گروه بنگاه‌ها : تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به دلیل اینکه با مصرف‌کننده خرد سرو‌کار دارند مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند، این در حالی است که به‌عنوان بنگاه اقتصادی در حوزه کلان نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی وضع هرگونه تعرفه را راهکاری کوتاه‌مدت دانست و اظهار کرد: این اقدام تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت کارساز شود و در بلندمدت صنعت لوله و پروفیل فولادی را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

سیدابراهیم حسینی مهربان ادامه داد: ایجاد انحصار و افزایش قیمت‌ها، تولیدکننده و مصرف‌کننده را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد و موجب افزایش قیمت و ایجاد تورم خواهد شد که این روند برخلاف سیاست‌های اقتصادی دولت مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

وی تاکید کرد: محصولات فولادی به دو دسته محصولات تخت و رول تقسیم می‌شوند که گروه دوم در صنعت لوله و پروفیل و خودرو کشور مصرف بالایی دارد که به دلیل محدودیت تولید، واردات این گروه اجتناب‌ناپذیر است.

وی اظهار کرد: اغلب تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به ورق گرم با ضخامت زیر ۳ میلی‌متر نیاز دارند و تولیدکنندگان داخلی نیز تمایلی به تولید این نوع ورق ندارند و به همین دلیل دولت به منظور حمایت از مصرف‌کننده به واردکنندگان ارز مبادلاتی اختصاص داده است. حسینی با بیان اینکه بهتر است به منظور حفظ تعادل در بازار ورق ارز مبادلاتی در اختیار تولیدکننده واقعی قرار گیرد، افزود: کشور‌های دیگر با اعمال سیاست‌های درست اقتصادی از صنایع خود حمایت کرده و برای افزایش تولید و صادرات برنامه‌ریزی بلندمدت دارند،این در حالی است که متاسفانه در کشور، تولیدکنندگان مورد بی‌مهری قرار گرفته و نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه با اتخاذ تصمیمات ناگهانی تولیدکنندگان را با چالش جدی روبه‌رو می‌کنند. مهربان با اشاره به اجرای نادرست مالیات بر ارزش افزوده در کشور گفت: اجرای نادرست مالیات بر ارزش افزوده به عموم فعالان اقتصادی اعم از صنعتگران و اصناف ضرر زده و در مقابل تعداد محدودی از اجرای نادرست این قانون سود می‌برند. نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی تصریح کرد: متاسفانه بی‌اعتمادی اداره دارایی به مودیان مالیاتی و بالعکس از سال‌ها پیش وجود داشته که تقابل میان اداره دارایی و مودیان را در پی داشته است. در زمان محاسبه مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده چندین‌بار مالیات اخذ می‌شود در حالی که طبق قانون مالیات‌های مستقیم وقتی تولیدکننده مالیات بر حقوق و... می‌پردازد نباید از او مالیات دریافت شود. نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: این نوع عملکرد نامناسب، تولیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است و پیشنهاد می‌شود مابه‌التفاوت قیمت مواد اولیه و فروش در دریافت مالیات در نظر گرفته شود؛ همچنین طی جلسه‌ای که با وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتیم وی دستور اجرای طرح مذکور را دادند که متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.