محمدحسین بابالو: روز گذشته شاهد اعلام قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی و پتروشیمیایی در بورس کالا بودیم. برخلاف انتظار افزایش قیمت بسیاری از کالاهای این رینگ مخابره شد که واکنش بازار را بر انگیخت. این شرایط باعث شد تا یک جو ترس و تردید در بازار به‌وجود بیاید ولی به نظر می‌رسد که این شرایط به سرعت از بین برود. با توجه به شرایط خاص بازارهای جهانی، ضعف شدید تقاضا در بازار داخلی در کنار کاهش شدید موجودی انبارها، کاهش جذابیت بورس کالا به‌عنوان قطب تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی همچنین مشکلات تولید، احتمال افزایش قیمت‌های مورد معامله در بورس برای اغلب انواع گریدها وجود ندارد. این شرایط ضعیف که مشکلات بسیاری را نیز برای فروشندگان به همراه آورده است در کنار افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌تواند شرایط فروش را محدودتر کند. در شرایط فعلی به جرات می‌توان گفت که افزایش قیمت‌ها برای بیشتر فعالان بازار مضر است چه فروشندگان و چه خریداران.

با توجه به این شرایط هم اکنون شاهد ثبات قیمت‌ها هستیم و افزایش قیمت‌های پایه هیچ تاثیری بر اغلب گریدها و انواع نداشته و ندارد و به جرات می‌توان گفت که خریداران می‌توانند برای خرید با نرخ‌های قبلی برنامه ریزی کنند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که با توجه به شرایط سخت فروش در روزهای اخیر، اغلب تولیدکنندگان بزرگ و اصلی پلی‌پروپیلن‌ها تلاش دارند تا عرضه‌های خود را با قیمت‌های هفته قبل هماهنگ کنند تا شاید بازار این قبیل کالاها دستخوش تغییر نشود. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پتروشیمی رجال، پتروشیمی مارون، پلی پروپیلن جم، پلی نار، پتروشیمی شازند و نوید زر شیمی شرکت‌هایی هستند که تلاش دارند تا قیمت‌های عرضه خود را به نسبت هفته‌های قبل ثابت نگه دارند. این رویکرد را نیز می‌توان اقدامی در جهت بازگشت مجدد خریداران اصلی دانست و می‌تواند تلاشی باشد تا حجم معامله در مچینگ را نیز به حداقل برساند. در بازارهای جهانی نیز پس از کاهش شدید نرخ این محصولات، انتظار ثبات قیمتی وجود دارد ولی در ضعف تقاضا و رقابت برای فروش، کاهش قیمت‌های پیشنهادی مخصوصا از سوی تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس قابل پیش‌بینی است که می‌تواند به کاهش قیمت‌های جهانی منجر شود. این مطلب که قطعا جذابیت صادرات را کاهش خواهد داد نیاز به حفظ بازارهای داخلی را بیش از پیش هویدا می‌سازد.

مدتی است که به امید کاهش قیمت‌های پایه، حجم خرید در بورس و بازار کاهش یافته و تضعیف موجودی انبارها را می‌توان یکی از خروجی‌های این رویکرد دانست. با توجه به نزدیکی به روزهای سرد سال و انتظار افزایش تقاضا می‌توان به افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی امیدوار بود که این شرایط می‌تواند به تقویت حجم معامله در بورس کالا منجر شود. هم‌اکنون و با آغاز ایام عزاداری در ماه محرم، جذاب‌ترین انواع پلیمرها و محصولات نهایی آنها را مواد اولیه ظروف یکبار مصرف و پلی‌استایرن‌های انبساطی تشکیل می‌دهند که البته بخش بزرگی از تولیدات این ظروف هم اکنون به بازارهای مصرف اصلی گسیل شده‌اند. در هر صورت و با انباشته شدن تقاضا در روزهای آینده انتظار افزایش شدید واسطه‌گری وجود دارد که توجه بیشتر به بازارهای اصلی فروش را می‌توان یک راه‌حل ساده برای کاهش سفته‌بازی و ثبات بیشتر بازار به حساب آورد. توجه به برخی اظهارنظرهای افراد مطلع نشان می‌دهد که توجه خریداران و هیات‌ها به بازارهای اصلی می‌تواند هم قیمت‌های پایین‌تری را به ارمغان آورده و هم پتانسیل التهاب

را کاهش دهد.