان عرضه و تقاضای نیکل در بازارهای جهانی شده که به نوعی برهم‌زننده تعادل موجود خواهد بود، در نتیجه در حال حاضر فعالان و سرمایه‌گذاران در این بازار، به شدت نگران این تغییرات ناگهانی هستند و همین امر موجب شده که موج جدید حضور دلالان در بازار این ماده خام آغاز شود.

همچنین بر‌اساس گزارش‌ها بعد از ماه مه سال جاری بازار نیکل روندی نوسانی و متفاوت را در پیش گرفت، قیمت‌ها دچار افت شدند و بسیاری از دلالان تحت فشار این کاهش، بسیاری از موقعیت‌های باز خود را در بازار آفست کردند (بستند) اما طی هفت هفته گذشته به‌طور عام و در هفته اخیر به‌طور خاص و در پی انتشار اخبار ممنوعیت صادرات اندونزی و احتمال همگامی فیلیپین با آن، برای شناسایی سود خود دوباره در حال بازگشت به بازار نیکل هستند.

پیش‌بینی‌ها برای بازار نیکل چند سویه است، اما در مهم‌ترین‌ آنها که از سوی گلدمن ساکس منتشر شده، آمده است که چشم‌انداز بازار یک سال آینده نیکل صعودی بوده و این فلز عملکرد قیمتی بهتری خواهد داشت، زیرا عرضه نیکل با محدودیت‌هایی مواجه است؛ چرا‌که بر‌اساس گفته کارشناسان سرمایه‌گذاران در حال حاضر بار دیگر به مواد اولیه‌ای همچون نیکل متمایل شده‌اند.

از سوی دیگر اخیرا به دلیل ممنوعیت صادرات سنگ نیکل از اندونزی، قیمت این ماده با رشد چشمگیری همراه شده است. علاوه بر این موارد، تاثیر ارزش دلار را نیز باید در نظر داشت؛ چرا که بانک مرکزی آمریکا طی ماه‌های اخیر، ۵۰ میلیارد دلار از خرید اوراق قرضه دولت کاسته و به ادامه و استمرار این برنامه نیز تاکید دارد. همچنین احتمال بالاتر رفتن نرخ‌های بهره برای سال ۲۰۱۵ نیز وجود دارد. بر‌اساس گزارش‌ها، طی مدت اخیر قیمت نیکل رشد خوبی داشته و در همین حال ظهور کسری عرضه در سال آینده میلادی نیز زمینه را برای ادامه همین روند صعودی بیش از پیش مساعد کرده است. برخی تحلیل‌گران بر این باورند که انتظار می‌رود قیمت این فلز گرانبها در برخی زمان‌ها در فصل پایانی سال جاری میلادی و نیز سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ حتی به بالاتر از ۲۰ هزار دلار در هر تن نیز برسد.

با وجود صدور ممنوعیت‌های صادراتی جدید، این احتمال وجود دارد که قدری زودتر شاهد این تغییرات قیمتی باشیم و حتی شاید بتوان گفت چندان دور از انتظار نخواهد بود در صورت اعمال این ممنوعیت سنگ معدن برای کشور فیلیپین، قیمت نیکل به بالاتر از ۲۵هزار دلار نیز برسد. از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران به دوام نداشتن این روند صعودی باور دارند و معتقدند با توجه به بالا بودن موجودی ذخایر انبارها، بازار نیکل در کوتاه‌مدت شاید توان رشد بیش از این را نیز داشته باشد اما در میان مدت و بلند‌مدت دستخوش نوسان شده و در روندی نزولی ادامه مسیر خواهد داد.