حدیث موسوی: پس از التهاب گذرای بازار آهن متاثر از نوسانات مثبت نرخ ارز در روزهای گذشته، روند قیمت انواع محصولات فولادی از روز دوشنبه و همزمان با عقب‌نشینی دلار از مسیر فزاینده‌ خود، دوباره به روال کاهشی بازگشت. به گزارش «دنیای اقتصاد» طی دو روز گذشته با کاهش مجدد قیمت مقاطع ساختمانی ازقبیل تیرآهن و میلگرد تا حداکثر ۲۰ تومان در هر کیلو روبه‌رو شدیم. در همین حال نرخ برخی ضخامت‌های ورق فولاد مبارکه و فولاد سبا هم که تا روزهای گذشته حتی تا ۳۰ تومان به ازای هر کیلو رشد کرده بود کاهش یافت تا به این ترتیب، بازار متعادلی برای محصولات فولادی در میانه هفته جاری رقم بخورد. به گفته یکی از فعالان بازار با توجه به رکود عمیقی که از قبل بر فضای مبادلات آهن و فولاد سایه افکنده بود، رشد مقطعی قیمت‌ها در چند روز اخیر تنها بازارسازی و شوکی گذرا به شمار می‌رفت که به سرعت نیز خاموش شد. از این رو در خلال روزهای آینده باز هم باید انتظار معاملات کم‌‌تحرک و قیمت‌های کاهشی را در بازار محصولات فولادی داشت.

روز گذشته مبادلات فولادی بورس کالا نیز با افت ۵۰ تومانی قیمت شمش بلوم همراه شد. در این روز فولاد خوزستان در بخش نخست از عرضه‌ها، سلف شمش را با قیمت قبلی یعنی ۱۵۲۹ تومان ارائه کرد که فقط گروه ملی صنعتی فولاد ایران مجاز به خرید آن بود. در بخش دوم از عرضه‌ها اما ۱۰۰ هزار تن شمش از سوی این شرکت با نرخ ۱۵۲۹ تومان روی تابلوی معاملات آمد که با کاهش ۵۰ تومانی قیمت پایه این محصول با نرخ نهایی ۱۴۸۰ تومان مورد معامله قرار گرفت؛ البته روز گذشته افت ۵۰ تومانی بهای شمش فولاد خوزستان در حالی رخ داد که شرایط بازپرداخت وجه این کالا از پرداخت ماهانه ۵/۱ درصد سود به ۲ درصد سود تغییر کرده بود. به هر ترتیب، با کاهش نرخی که در این روز روی یکی از مواد میانی تولید محصولات فولادی یعنی شمش رخ داد، شرایط برای تنزل قیمت دیگر محصولات فولادی مورد مبادله در بورس کالا هموار شد که باید آن را به فال نیک گرفت. روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان نیز اقدام به عرضه تیرآهن در شاخه‌های ۱۲ و ۱۴ کرد. سلف تیرآهن شاخه ۱۴ از سوی این شرکت یک‌بار با قیمت ۱۶۶۵ تومان در حجم ۲۳۱۰ تن ارائه شد که در همین حجم خریداری شد. بار دیگر این محصول با نرخ ۱۶۴۱ تومان و با حجم ۲۰ هزار تن ارائه شد که با ثبت تقاضای ۲ برابری در حجم اولیه عرضه به فروش رسید. شرایط بازپرداخت وجه این کالا به صورت ارائه اعتبارات اسنادی ریالی (LC) یا ضمانت‌نامه تعهد پرداخت بانکی حداکثر ۶ ماه پس از صدور حواله تحویل بود.

این شرکت همچنین تیرآهن شاخه ۱۴ و ۱۲ را هم به ترتیب با قیمت‌های ۱۶۵۰ و ۱۶۵۵ تومان ارائه کرد که در حجم‌های ۲۲ هزار و ۴۴۸ تنی و ۶ هزار تنی خریداری شد.

بودجه عمرانی سال آینده ۱/۴۶ هزار میلیارد تومان

از تحولات بازارهای رسمی و غیررسمی فولاد که بگذریم روز گذشته خبری در خصوص رقم بودجه‌های عمرانی سال آینده منتشر شد که بررسی آن از سوی فعالان فولادی که همه ساله گوشه چشمی نیز به تقاضای ورودی این بخش به بازار آهن دارند بسیار حائز اهمیت بود. رئیس جمهور روز گذشته در دیدار با مردم استان گلستان با بیان اینکه تا امروز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شده است، گفت: تا پایان سال بودجه عمرانی را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت خواهیم کرد. وی میزان بودجه بر حسب منافع و مصالح را ۲۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: البته این رقم ممکن است مختصری تا روزهای ‌آینده که لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود تغییر کند اما آنچه در هیات وزیران به تصویب رسید ۲۱۹/۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رقم بودجه عمرانی نیز در آن ۴۶/۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه در سال جاری و سال آینده بودجه پروژه‌های عمرانی برحسب پیشرفت فیزیکی طرح‌ها تخصیص یافت و درست به همین دلیل نیز تقاضای چندانی به بازار محصولات فولادی تزریق نشد، فعالان صنعت فولاد نگرانند که در سال آینده هم با فرض افزایش رقم بودجه‌های عمرانی باز هم شاهد تحرک چندانی در بازار نیمه جان فولاد نباشند. به هر طریق باید منتظر ماند و اخبار مربوط به بودجه سال ۹۴ را در روزهای آینده و با تقدیم لایحه بودجه به مجلس، به صورت دقیق‌تری رصد کرد.