گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر در مورد رفع بحران آب در صنعت کشور از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در تولید همزمان آب و برق خبر داد.

ابراهیم خوش‌گفتار با اشاره به پتانسیل تولید همزمان برق و آب از سوی شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر، از برنامه‌ریزی این مجموعه برای ورود به صنعت آب برای تامین آب شرب و صنعت از منابع آبی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان) تصریح کرد: به موجب این برنامه‌ریزی‌ها شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در نظر دارد که در حاشیه خلیج‌فارس با توجه به کمبود شدید آب در آن منطقه، اقدام به سرمایه‌گذاری تولید همزمان برق و آب کند. وی از عدم ترسیم نقشه راه کلی و برنامه طولانی مدت از سوی وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صنعت درخصوص تامین آب اظهار تاسف کرد و از آن به‌عنوان مساله‌ای نام برد که اجرای برنامه‌های صورت گرفته در جهت هدفمندکردن سرمایه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی از مذاکرات شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در این خصوص با وزارت نیرو خبر داد که به منظور تعیین میزان سرمایه‌گذاری و محل اجرای پروژه‌ها صورت گرفته است. به گفته خوش‌گفتار، بر این اساس هلدینگ برق و انرژی غدیر در دو فراخوان آب شیرین کن با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شرکت کرده است که در حال بررسی توسط شرکت‌های تابعه وزارت نیرو است. وی یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه آب را فقدان قیمت و ظرفیت مورد نیاز از سوی وزارت نیرو اعلام کرد که عملا سرمایه‌گذار را با چالش روبه‌رو ساخته است. وی در ادامه، به تشریح دیگر پروژه‌ها در این هلدینگ پرداخت و اظهار کرد: برابر موافقت‌نامه با معاونت برق و انرژی وزارت نیرو، این شرکت نسبت به احداث نیروگاه ابوموسی اقدام کرد. به گفته وی، نیروگاه مذکور یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی دیزلی است که برای احداث این نیروگاه سرمایه‌ای حدود دویست میلیارد ریال هزینه شده که در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۳ افتتاح و در اواخر فروردین سال جاری وارد مدار شد. مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر ادامه داد: در حال حاضر این نیروگاه تامین‌کننده برق کل جزیره است که متاسفانه وزارت نیرو به تعهدات خود درخصوص میزان خرید برق تولیدی نیروگاه تاکنون عمل نکرده است.

وی درباره نیروگاه گیلان نیز عنوان کرد: نیروگاه گیلان با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان نفت و شرکت سرمایه‌گذاری امید و این شرکت خریداری شد. خوش‌گفتار با بیان اینکه این نیروگاه به لحاظ موقعیت مکانی و همچنین نوع تجهیزات یکی از بهترین نیروگاه‌های کشور است، ابراز کرد: خوشبختانه با مدیریت کارآمد و حمایت سهامداران از نظر فنی و مالی این نیروگاه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. وی از ورود شرکت توسعه مسیر گیلان (نیروگاه گیلان) به بازار سرمایه به موجب تکلیف مجمع عمومی صاحبان سهام به هیات مدیره خبر داد که بر این اساس هیات مدیره، تکلیف مجمع را در دست اقدام قرار داده است. این مقام در هلدینگ برق و انرژی غدیر اظهار امیدواری کرد که این مساله تا پایان سال جاری اجرایی شود. وی از نیروگاه بهبهان به‌عنوان دیگر پروژه این هلدینگ نام برد که به ظرفیت نامی ۹۸۴ مگاوات در دو فاز به‌صورت یک بلوک سیکل ترکیبی به ظرفیت نامی ۴۹۲ مگاواتی در زمینی به وسعت یکصد هکتار واقع در ۲۰ کیلومتری شهرستان بهبهان و با مشارکت گروه مپنا به‌عنوان پیمانکار در حال اجرا است. به گفته خوش‌گفتار، واحد بخار نیروگاه بهبهان با تاخیر ۶ ماهه وارد مدار خواهد شد.

وی در ادامه اظهارات خود، در خصوص نیروگاه هرمزان نیز عنوان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی هرمزان در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس واقع در ۱۳ کیلومتری جاده بندر شهید رجایی واقع شده است. به گفته مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر؛ سرمایه‌گذاری در این نیروگاه حدود ۷۵ میلیون یورو و ۱۸۰ میلیارد ریال و با ظرفیت اسمی ۲۳۵ مگاوات در حال اجرا است. بر این اساس خوش‌گفتار اظهار امیدواری کرد که در صورت عدم وجود مشکل جدی در بهمن‌ماه سال‌جاری، نیروگاه به بهره‌برداری برسد و بتواند بخشی از نیاز برق صنایع استان هرمزگان را تامین کند. وی در مورد نیروگاه قشم نیز ابراز کرد: در سال ۱۳۹۱ شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر تفاهم کرد که نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در منطقه آزاد قشم احداث شود و تجهیزات نیروگاه موصوف به دلیل تحریم‌ها از طریق یک شرکت ترکیه‌ای تامین شودکه این امر میسر نشد. وی اضافه کرد: با توجه به نیاز منطقه آزاد قشم و همچنین تعهد ایجاد شده، قرارداد EPC با شرکت مپنا منعقد و فعالیت‌های اجرای آن نیز از سرگرفته شد. بر این اساس امیدواریم تا تابستان سال ۹۶ اولین واحد وارد مدار شود.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر همچنین از احداث اولین نیروگاه خورشیدی در کشور خبر داد که به منظور انجام این امر، شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر از سال ۱۳۹۲ در رابطه با سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس کوچک و بزرگ با شرکت‌های معتبر آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی و چینی مذاکراتی داشته است.