نفوذ نفت به ساقه خوشه‌های طلایی

منیره نظامیوند چگینی: در روزهای اخیر بحث گران شدن قیمت نان، نقل محافل و تیتر بسیاری از خبرهای داخلی بود. در این میان نوسانات قیمت مواد اولیه بر قیمت تمام شده نان تاثیر مستقیم دارد. در آخرین معاملات انجام شده دیروز در بازارهای جهانی، قیمت گندم با کاهشی ۷ دلاری نسبت به روز ماقبل همراه بود که این روند برخلاف مسیر صعودی یک هفته گذشته این محصول استراتژیک است. بر اساس گزارش ها؛ با نگاهی به نمودار تغییرات قیمت یک‌ساله اخیر گندم در‌می‌یابیم که این کالای مهم ریزشی در حدود ۶۸/۱۱ درصد را ثبت کرده است. طی یک‌ماه گذشته میلادی نیز روند حرکتی بازارهای جهانی گندم با روندی صعودی همراه بوده و رشدی حدود ۲۲/۱۲ درصد داشته است. همچنین در هفته منتهی به اول دسامبر بهای گندم با افزایش ۱۶/۷ درصدی کار خود را به پایان رسانده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، دیروز قیمت هر ۱۰۰ بوشل گندم در بازارهای جهانی تقریبا ۷ دلار کاهش داشته و در محدوده ۶۰۰ دلار آمریکا معامله می‌شد. با نگاهی به بازه زمانی ۱۰۲ ساله اخیر گندم (۲۰۱۴-۱۹۱۲ میلادی) در‌می‌یابیم که بهای هر ۱۰۰ بوشل این محصول در بیشترین حالت به حدود ۱۲۸۱.۲۵ دلار رسیده و در کمترین میزان نیز به محدوده ۴۳ دلاری نزدیک شده است.

اتحادیه اروپا، چین، هند، ایالات متحده و روسیه، بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان گندم در جهان هستند. ایالات متحده بزرگ‌ترین‌ صادر‌کننده گندم با حدود ۲۷ درصد از کل صادرات در سال مالی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ در جهان است و پس از آن، اتحادیه اروپا با ۱۷ درصد، استرالیا با ۱۴ و کانادا با ۱۳ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس گزارش‌ها، معاملات آتی گندم در بازار هیات‌ بازرگانی شیکاگو (CBOT) از سال ۱۸۴۸ میلادی راه‌اندازی شده است. در میان دادوستدهای دیروز بازارهای جهانی؛ معاملات آتی گندم در بازار شیکاگو به دلیل برودت هوا و آغاز بارش‌ها در اقصی نقاط کره شمالی و نیز همه گیر شدن آب و هوای سرد در سراسر جهان که موجب رشد نگرانی‌ها از سلامت غلات و حبوبات جهانی و بازارهای آن شده، افزایش داشت. در عین حال، قیمت ذرت و سویا کاهش یافت. در این میان قیمت گندم در این بازار در پی تهدید محصولات کشاورزی در ایالات متحده و سایر کشورهای تولیدکننده، به دلیل هوای سرد زمستانی به بیشترین میزان پنج ماه اخیر خود رسید. قیمت گندم از آغاز ماه اکتبر سال جاری میلادی با روندی صعودی همراه شده است.

به گفته تحلیلگران، هوای سرد در اواسط هفته می‌تواند محصولات گندم در روسیه و شرق اوکراین را که شاهد بارش اندک برف در آنها هستیم، با آسیب مواجه سازد؛ در حالی که ضربه محکم و ناگهانی ناشی از بروز سرما در اوایل نوامبر نیز شرایط گندم ایالات متحده را به مخاطره انداخته بود.

شاون مک کمبریج، تحلیلگر ارشد بازار دانه‌های خوراکی در این زمینه گفته است: در حال حاضر، آب و هوای سرد زمستان عامل تعیین‌کننده‌ای در بازار محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. در حالی که ارزیابی و تخمین خسارات وارده ناشی از برودت هوا دشوار است، اما ترکیبی از هوای سرد و پوشش برف موجود در زمین‌های زراعی، روی خروجی دانه‌های کشاورزی تاثیر بسزایی دارد. این یک تهدید واقعی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

به گفته تحلیلگران، قیمت‌های پایین تر برای نفت خام به ارزان تر شدن نرخ بنزین خواهد انجامید که این موضوع به کاسته شدن از انگیزه پالایشگاه‌ها برای در چرخه تولید قرار دادن اتانول منجر خواهد شد و زمینه ساز تضعیف تقاضا برای دانه‌های کشاورزی می‌شود. تقاضای پایین و ناامید‌کننده برای اتانول می‌تواند به رشد ذخایر سوخت‌های زیستی ایالات متحده از جمله خود این محصول منتج شود. در نتیجه هرگونه تغییر در روند حرکتی بهای نفت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد نوسان در بازارهای کالایی به‌طور عام و در بازار محصولات کشاورزی به‌طور خاص باشد.