گروه بورس: بیست و پنجمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با محوریت «استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی - IFRS» با حضور جمعی از اعضای کانون، سازمان حسابرسی، انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ابتدای این جلسه دکتر بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران یکی از دغدغه‌های جدی بازار سرمایه را بحران نقدینگی برشمرد و راه‌حل برون رفت از این بحران را ورود سرمایه‌گذاران خارجی دانست. وی در ادامه افزود: در ورود سرمایه‌گذاری خارجی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌ها بحث رتبه‌بندی خواهد بود. در همین زمینه، یکی از نیازهای جدی، وجود زبان گزارشگری مشترک است که باید هرچه زودتر در دست اقدام قرار بگیرد.

در ادامه دکتر علی رحمانی، مدیرعامل مشاورسرمایه‌گذاری نیکی گستر، یکی از الزامات ورود به جامعه جهانی را در بحث گزارش‌های مالی و وجود یک زبان مشترک دانست و گفت: یکی از عواملی که ریسک کشور را با یک ضریب منفی همراه می‌کند نظام حسابداری است؛ کشور‌های خارجی معتقدند که استانداردهای فعلی ایران برای آنها خیلی شفاف نیست. اگرچه ما بسیار به این استاندارد‌ها نزدیک هستیم، ولی در عین حال موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید روی آنها کار کنیم. در ادامه دکتر موسی بزرگ اصل، عضو هیات عامل سازمان حسابرسی نیز اظهار کرد: درحوزه استانداردهای حسابداری بیشترین چالش ما درخصوص بازار سرمایه است.

امروزه اگر سرمایه‌گذاران خارجی بخواهند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند به دنبال این هستند که بدانند وضعیت شرکت‌های ما به چگونه است. در ادامه نیز دکتر نوروزبیگی مدیریت مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) توضیحاتی در مورد نیازها و ضرورت‌های حرکت به سمت استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی در ایران ارائه داد، وی با اشاره به وضع فعلی استانداردهای موجود در کشور، مهم‌ترین‌ نیاز برای حرکت به سوی جهانی شدن را وجود منابع آموزشی دانست و گفت: تعداد۴۳ استاندارد در مجموعه IFRS وجود دارد که ۱۹ مورد از آن با استانداردهای فعلی خودمان تفاوتی ندارند یا تفاوتشان بسیار جزئی است؛ تعداد۹ استاندارد با تفاوتی اندک داریم، یک استاندارد هم تفاوتش زیاد است و ۱۴ مورد هم هست که در بین‌الملل وجود دارند و در ایران آنها را نداریم. از بین استانداردهایی که در ایران نداریم استانداردهای مربوط به ابزارهای مالی و مالیات بر درآمد بیشترین چالش را در پیاده‌سازی استانداردها خواهند داشت.