گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد 02/ 10 واحدی (معادل 37/ 1 درصد) به پایان برد تا شاخص آیفکس با تداوم رشد در بهمن ماه در عدد 20/ 743 واحد بایستد. در معاملات این روز 335 میلیون و 27 هزار ورقه بهادار در 38 هزار و 352 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 170 میلیارد تومان دست به دست شد.

عنوان پربیننده‌ترین نماد روز گذشته فرابورس را شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد شرکت‌های بانک دی، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، داروسازی کاسپین تامین و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. همچنین بیشترین حجم معاملات فرابورس در این روز با معامله بیش از ۳۹ میلیون سهم به سهامی ذوب‌آهن اصفهان اختصاص پیدا کرد و بعد از آن نماد شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، توکاریل و بانک حکمت ایرانیان قرار گرفتند. در بازار روز گذشته نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سهامی ذوب آهن و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر در رشد شاخص فرابورس را داشتند. همچنین بیشترین افزایش قیمت در معاملات این روز را نمادهای داروسازی کاسپین تامین، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و صنعت روی زنگان به خود اختصاص دادند و در مقابل نماد شرکت‌های مواد ویژه لیا، بهمن دیزل، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و قاسم ایران قرار داشتند که بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. علاوه بر این طولانی‌ترین صف‌های خرید این روز در نمادهای داروسازی کاسپین تامین، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان، اوراق مشارکت گل‌گهر ۳ ماهه ۲۰ درصد تشکیل شد و در آن سوی بازار نمادهای مرابحه مگاموتور ۳ ماهه ۲۰ درصد، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا و اجاره پتروریک سه ماهه ۲۰ درصد سنگین‌ترین صف‌های فروش را به خود دیدند. علاوه بر این بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به داد‌و‌ستد ۴۰۱ هزار و ۸۶۰ ورقه اجاره مپنا بود.

از سوی دیگر، هر ورقه اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در این روز در‌ بازه قیمتی ۷۷ هزار تومان برای امتیاز تسهیلات مسکن بهمن ماه ۹۲ (تسه۹۲۱۱) تا ۹۰ هزار تومان برای امتیاز تسهیلات مسکن آذرماه ۹۴ (تسه۹۴۰۹) دست به دست شد تا بر این اساس ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق همان ۹/ ۲۳ درصد باقی بماند. همچنین خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی با قیمت ۹۷۰ هزار و ۲۷۵ ریال به پایان رسید تا نرخ سود موثر آن تا سررسید معادل ۸/ ۲۵ درصد شود. علاوه بر این روز گذشته فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای از پذیرش اسناد خزانه اسلامی (مرحله دوم) در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: معاملات این اسناد، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام می‌شود. دارندگان و متقاضیان خرید می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس ایران، اقدام به خرید یا فروش اوراق کنند. همچنین قیمت «اخزا۲» در بازار و با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و سود خریداران این اوراق از مابه‌التفاوت قیمت خرید (به کسر از ارزش اسمی) و قیمت فروش یا دریافت مبلغ اسمی آن در سررسید حاصل خواهد شد.