سایه روشن قیمت‌ها در بازارهای فلزات ‌پایه

سحر نمایشی: پیش‌بینی می‌شد که با ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات پایه، بازار داخلی از رکود دنباله‌داری که گرفتار آن شده است، بیرون بیاید. اما تاثیر عوامل پیش‌بینی نشده سبب می‌شود تا این بازار به دلیل نوسان پارامترهای تاثیر‌گذار از ثبات کافی برخوردار نباشد. در حال حاضر به گفته برخی از فعالان روند فروش با کاهش چشمگیری مواجه شده است. یکی از فعالان بازار پامنار می‌گوید: به جز کاهش خرید در ماه محرم شایعه افزایش قیمت فلزات پایه به دلیل روند صعودی بازارهای جهانی سبب شده برخی فروشنده‌ها از قیمت‌های پیشنهادی خود کوتاه نیامده و تخفیف‌های مورد انتظار خریداران را ندهند و همچنان در انتظار نشانه‌های افزایش قیمت در بازار هستند. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به دلیل طولانی شدن رکود بازار داخلی به این زودی افزایش بلند قیمتی را شاهد نخواهیم بود و عرضه و تقاضا در بازار فعلی به شکلی است که قیمت‌ها تا چند ماه ثبات خواهد داشت. از آن سو خریداران نیز همچنان با کمبود نقدینگی برای خرید روبه‌رو هستند و اتفاق تازه‌ای در این بخش رخ نداده است.

از سوی دیگر هم اکنون غالب فلزات پایه در بازارهای جهانی وارد یک فاز نزولی شده‌اند. کاهش قیمت نفت در روز سه‌شنبه که باعث شد قیمت این کالا در بازار آمریکا به کمترین حد در

۴ سال اخیر برسد یک جو بد‌بینی بزرگ را به بازار تزریق کرد که تردید از دورنمای اقتصادی جهان ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها را پدید آورد البته افت قیمت نفت می‌تواند به مهاجرت سرمایه‌های بزرگ از بازار نفت به سایر بازارها همچون فلزات پایه و سهام نیز منجر شود. هم‌اکنون آغاز زمان تقاضای فصلی اغلب فلزات و مواد اولیه است که به‌صورت سنتی روزهای سرد سال را زمان مطلوبی برای افزایش حجم تولید قرار می‌دهد. این در حالی است که در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف فلزات پایه در جهان شاهد افزایش تقاضا هستیم که رشد توأمان واردات را نیز در پی داشته است. با توجه به این رویکرد روزهای آینده زمانی برای کاهش موجودی انبارهای فلزات در اقصی نقاط جهان بوده که داده مثبت موثری را به بازار تزریق می‌کند. با توجه به این شرایط ریزش نسبی قیمت‌ها در ابتدای هفته جاری می‌تواند مقطعی باشد و دورنمای مثبت در برابر بازارهای جهانی قرار بگیرد. با توجه به این روند نزولی و وجود پتانسیل خرید در بازارهای جهانی با محوریت آسیای جنوب شرقی و مخصوصا کشور چین هم‌اکنون پتانسیل مطلوبی برای خریداران فیزیکی پدید آمده تا همزمان با خروج سفته بازها از بازار و کاهش محدود قیمت‌ها کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کرده و به سمت بازارهای مصرف اصلی گسیل دارند.