شرکت‌های پتروشیمی با برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت به سوی کاهش خام فروشی و تولید محصول با ارزش افزوده بالا حرکت کنند. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پتروشیمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به زیر‌ساخت‌های مطلوب می‌تواند در آینده به سوی تولید محصولات نهایی حرکت کرده و توسعه متوازن را رقم بزند. عباس شعری‌مقدم افزود: برای رشد و توسعه صنعت پتروشیمی نیازمند عزم ملی هستیم و توسعه همزمان بخش پایین‌دستی در کنار صنایع بالادستی در این مسیر ضروری است. وی ادامه داد: خوشبختانه برخی از مجتمع‌های پتروشیمی حرکت خوبی را برای احداث صنایع تکمیلی و مشارکت در طرح‌هایی که در زنجیره تولید هستند، آغاز کرده‌اند و امید است که در آینده نزدیک زنجیره تولید را به‌طور کامل در صنعت پتروشیمی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی شاهد باشیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: از تمام سرمایه‌گذاران برای تکمیل زنجیره ارزش حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در آینده دیگر نباید پلی‌اتیلن و پروپیلن خالص صادر شود و صنایع پایین‌دستی محصولات نهایی را باید به بازارهای داخلی و بین‌المللی بفرستند، گفت: افزون بر بخش بالادستی صنعت پتروشیمی، در بخش میان‌دستی و نیز صنایع تکمیلی پروژه‌های زیادی در کشور وجود دارند که با تامین مالی و حضور فعال بخش خصوصی می‌توانند زمینه را برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا مهیا کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی همگام با اجرای اقتصاد مقاومتی می‌تواند یک راهبرد ارزشمند باشد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی گفت: باید صنایع پایین‌دستی را بهتر معرفی کنیم و انگیزه‌های لازم را برای بخش خصوصی فراهم کنیم تا این صنعت به دلیل سودآور بودن در نقاط مختلف کشور در مسیر توسعه قرار بگیرد.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده همکاری و تعامل با بخش خصوصی توانمند و فعال در حوزه صنایع پتروشیمی است.