اکتشافات معدنی کشور در انتظار جهش

حدیث موسوی: روز گذشته تفاهم‌نامه دو‌جانبه‌ای میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی در کشور به امضا رسید. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، محمد‌تقی کره‌ای، رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور و مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو جهت تسریع در انجام فعالیت‌های اکتشافی کشور و نظر به اهمیت امر اکتشاف در توسعه پایدار و همین‌طور لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه، تفاهم‌نامه همکاری بین یکدیگر امضا کردند. بر همین اساس دو طرف نسبت به معرفی محدوده‌های امیدبخش حاصل از مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شده توسط سازمان و ادامه عملیات اکتشاف، انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی در محدوده‌های اولویت‌دار ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و ادامه عملیات اکتشاف، نظارت سازمان بر پروژه‌های ژئوفیزیک هوایی معرفی شده از طرف ایمیدرو، همکارى در توسعه و اجراى پروژه‌هاى زمین‌شناسى، اکتشافى و معدنى در خارج از کشور تاکید کردند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت این تفاهم‌نامه گفت: تاکنون سازمان زمین شناسی در حوزه شناسایی و پی‌جویی و اکتشافات عمومی معادن و سازمان ایمیدرو در حوزه اکتشافات تفصیلی نقش گسترده‌ای داشته است که با همکاری این دو سازمان قطعا می‌توانیم به دستاوردهای خوبی در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری معادن دست یابیم و رشد جهشی را در این حوزه شاهد باشیم. محمد‌تقی کره‌ای در این جلسه با بیان اینکه طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ۳ سال آینده برای نخستین بار در کشور، گستره ژئوفیزیک هوایی به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر مربع در مناطق معدنی کشور می‌رسد، گفت: طی ۳ سال آینده، ۱۳۰۰ عملیات زمین‌شناسی انجام می‌شود که یک جهش در این بخش محسوب می‌شود و امیدواریم با حمایت ایمیدرو، در بخش اکتشافات تفصیلی فعالیت‌های خود را گسترش دهیم. وی ادامه داد: در حوزه سنگان، ژئوفیزیک هوایی انجام شده و پس از اتمام آن، برای انجام اکتشافات تفصیلی به ایمیدرو معرفی می‌شود. کره‌ای افزود: کشور ما از نظر اکتشافات معدنی بکر است و هنوز اکتشافات عمقی در آن انجام نشده و امیدواریم با پیگیری‌های ایمیدرو، فعالیت‌های جاری به نتایج خوبی برسد.

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که جهت توسعه و تسریع در فعالیت‌های اکتشافی با مهم دانستن سازمان زمین‌شناسی در ارتقای بخش معدن و اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، گفت: ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای به دنبال ارتقای بخش معدن به ویژه در حوزه اکتشافات است.

وی با بیان اینکه حوزه معدن پیشران توسعه و اشتغال است، اظهار کرد: طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ایران باید در زمینه اقتصادی به کشوری پیشران در منطقه تبدیل شود که این امر مستلزم تجربه رشد اقتصادی ۸ درصدی طی سال‌های اخیر بود، اما این مهم به دلیل ثبت رشد اقتصادی منفی در سال‌های گذشته تا حدودی مخدوش شده که برای دستیابی به این هدف باید رشد سالانه ۱۰ درصدی را محقق کنیم و به حوزه معدن و صنایع معدنی که نقش پررنگ و اثرگذاری در این زمینه ایفا می‌کند توجه ویژه‌ای نشان دهیم.

کرباسیان با بیان اینکه ایمیدرو به منظور ارتقای بخش معدن فعالیت‌های اکتشافی را در دست گرفته است، گفت: از عمده دلایلی که سازمان زمین‌شناسی در حوزه اکتشاف فعالیت چندانی نداشته، ریسک بالا و بودجه ناکافی بوده که به این سازمان اختصاص یافته است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال، این سازمان در زمینه اکتشافات تفصیلی ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع وارد عمل شد که بحث شناسایی و پی‌جویی آن مربوط به سازمان زمین‌شناسی است و در حال حاضر نیز با گذشت حدود ۱۱ ماه از سال جاری اکتشاف ۱۳۵ هزار کیلومتر مربع از مساحت مورد نظر آغاز شده که پیشرفته‌ترین بخش در این حوزه مربوط به سنگان است.

وی با اشاره به بلوک سنگان اظهار کرد: با همکاری سازمان زمین‌شناسی امر اکتشاف بلوک سنگان به وسعت ۱۲ هزار کیلومتر مربع انجام شده است. کرباسیان با بیان اینکه تاکنون ۴۰ محدوده امیدبخش در این حوزه شناسایی شده است، گفت: تا به حال حدود ۶ تا ۸ میلیارد تومان برای این امر هزینه شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حاصل کار در بلوک سنگان شناسایی معادن مس، سرب، روی و طلا بوده و تاکنون این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی از بازگشت سازمان‌های توسعه‌ای به اساسنامه خود خبر داد و افزود: در لایحه اخیر دولت این مساله عنوان شده و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده است که در صورت عملیاتی شدن آن سازمان‌های توسعه‌ای می‌توانند به اصالت خود بازگردند.

کرباسیان با بیان اینکه امسال ۱۲۰ میلیارد تومان برای امر اکتشاف بودجه اختصاص داده شد، گفت: سال آینده نیز به احتمال زیاد همین میزان سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف صورت خواهد گرفت. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به بهره مالکانه معادن اظهار کرد: قرار بر این بود که ۳۰۵ میلیارد تومان به ایمیدرو و ۳۵ میلیارد تومان به سازمان زمین‌شناسی از ردیف بهره مالکانه اختصاص یابد اما تا به امروز تنها ۱۵ درصد آن پرداخت شده است. وی یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های دولت فعلی را فعالیت سازمان‌ها در حوزه برون‌مرزی عنوان و اظهار کرد: تاکنون مذاکرات زیادی با کشورهای قزاقستان، افغانستان، عراق و آذربایجان در زمینه توسعه همکاری‌های معدنی صورت گرفته است. کرباسیان همچنین اظهار امیدواری کرد با قزاقستان در حوزه‌های سرب،‌ روی، آلومینیوم و سنگ‌آهن به امضای تفاهم‌نامه برسیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فعالیت گسترده ایمیدرو در حوزه عناصر نادر خاکی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با توجه به اینکه اکتشافات در حوزه عناصر نادر خاکی جزو مواردی است که در ایران مغفول مانده، ایمیدرو یکی از اهداف خود را ارتقا و توجه به این حوزه می‌داند؛ چرا که عناصر خاکی از جمله عناصری هستند که در مقدار کم نیز ارزشی برابر با چندین تن از مواد معدنی دیگر دارند و این امر سبب شده تا سازمان ایمیدرو بودجه نامحدودی را به‌صورت اولویت‌دار برای اکتشافات در این بخش در نظر گیرد.