رشد عرضه و معاملات محصولات فولادی، مبادله بیش از ۱۰۰ هزار تنی وکیوم باتوم و عرضه کم‌سابقه کالاهای کشاورزی در بورس کالا، از مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته تالار نقره‌ای به‌شمار می‌رود. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته ۶۱۳ هزار و ۴۱۰ تن انواع محصولات در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. تالار محصولات صنعتی و معدنی در هفته گذشته با استقبال خریداران روبه‌رو شد و در پایان بیش از ۲۳۶ هزار تن انواع کالا در این تالار مورد معامله قرار گرفت. اما مهم‌ترین اتفاق در معاملات تالار صنعتی و معدنی، به رشد حجم دادوستد محصولات ذوب‌آهن اصفهان اختصاص داشت به‌طوری‌که این شرکت ۱۴۲ هزار و ۹۱۵ تن انواع محصولات خود را روی تابلوی عرضه برد که با تشکیل صف تقاضا به همان میزان عرضه، کل محموله‌های ذوب‌آهن به فروش رسید.

سنگین‌ترین محموله ذوب‌آهن به عرضه و معامله ۱۰۰ هزار تنی تیرآهن شاخه ۱۸ اختصاص داشت؛ در شرایطی که این شرکت در ماه‌های اخیر اغلب مقاطع را در تناژهایی کمتر از هزار تن به فروش می‌رساند.

همچنین با توجه به معاملات انواع محصولات فولادی در حجم‌های کوچک، به نظر می‌رسد اجرای مصوبه بورس کالا مبنی بر امکان خرده‌فروشی در تالار صنعتی، به مرور موجب تقویت در بخش عرضه و تقاضا شده است. در مجموع طی هفته گذشته بالغ بر ۲۲۶ هزار و ۵۴۵ تن انواع محصولات فولادی، ۴هزار و ۲۹۰ تن انواع مس، ۴ هزار و ۳۰۰ تن آلومینیوم، ۲۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۷۰۰ تن کک متالورژی توسط مشتریان خریداری شد.

از طرفی در دو بخش داخلی و صادراتی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی جمعا حدود ۵۹۳ هزار و ۵۳۸ تن انواع کالا روی تابلوی معاملات رفت که ۳۵۲ هزار و ۴۶۹ هزار تن از این محصولات مورد دادوستد قرار گرفت. از مهم‌ترین محصولاتی که در این تالار معامله شد می‌توان به فروش ۱۴۴ هزار تن قیر، ۱۰۶ هزار تن وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) و ۴۹ هزارتن مواد پلیمری اشاره کرد.

همچنین در معاملات هفته گذشته، ۳۱۶ هزار و ۹۵ تن انواع ذرت دانه‌ای، گندم، نخود، برنج و مرغ در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد که بزرگ‌ترین محموله عرضه شده به ذرت دانه‌ای با حجم ۲۷۴ هزار و ۹۸۵ تن اختصاص داشت. در مقابل این عرضه که حجم آن در تالار بورس کالا کم‌سابقه بوده و نشان از آشنایی و ورود فعالان بخش کشاورزی کشور با مکانیزم معاملاتی بورس دارد، ۲۸ هزار و ۲۰۵ تن تقاضا روی تابلوی معاملات درج شد که ۲۴ هزار و ۹۰۵ تن از آن به فروش رسید. معامله نزدیک به ۲۵ هزار تنی انواع محصولات کشاورزی نوید روزهای روشنی را برای رونق مبادلات کشاورزی در سال آینده می‌دهد.