سحر نمایشی : همگرایی مثبت فلزات پایه در بازارهای جهانی بعد از سه هفته روند نزولی، طی روز چهارشنبه موجب شوک قیمتی این محصولات در بازار داخلی‌شد، تا جایی که در بازار داخلی از فلزاتی همچون مس، آلومینیوم و قلع قیمت ثابت و مشخصی وجود نداشت. این در شرایطی است که نوسان قیمت این محصولات در روز پنج‌شنبه نیز موجب افت و خیز نرخ در بازار داخلی شده بود.اگر به معاملات در بازار فلزات پایه داخلی طی ۳ هفته گذشته بنگریم خواهیم دید که تغییر روند بهای نفت هم تاثیر زیادی نسبت به قیمت‌های جهانی بر افت و خیز این محصولات داشته است، به‌طوری که همچنان حول قیمت ۶۰ دلار ولی با جهت‌گیری نزولی در حرکت است.

به ویژه اکنون که ارزش دلار در بازارهای جهانی در سطوح بالایی قرار گرفته است و این عامل بر افت و خیز بهای نفت طی مدت اخیر تاثیر بسزایی داشته است. از طرفی بهای دلار در بازار داخلی نیز مهم‌ترین نقش را در روند مثبت قیمت‌هاایفا می‌کند، به گونه‌ای که با هر واکنشی از این واحد پولی شاهد تغییر قیمتی فلزات رنگی در بازار داخلی خواهیم بود.در بازارهای جهانی برای یک ماه پی‌در‌پی قیمت اغلب فلزات پایه با یک جهت‌گیری کاهشی نوسان کرد که افت و خیز قیمت نفت خام و دلار آمریکا به نسبت سبدی از ارز در کنار دورنمای تقاضا و تغییرات موجودی انبارها و برخی مسائل فنی مهم‌ترین دلایل این کاهش قیمت عنوان شد، این در حالی است که در روزهای اخیر با یک افزایش نسبی ولی موقتی قیمت‌ها رو به‌رو هستیم که می‌تواند چراغ راهنمای کوچک برای آینده قیمت‌ها به شمار بیاید.

هم‌اکنون نوسان موجودی انبارها به گونه‌ای است که نشان می‌دهد تقاضا به بازارهای جهانی بازگشته است ، البته معامله و تحویل پس از ماه مبارک رمضان نیز این موضوع را تایید می‌کند. با احتساب زمان مورد نیاز برای حمل‌ونقل و بهبود محدود ساز و کارهای تولیدی در اقصی نقاط جهان با محوریت آسیای جنوب شرقی و مخصوصا چین را نیز باید در نظر گرفت ولی این همه ماجرا نیست زیرا هم اکنون آغاز زمان بارش باران‌های موسمی در شرق آسیا است که شرایط تولید را محدود می‌کند.

از سویی نوسان دلار به گونه‌ای در حال تغییر است که می‌تواند قیمت فلزات را به هر سویی که بخواهد متمایل کند. با توجه به این موارد دورنمای قیمت فلزات حالت مبهمی به خود گرفته، ولی انتظار بازگشت سفته بازها و تقویت نقدینگی در این بازار در کنار نوسان موجودی انبارها می‌تواند آینده بهتری را پیش روی قیمت فلزات پایه قرار دهد.